בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

עולם מופלא של זיופים

סערה ציבורית פרצה בבריטניה לאחר שהתברר שבסדרת מופת של הבי-בי-סי על החיים בקוטב, שובצו צילומים של דובי קוטב מגן חיות בהולנד. האם זוהי נקמת העיתונות הצהובה בממסד?

49תגובות

לונדון

זה התחיל בסערת שלג ארקטית והמשיך בסערה תקשורתית גדולה. בשני המקרים, עמד סר דיוויד אטנבורו - מגיש ויוצר סדרות הטבע המפורסמות של הבי-בי-סי - במרכזן. הסערה הראשונה היתה מהסוג האהוב על אטנבורו: סערה פוטוגנית בחוג הקוטב, שצולמה לסדרה "Frozen Planet" - עוד סדרת טבע מופתית שעליה הוא חתום, המתארת את החיים בקטבים ובאזורים הקפואים על פני כדור הארץ. הסדרה, שעלתה לשידור בבריטניה לפני כחודשיים, זכתה לאחוזי צפייה מרשימים ולביקורות מצוינות. אבל אז הגיע הפרק החמישי. פרק שבו תוארו חייהם של דובי הקוטב.

הסערה בקוטב הצטלמה היטב ועל המסך נראה דוב קוטב מחפש אחר מזון בתוך סופת השלג. מיד אחריו עוברת המצלמה אל דובת קוטב, השוהה במחילה יחד עם גורים בני יומם. "מתחת לשלג", נשמע קולו המוכר של אטנבורו מקריין, "חיים חדשים מתחילים". אטנבורו מסביר כיצד נולדים הגורים וכמה זמן יידרש לגדילתם. המצלמה סוקרת שוב את נופי השלג, ואטנבורו מבטיח כי "בתוך חודשיים, משפחות דובי קוטב יגיחו ממדרונות מושלגים בכל רחבי הקוטב". המצלמה חוזרת אל המחילה, שם נצמדים הגורים הקטנטנים אל אמם, ואטנבורו מסכם: "אבל כרגע הם מוגנים בבועת הקרח שלהם". הפרק זכה לביקורות מצוינות, כמו כל שאר פרקי הסדרה, אבל כמה ימים לאחר שידורו התברר שהקטע שבו נראים הגורים ואמם צולם הרחק מהקוטב הצפוני ובתנאים נוחים בהרבה ממה שניתן היה לשער: בגן חיות הולנדי. הבי-בי-סי ואטנבורו מצאו את עצמם במרכז סערה תקשורתית שבה הואשמו בזיוף. יו"ר ועדת התרבות, המדיה והספורט, חבר הפרלמנט ג'ון וויטינגדייל, הביע את אכזבתו ואמר: "גופי השידור צריכים להימנע מלתת רושם מוטעה לצופים. אם הקטע לא צולם בטבע, עדיף היה שהם היו מבהירים זאת בקריינות".

אי–פי

עשו לנו לייק לקבלת מיטב הכתבות והעדכונים ישירות לפייסבוק שלכם

לא דובים ולא קוטב

אטנבורו, 85, איננו סתם עוד איש טלוויזיה. הוא נחשב לאוצר לאומי. הוא נושא תוארי כבוד רבים ונחשב לדמות נערצת במדיה ומוערכת מאוד גם באקדמיה - הערצה שקשה לזכות לה במקביל משני העולמות. הוא יוצר מבריק ופורה שגם בגילו ממשיך לנדוד ברחבי העולם ולכתוב ולהגיש סדרות פורצות דרך על עולם הטבע. המוכרת שבהן שהגיעה לישראל היא "כוכב הלכת הארץ", שקיבלה בארץ את השם "עולם מופלא".

סר דיוויד נחשב למעוז של הגינות ויושרה. הפגיעה בשמו עוררה כמעט זעזוע לאומי ולא מעט מעריצים חשו נבגדים. מדורי המכתבים למערכת הפכו לזירת ויכוחים בין תומכי הסר ומתנגדי הזיוף לכאורה. הפרשה סוקרה במהדורות החדשות, ואטנבורו מצא את עצמו, באופן נדיר, מותקף בצהובונים.

