${m.global.stripData.hideElement}

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה

מתחרה חדשה לספיידרמן: תולעת משי משופרת

באמצעות התערבות גנטית, הצליחו מדענים ליצור תולעים שמייצרות קורי משי החזקים מפלדה. הממצאים יוכלו לסייע ליצור אביזרים רפואיים חזקים יותר

פלאי הטבע לא נשארים חסינים מפני התערבות האדם. כך מוכיח מחקר שפורסם בכתב העת של האקדמיה הלאומית למדעים בארה"ב. במסגרת מחקר זה, טוענים מדענים אמריקאים כי הצליחו ליצור תולעי משי שמייצרות משי חזק הרבה יותר מזה שהפיקו תולעים ללא התערבות אנושית. במאמר מדווחים חוקרים מאוניברסיטת ויומינג בארצות הברית שהמחקר שלהם הצליח לפתח משי בעל חוזק ועמידות הדומים לאלו של המשי שבאמצעותו טווים עכבישים את קוריהם. מדובר במשי הנחשב במדד של משקל מול משקל לחזק יותר מפלדה.

פריצת הדרך של החוקרים התאפשרה לאחר שהצליחו ליצור דנ"א המקודד חלבונים של תולעת משי ועכביש באמצעות שיטות של הנדסה גנטית, ולאחר מכן גידלו תולעי משי שהחלו ליצור חלבונים אלו. הניסיונות ליצור חוות של עכבישים שבהן ייווצר מספיק משי לא צלחו עד היום, לאחר שהתברר כי העכבישים לא מייצרים כמות מספקת ובנוסף לכך הם שקועים במאבקים על טריטוריות ויש ביניהם תופעות נרחבות של קניבליזם.

לעומת זאת, יש ניסיון רב בגידול מוצלח של תולעי משי ובשנים האחרונות הצליחו מדענים להחדיר דנ"א לתוך הגנום שלהן. לתולעים אלו יש משי בעל תכונות רבות ההופכות אותו לבעל ערך מסחרי, אבל הוא חסר את יתרונות החוזק והעמידות שיש למשי העכבישים. בעקבות כך, ניסו מדענים להחדיר גנים של משי העכבישים לתוך תולעי משי, אבל התוצאות היו מאכזבות ועדין לא נוצר חומר בעל התכונות המבוקשות ובכמות הנחוצה. לכן החליטו החוקרים, בראשות פרופסור דון ג'ארוויס, לחולל שינויים בגנים של משי העכבישים כדי שניתן יהיה לשלב אותו טוב יותר במערכת הביולוגית של תולעי המשי.

אי-פי

כצעד ראשון יצרו שינויים שהביאו לכך שהגן המוחדר לתולעת המשי יבוא לידי ביטוי רק באיברי התולעת שאחראים על ייצור המשי. בנוסף לכך יצרו דנ"א שבמרכזו חלבונים של העכביש והוא מוקף בחלבוני ייצור משי של התולעים. הם שיערו שהדבר יסייע להחדיר את החומר הגנטי טוב יותר לסיבי המשי שמייצרת התולעת.

פעולות אלה הביאו בסופו של דבר להצלחה. התולעים שאליהן הוחדרו הגנים המהונדסים יצרו משי שכמה אחוזים ממנו כבר הכילו את הדנ"א החדש. המדענים אף סימנו חלק מהחומר שהחדירו בחומר פלואורסנטי והתולעים יצרו משי זוהר. משי זה התגלה כחזק לא פחות ממשי נוסף שהיה תוצר של ההנדוס הגנטי.

לממצא החדש עשויים להיות יישומים רבים בעלי חשיבות. למשל, הם יכולים לסייע ליצור אביזרים רפואיים חזקים יותר כמו תפרים ושתלים או לייצר חומר גלם שיחליף חלק מסוגי הפלסטיק. לצד זה, קיים החשש שתולעים מהונדסות ישתחררו לטבע ויפגעו באוכלוסיות הבר.