יונה עם עלה של זית וחשבונייה

מחקר חדש מצביע כי היכולות המתמטיות של היונים לא נופלות מאלו של הקופים. הן לא רק יודעות לספור, אלא גם מסוגלות ללמוד כללים מופשטים אודות מספרים

העובדה שהציפורים בורכו באינטליגנציה גבוהה ידועה כיום לכולם. אלכס, התוכי האפריקאי האפור, היה בעל כישורים מילוליים רבים. לעורבני, שנוהג להסתיר ולאגור זרעים ומצרכי מזון אחרים, יש זיכרון יוצא מהכלל. והעורב הקלדוני מייצר כלים ומשתמש בהם בצורות שלא היו מביישות אינסטלטור מצוי. אך כעת מתברר כי גם היונים אינן משתרכות מאחורי יתר בעלי הכנף.

אמנם ידוע זה זמן רב כי היונים יודעות לספור, אך יכולת זו משותפת לכל בעלי החיים, כולל הדבורים. ואולם לאחרונה הוכיחו היונים לא רק שהן יודעות לספור, אלא הן גם מסוגלות ללמוד כללים מופשטים על אודות מספרים - יכולת שעד כה הופיעה רק אצל קופים בעלי מוח גדול.

קופי רזוס, כך למשל, אומנו על ידי מדענים בשנות ה-90 של המאה הקודמת להתבונן בקבוצות פריטים על גבי מסך, ולדרג אותם ממספר הפריטים הקטן ביותר ועד לגדול ביותר. הם למדו לדרג קבוצות של אחד, שניים ושלושה פריטים בגדלים וצורות שונים, וכשנבחנו, הצליחו לבצע את המשימה אפילו כשהוצג להם מספר שלא הכירו. במלים אחרות, אחרי שלמדו ש-2 גדול מ-1 וקטן מ-3, הם יכלו להבין גם ש-5 גדול מ-2, או 8 מ-6, וכן הלאה.

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות ישירות לפייסבוק שלכם

תומר אפלבאום

דמיאן סקארף, פרופסור באוניברסיטת אוטאגו שבניו זילנד, ערך את אותו הניסוי עם יונים, והוא ושני עמיתיו מדווחים בגיליון הנוכחי של כתב העת המדעי Science כי היונים הגיבו בדיוק כמו הקופים. עובדה זו הרשימה מאוד את אליזבת ברנון, פרופסור לפסיכולוגיה ונוירולוגיה מאוניברסיטת דיוק האמריקאית, שהיתה מהמדענים שערכו את הניסויים הראשונים בקופי הרזוס. "הביצועים שלהן נראו זהים לחלוטין לאלו של הקופים", אמרה פרופסור דיוק.

אחד הניסויים שנעשו על היונים, ביקש לבדוק לימוד של כלל מופשט. היונים נאלצו לנקר דמויות על מסך לפי סדר, מהמספר הנמוך ביותר ועד לגבוה ביותר. אמנם נדרשה להם כשנה ללמוד את הכלל - עם הצורות, הגדלים והצבעים השונים שסודרו בקבוצות של 1, 2 ו-3 - אבל העבודה השתלמה כשהגיעה השעה למתמטיקה גבוהה יותר.

כשקיבלו קבוצות של 6 ו-9 פריטים, היונים הצליחו לבחור - או למעשה, לנקר - את הדמויות בסדר הנכון. מדובר בהוכחה נוספת לחוכמתן של ציפורים, אך מעבר לכך, הפרט המעניין עוד יותר הוא הקירבה שבין ביצועיהן לבין ביצועי הקופים. לדברי סקארף ועמיתיו, היכולת המשותפת ללמוד כללים הקשורים למספרים היא דוגמה לכך שקבוצות שונות - במקרה הזה ציפורים וקופים - מפתחות את הכישורים האלה בנפרד. ואולם לחילופין, יכולה עובדה זו לרמז על מסקנה שונה - האפשרות שגם היונים וגם הקופים משתמשים ביכולת שכבר היתה קיימת אצל אב קדמון משותף.

אם אפשרות זו אכן נכונה, הרי שמדובר במקרה מיוחד במינו, שכן האב הקדמון האחרון שהיה משותף ליונים ולקופים חי לפני כ-300 מיליון שנים, לפני הדינוזאורים והיונקים.

לדברי ד"ר סקארף, ייתכן אמנם שהספירה היתה חשובה כבר אז, אך הוא ציין שאילו היה עליו לנחש, נטייתו היתה דווקא לרעיון שהיכולת המספרית התפתחה אצל היונים והקופים בנפרד. "אני בהחלט יכול להבין מדוע קופים ויונקים יכולים להפיק תועלת מהיכולת הזו", הוסיף.

כך או כך, עד עתה לא פרצו הניסויים את סף תשעת הפריטים, ומספרים גבוהים יותר טרם נבדקו על היונים. לפיכך, השאלה אם הן יכולות לספור מספר גדול של פירורי לחם שנזרקים לעברן, נותרה, לפחות לעת עתה, פתוחה לגמרי.