${m.global.stripData.hideElement}

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה

חוקרים יצרו תאי מוח מתאים שנלקחו מרקמות עור

המדענים מקווים לקדם את המחקר על תפקודי המוח בקרב אנשים הסובלים מהפרעות נפשיות ולסייע באבחון השפעות של תרופות

חוקרים מבריטניה ומארה"ב דיווחו כי הצליחו לייצר תאי מוח שיאפשרו לקדם טיפולים חדשים למחלות נוירולוגיות הפוגעות בתפקוד המוחי. לפי אחד הדיווחים, חוקרים בריטים מהמרכז לרפואה רגנרטיבית באדינבורו שבסקוטלנד - המקום שבו הוצגה לעולם לפני 16 שנים הכבשה המשובטת הראשונה דולי - הצליחו להפיק תאי מוח מאנשים הסובלים ממגוון מחלות נפשיות, לרבות סכיזופרניה ודיכאון.

בדיווח ב"גרדיאן" הבריטי נכתב כי החוקרים נטלו תאי עור מדגימות שנאספו מהחולים, הפיקו מהם תאי גזע באמצעות מכשיר בתנאי מעבדה, ואז כיוונו תאים אלה להתפתח לתאי מוח. החוקרים הבהירו כי תאי המוח החדשים יוכלו לקדם את המחקר המעבדתי על תפקודי המוח בקרב אנשים הסובלים מהפרעות נפשיות, ולסייע באבחון השפעות של תרופות על תאי מוח פעילים בתנאי מעבדה. זאת, בניסיון להוביל לפיתוח שיטות ריפוי חדישות נגד מחלות נפש.

חקר מחלות נוירולוגיות התבסס עד כה על תאי מוח שנלקחו מבעלי חיים שגודלו עם תפקודי מוח פגועים או על תאים אנושיים שאינם תאי מוח. נוסף על כך, כיום לא ניתן להוציא תאי מוח ממוחות של אנשים חיים, כך שיכולת המחקר בדבר תפקודי המוח עדיין מוגבלת.

אי-פי

החוקרים מסקוטלנד מבקשים להרחיב את המחקר ולהפיק תאי מוח בתנאי מעבדה גם לצורך קידום המחקר על מחלות נוירולוגיות נוספות כגון טרשת נפוצה ופרקינסון. כיום נחקר הטיפול במחלות אלה תוך שימוש בתאי גזע. לטענת אחד החוקרים, הפקת תאי מוח מחולי טרשת נפוצה וגידולם בתנאי מעבדה יאפשר לבחון את המנגנונים הגורמים להתפתחות המחלה.

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הידיעות והפרשנויות ישירות אל הפייסבוק שלכם

פריצת דרך נוספת דווחה בשבועות האחרונים על ידי חוקרים אמריקאים מאוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו, שהצליחו לייצר בתנאי מעבדה תאי מוח הנושאים את מחלת האלצהיימר מתאי עור של אנשים שאובחנו עם הפרעת זיכרון. הצוות האמריקאי הפעיל שיטה דומה לזו שבה השתמשו החוקרים בסקוטלנד. הגילוי יאפשר לבחון כיצד מתפקד מוחם של הסובלים ממחלות הדמנציה, בניסיון לפתח טיפול עתידי. הדיווח התפרסם החודש בכתב העת המדעי "Nature".

לצד הדיווחים החדשים על הפקת תאי מוח אנושיים בתנאי מעבדה, בקיץ דיווחו חוקרים אמריקאים מאוניברסיטת סטנפורד שבקליפורניה, כי הצליחו לייצר תאי מוח מתאי עור בערוץ מעבדתי ישיר - מבלי להזדקק להפקת תאי גזע.

בניסוי שבוצע עד כה בעכברי מעבדה, ופורסם בכתב העת המדעי "Cell", תאי המוח שהופקו ישירות מתאי עור באמצעות מכשור מיוחד הצליחו לטענת החוקרים לבצע את אותן הפעולות המיוחסות לתאי מוח אנושיים, לרבות שליחת אותות חשמליים ומתן ביטוי לתכונות גנטיות. כמו כן, כשהוחדרו למוחם של עכברים, הצליחו התאים החדשים אף לתקשר עם תאי מוח קיימים.