${m.global.stripData.hideElement}

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה

חתיכות סלע ממאדים נמצאו במרוקו

מקור פיסות הסלע הוא במטאור נדיר ממאדים שהתרסק ביולי האחרון, אולם רק באחרונה נמצאו החתיכות, שנחשבות לאיכותיות בהרכבן ויקרות יותר מזהב

מדענים מאשרים כי גילו חתיכות סלע שמקורן במטאור נדיר ממאדים שהתרסק ביולי האחרון במרוקו. זו הפעם החמישית בלבד שבה תצפיות על התרסקות מטאוריטים שויכו בבדיקות מעבדה לכוכב האדום. כדור האש נצפה בשמי צפון אפריקה כבר לפני חצי שנה, אולם רק בסוף דצמבר התגלו חתיכות הסלע על הקרקע.

הממצא מהווה הזדמנות נדירה במיוחד עבור מדענים שחוקרים את האפשרות לקיום חיים על מאדים. עד היום לא הובאו דגימות סלע ממאדים על ידי רכבי חלל של נאס"א או של הרוסים, כך שהדגימות הבודדות שהיו בנמצא הן אלה שזימנו לכאן מטרי מטאוריטים.

הגילוי הטרי מעורר התרגשות רבה בקרב אספנים ואנשי מדע, בין היתר מפני שאלו חתיכות הסלע הגדולות ביותר שנמצאו עד כה. כמו כן, מדובר באחד הדברים הנדירים ביותר על-פני כדור הארץ, כך ששוויין גבוה בהרבה משל זהב.

אי–פי

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות מהעולם ישירות לפייסבוק שלכם

חוקרי אסטרונומיה מאמינים כי לפני מיליוני שנים פגע במאדים עצם גדול מאוד והעיף חתיכות סלע רבות שהתפזרו במערכת השמש. לאחר מסע ארוך בחלל, חדר אחד הסלעים לאטמוספירה והתנפץ לחתיכות קטנות.

מרבית דגימות הסלע ממאדים שהתגלו עד כה על פני כדור הארץ, נמצאו כאן במשך שנים והתרכובת הכימית שלהם התערתה עם אלמנטים ארציים. תרכובת הסלעים החדשים שנמצאו, לעומת זאת, נחשבת לטהורה בהרבה, למרות התערבבות כימית מסוימת שהצטברה במהלך החודשים האחרונים. המקרה האחרון בו נמצאו פיסות מטאוריט ממאדים זמן קצר לאחר נפילתם התרחשה בשנת 1962.

אי–פי

הדגימות האחרונות נקנו מהמוצאים על ידי סוחרים. עוד בטרם התברר מוצא האבנים, נאבקו גופים שונים כגון מדענים בנאס"א, מוזיאונים ואוניברסיטאות במאמץ לשים ידם על חתיכות המטאור. "זו דגימה ממאדים במתנה" אומר כריס הרד, חוקר מטאורים מאוניברסיטת אלברטה העומד בראש משלחת המחקר שאישרה את התגלית, "אם לא מביאים בחשבון כמובן את התשלום לסוחרים."

דגימות הסלעים שהיו מצויות בידי מדענים נמצאו עד כה בדרך כלל באנטארקטיקה או במדבריות. בכל אזור אחר, הסלעים פשוט היו נבלעים בין יתר האבנים הכהות.
החוקרים יודעים להצביע בוודאות על מקורם של הסלעים במאדים לפי ידע שהצטבר ממשלחות חלל על החומרים מהם מורכבת האטמוספרה של הכוכב האדום.

סימן אחר הוא גילם הצעיר יחסית של הסלעים, כתוצאה מפעילות גיאולוגית גבוהה המאפיינת את הכוכב. מטאור אחר ממאדים שהתגלה בשנת 1984 באנטארקטיקה, התפרסם ב-1996 בעקבות סברה שהעלו חוקרים לפיה נמצאו בו סמני מאובנים של צורות חיים עתיקות. הפרסום אף גרר הודעה רשמית של הבית הלבן שהכריז על הממצא כעל עדות ראשונה לחיים מחוץ לכדור הארץ.