שני כוכבי לכת, שתי שקיעות כפולות

צוות חוקרים שעליו נמנה גם אסטרונום ישראלי גילה שני כוכבי לכת שכל אחד מהם מקיף שתי שמשות, בדומה לכוכב הלכת טטואין ב"מלחמת הכוכבים"

לפני חודשים ספורים גילו מדענים כוכב לכת ראשון שמקיף שתי שמשות. ממש כמו במדבריות כוכב הלכת טטואין, ביתו של גיבור סרטי "מלחמת הכוכבים" לוק סקיווקר, גם בכוכב הלכת הזה ניתן לראות שקיעה כפולה של שתי שמשות. כעת מכריזים חוקרים, בהם גם האסטרונום הישראלי פרופ' צבי מזא"ה מאוניברסיטת תל אביב, שגילו עוד שני כוכבי לכת מסוג זה: כל אחד מהם מקיף שתי שמשות שמקיפות זו את זו.

כמו הגילוי הראשון של כוכב לכת טטואיני, גם הגילויים הללו, שמתפרסמים בכתב העת Nature, מבוססים על תצפיות של טלסקופ החלל קפלר. הטלסקופ, ששוגר על ידי נאס"א למסלול הקפה סביב כדור-הארץ במארס 2009, אמון על חיפוש כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש והוא מהווה את הכלי המשמעותי ביותר בנמצא למטרה זו. מאז שנות ה-90 התגלו יותר מ-700 כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש, בעוד שקפלר הספיק לזהות יותר מ-1,200 “חשודים" נוספים.

הטלסקופ קפלר מחפש כוכבי לכת באמצעות מדידת תנודות בבהירותם של 155 אלף כוכבים שאחריהם הוא עוקב באופן רציף. כשתנודה בבהירות מזוהה, החוקרים נדרשים לבדוק באמצעות תצפיות נוספות אם מדובר בכוכב לכת היוצר ליקוי, או בתופעה אחרת כמו כוכבים כפולים המקיפים זה את זה. פרופ' מזא"ה מסביר שבשתי בתגליות החדשות, התנודות בבהירות חשפו כוכבים כפולים שיוצרים ליקויים זה עם זה, וכוכב לכת שאחראי לליקוי נוסף שנוצר על פני שני הכוכבים. "הסיבוכיות הרבה יותר גדולה במערכות האלה אבל זה מאוד יפה", אומר פרופ' מזא"ה.

שני כוכבי הלכת החדשים לאנושות, הקרויים קפלר 34 ו-35, נמצאים במרחק של כ-5,000 שנות אור מכדור-הארץ. קפלר 34 נע סביב שתי השמשות שלו במחזוריות של 289 יום ואילו קפלר 35 מסיים מחזור סביב השמש תוך 131 יום.

"החיים על פני כוכב לכת כזה יכולים להיות מעניינים מאוד", אמר פרופ' מזא"ה. "בחלק מהשקיעות תשקע קודם שמש אחת ותתחיל 'שעת בין השמשות' ורק אחר כך תשקע השמש השנייה ויתחיל הלילה. כל שמש נעה סביב בת זוגה במחזוריות קבועה ועל כן משנה את מרחקה מכוכב הלכת, ולכן הטמפרטורה על פני כוכב הלכת במערכת של שתי שמשות משתנה בקצב מהיר הרבה יותר מאשר בכדור הארץ שלנו".

לדברי פרופ' מזא"ה, "אנו יכולים להעריך כי מערכות כאלה של שתי שמשות ומסביבן כוכב לכת הן מערכות שכיחות בגלקסיה. החשיבות העצומה של הגילוי נעוצה בעובדה כי רוב השמשות (הכוכבים) ביקום חיות בזוגות, כמו בני האדם... כל כוכב שמתגלה הוא עולם חדש המופיע מאחורי קו האופק ובו פיסת מידע בפתרון חידת היצירה וההתפתחות של כוכבי הלכת", הוא מוסיף. "אולם הגילויים החדשים הם מרגשים במיוחד, בגלל העובדה שהם כה שונים ממה שאנו רגילים אליו בכדור הארץ. רבים ניסו למצוא כוכבי לכת מסביב לשמשות אחרות אבל רק לאחרונה, עם שיגורה של החללית קפלר והנתונים המדויקים שהיא מספקת, התאפשרו הגילויים החדשים".

עשו לנו לייק וקבלו חדשות ועדכונים מעולם המדע ישירות לפייסבוק שלכם

החיפוש אחר כוכבי לכת חדשים מונע על ידי התקווה לגלות חיים מחוץ לכדור-הארץ. עד שנות ה-90 כלל לא היה ברור שקיימים כוכבי לכת, וכעת מתמקדים מאמצי המדענים בחיפוש אחר כוכבי לכת שדומים בצורה זו או אחרת לכדור-הארץ.

בתקשורת לעתים מדווח על כוכבי לכת שדומים לכדור-הארץ, אבל הניסוח הזה עשוי להיות מבלבל שכן הדימיון נוגע למאפיינים בסיסיים מאוד. פרופ' מזא"ה מסביר: "אנו מנסים לדחוף לגילויים בשני כיוונים. האחד מתייחס לרדיוס או למסה של כוכב הלכת שדומים לאלו של כדור-הארץ. דבר שני שאנחנו מחפשים זה כוכבי לכת באזור הישיב (Habitable zone – מרחק מכוכב שבו הטמפרטורה מאפשרת קיום של מים במצב צבירה נוזלי). אז עכשיו אנחנו מנסים למצוא משהו שמשלב את שני הדברים – גם כוכב לכת קטן וגם באזור הישיב". מעבר לפרמטרים הבסיסיים של גודל, מסה וקרבה לשמש, אין כיום למדענים כלים לדעת אם לכוכב לכת יש מים או אטמוספרה.