אנדרו ווילסון, שכתב ביקורת מהללת על הסדרה בדיילי מייל כשעלתה לשידור, פרסם בעקבות הגילוי מאמר נוסף ובו הוא מדווח על מקרים נוספים שבהם שודרו לידות דובי קוטב באופן שבו ניתן היה להבין שהן צולמו בטבע. באותו מאמר הוא כותב על שיחה שערך עם צלם של סרטי טבע, שסיפר לו שתצלומי תקריב רבים של כלבי ים הטורפים פינגווינים ושל המלטות מצולמים בכלל בגני חיות. למעשה, מסתבר כי לבי-בי-סי היתה יחידת צילום בגן החיות בבריסטול באופן קבוע. אפילו צילומים של זחל ושל פתיתי שלג מתגבשים, דיווח ווילסון במאמרו, צולמו הרחק מהקוטב. "מסתבר שאפילו סר דיוויד הנערץ אינו חופשי מהחטא המטריד של הבי-בי-סי של הצגת זיופים בפני הציבור התמים", טען ווילסון והוסיף: "אנחנו עדיין אוהבים ומעריכים אותך סר דיוויד, אבל הפעם אתה מייצג את הגישה הזחוחה של הבי-בי-סי, שהם מעל לכל ביקורת".

בלומברג

הגילוי זכה לתהודה גדולה, אבל גם להשתוממות מצדו של אטנבורו, שהתארח ברשת סקיי והבהיר: "אם היית מנסה להציב מצלמה במאורה של דובת קוטב, הדובה היתה הורגת את הצלם או את הגורים, או שהצלם היה חייב להרוג אותה - וזה היה אסון. כשאתה מצלם סרט טבע אתה מנסה לומר את האמת על חיי החיות ולפעמים אתה עורך ומחבר קטעים של חיות שונות לקטע אחד, לפעמים אתה מצלם קטע בשנה אחת ומוסיף לו קטע משנה אחרת. הכנת סרט טבע היא אמנות ואתה מנסה להציג תמונה ישרה ונאמנה לאמת ככל האפשר על חיי דובי הקוטב". "אבל לא סיפרתם את האמת בקטע על דובי הקוטב", הקשתה אורחת באולפן. "זו אמת לאמיתה, כך גורים נולדים", אמר אטנבורו, "בבלוגים סיפרנו שכך זה צולם. אנחנו מנסים לקחת את הצופה לקטבים ולתת את החוויה. אם נאמר שבקטע אחד יש חיה אחת ואז חיה אחרת וקטע נוסף צולם בעמק אחד והקטע שאחריו בעמק אחר - הסרט לא יעבוד".

המוזר בסערה הנוכחית הוא שאטנבורו והבי-בי-סי מעולם לא הסתירו את דרכי העבודה שלהם. מדיניות התאגיד מתירה שימוש בצילומים של חיות בשבי במקרים שבהם צילום בטבע אינו בטוח או אינו מעשי ומציינת ש"אין לטעון שצילומים כאלו צולמו באתרים המתוארים בסרט". דובר הבי-בי-סי מסר שהם אינם חשים שכללים אלו הופרו והם מרוצים מהקריינות. הדובר הוסיף שבאתר הבי-בי-סי תוארו ההכנות לצילומי הגורים בגן החיות ומשם בכלל הגיע המידע לעיתונים. מרק תומפסון, מנכ"ל הבי-בי-סי, אמר: "לפני כמה שנים שאלנו את הציבור אם הוא מעדיף הבהרות בזמן השידור, בכתוביות או בקריינות, והתגובה המוחצת היתה שהוא לא מעוניין בכך. הסברים אחרי התוכנית סיפקו אותו בהחלט".

