${m.global.stripData.hideElement}

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה

הננסית

הכירו את הצפרדע הקטנה בעולם

הפאדופרין אמאונסיס, שאורכה עומד על פחות מס"מ, ניזונה מחרקים זעירים שצפרדעים אחרות לא רוצות. "היא נשמעת כמו חרק", סיפר החוקר שגילה אותה

חוקרים אמריקאים פרסמו אתמול (רביעי) בכתב העת PLos One כי גילו בפפואה גיניאה החדשה מין חדש של צפרדע, שהיא כנראה הצפרדע הקטנה בעולם. הצפרדע, שאורכה עומד על כ-0.75 ס"מ, זכתה לשם הקליט פאדופרין אמאונסיס, והיא כנראה גם בעל החוליות הקטן ביותר בעולם.

הצפרדע התגלתה לצד מין צפרדעים קטן נוסף בידי כריסטופר אוסטין, שהגיע לפפואה גיניאה החדשה בשנת 2009, כחלק מלימודיו של המגוון הביולוגי האדיר שם.

סטיבן ג'יי בופרה מאוניברסיטת ארקנסו אמר שבקרב מינים רבים של בעלי חוליות ישנו הבדל גדול בגודלם של הזכרים והנקבות, ולכן לדבריו "סביר שהחולייתן הקטן ביותר יהיה הזכר או הנקבה של דג או ייצור אמפיבי אחר". הוא הוסיף שהוא אינו מתרשם מהפרסומים אודות בעל החיים "הזעיר ביותר", ומדגיש כי הגילוי של המין הזה עצמו הוא המעניין. לדבריו, הגילוי של שני מיני הצפרדעים הללו מהווה חדשות טובות "על רקע דיווחים נפוצים שלפיהם מינים אמפיביים רבים בסביבה הטרופית מצויים בסכנת הכחדה".

אי-אף-פי

אוהבים צפרדעים? קפצו לעמוד הפייסבוק שלנו ועשו לנו לייק

לדברי בופרה, גילויים של יצורים קטנים מסוג זה עוזר למדענים להבין טוב יותר את היתרונות והחסרונות של גוף זעיר באופן קיצוני, וחשוב מזה, הם נותנים הצצה לאופן שבו בעלי חיים קטנים כאלה מתפתחים. "הצפרדעים הללו בוקעות כמו צרצרים ולא מתפתחות כמו ראשנים. הקיום שלהן סותר את ההנחה שאבולוציה של בעלי חיים קטנים או גדולים במיוחד קשורה לחיים מתחת במים", אמר.

"הבנו שהצפרדעים הללו עושות משהו יוצא דופן ושונה מכל מה שצפרדעים אחרות עושות - הן מצליחות לפלוש לערימות של עלים רקובים בהם חיים חרקים קטנטנים שצפרדעים אחרות לא מסוגלות לאכול, וניזונות מהן", אמר אוסטין.

באוגוסט 2009 אוסטין והסטודנט אריק ריטמאייר היו עסוקים באיסוף והקלטה של קולות חיזור ליליים ביער הטרופי סמוך לכפר אמאו במזרח פפואה גיניאה החדשה, כאשר הם שמעו צליל גבוה של "טינק". "לצפרדע הזו ישנה קריאה שכלל אינה נשמעת כמו זו של צפרדע. היא נשמעת כמו קול שמשמיע חרק", אמר אוסטין.

בחודש שעבר הודיעה קבוצת חוקרים של הקרן העולמית לשימור חיות הבר (WWF) שחקרה את סביבת נהר המקונג שבדרום-מזרח אסיה, כי תיעדה במהלך השנה האחרונה 208 מינים חדשים של בעלי חיים וצמחים, ממוצע של גילוי מין אחד לפחות בכל יומיים. בין המינים החדשים שהתגלו קוף ממשפחת צרי האף ומין נדיר של זוחלים המורכב כולו מנקבות שמסוגלות להתרבות באמצעות שיבוט, מבלי להשתמש בזרע.