כל הטריקים

ואכן, בראיון שערכתי אתו לפני כמה שנים, דיבר אטנבורו על הטריקים של המקצוע ללא חשש. "יש הרבה דרכים שבהן ניתן להשיג את התמונה הרצויה", אמר אז. "הדרך הטובה ביותר היא לצבור ידע מספיק על החיה כדי לתפוס אותה בסביבתה הטבעית. אבל צריך מזל לשם כך ולעתים יש לפעול בדרכים אחרות. בוא נאמר שאנחנו רוצים לצלם ינשוף כשהוא עט על טרפו. אם נסתובב בשטח ונחכה לרגע שבו ינשוף יצוד מול המצלמות - צפויה לנו המתנה ארוכה. לכן, אנחנו צריכים לארגן זאת בעצמנו. נניח, בכל יום מישהו יניח עכבר מת במקום מסוים. ינשוף שמקנן בסביבה יבחין שמסיבה עלומה ישנה ארוחה שמוכנה עבורו מדי יום באותו מקום. אחרי כשבוע נבנה מחבוא למצלמה, נניח את הפיתיון, נפקס את המצלמה, והינשוף ייכנס לנו לתמונה. אין ספק שארגנו את התמונה הזו, יש כאלו שיאמרו שזה לא אתי, אבל מבחינתי אין בעיה".

וההצהרות עוד הופכות החלטיות יותר ומנומקות ביותר מאשר חיסכון בזמן. "לעולם לא תשיג תמונות של ארנבת או עכבר במחילתם עם גוריהם. הדרך היחידה לעשות את זה היא לגדל את בעלי החיים, לבנות סט, ולהכניס אותם למחילות. איש לא מצפה שצלם יזחל לתוך מחילה. נכון, התמונות האלו צולמו בשבי אבל השאלה היא מה אתה מנסה לומר בסרטך. אם אתה מתיימר לומר, אני אקח אותך לסיור ביער ואראה לך את מה שהעליתי במצלמתי, זהו דבר אחד. אם אתה אומר שאתה רוצה לספר על המורכבות של חיי העכברים, או החיים הפרטיים של הארנבת, אתה רשאי בהחלט לגדל ולצלם אותם בשבי".

איך אתם מקליטים את פס הקול?

"אם יש לך ינשוף שיושב לו על ענף העץ ולועס את העכבר שהכנו לו ויש לך מצלמה עם עדשת 250 מ"מ, אין בעיה לצלם שוט מצוין של הינשוף. אבל אין שום דרך להקליט אותו. וכאן יש כמה אפשרויות. ניתן להקליט ינשוף בשבי כשהוא אוכל עכבר, אפשר - במקרים נדירים - להחביא מיקרופון זעיר סמוך לינשוף. או שאתה יכול לזייף פסקול לחלוטין. בכל מקרה, זה עדיף על דממה". בעקבות הפרשה הכריז אטנבורו מראש שבצילומי סדרה על פינגווינים הוא השתמש בצילומים של כמה פינגווינים, למרות שהסרט אמור לתאר מסע של פינגווין אחד. היו גם צופים רבים שהבינו את מופרכות הדיון. צופה אחד צייץ: "רתחתי לגלות שפס הקול לסדרה הוסף אחרי הצילומים. חשבתי שהם לקחו תזמורת שלמה לקוטב".

"ישנו הבדל תהומי בין מדענים המקליטים התנהגות בעלי חיים בסביבה מבוקרת במטרה לחנך את הציבור, לבין ההטעיה הצינית, היומיומית, שמתרחשת על מרקעי הטלוויזיה שלנו מדי ערב", כתבה אליסון פירסון ב"טלגרף". "יהיה קל ומהיר יותר לציין את הרגעים שאינם מזויפים באקס פקטור". מדוע, אם כך, הצית הצילום בגן החיות דיון ציבורי סוער כל כך? אולי היתה זו ההזדמנות של הצהובונים - הפרשה דווחה לראשונה ב"מירור" - לנסות ולהסיט את הדיון בדרכי הפעולה הלא כשרות של התקשורת - אלה שנחשפו בשערוריית ניוז אוף דה וורלד ונחקרות כעת בוועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקת התנהלות העיתונים - לכיוון הבי-בי-סי, כסמל לממסד ולעיתונות המכובדת. הפקפוק והעוינות בציבור כלפי התקשורת כבר היו שם, כך שהזרעים נקלטו במהירות. "האם היו סיטואציות שבהן פחדת?" שאלה כתבת הטלגרף את אטנבורו בשעה שהתלוותה אליו לצילומי ציפורים. "לעתים נדירות עם חיות, רק עם בני אדם", ענה.

features@haaretz.co.il



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו