${m.global.stripData.hideElement}

עולם המים: נמצא כוכב שרובו מורכב מנוזלים

הכוכב התגלה ב-2009 אך בתחילה המדענים לא היו בטוחים האם הוא עשוי נוזלים או שמדובר באובך; "הוא לא דומה לשום כוכב לכת אחר שמוכר לנו"

אסטרונומים אישרו את קיומו של כוכב לכת מסוג חדש: עולם מים עם אטומוספירה סמיכה וספוגת אדים. כוכב הלכת, הנקרא GJ 1214b, ממוקם מחוץ למערכת השמש.

כוכב הלכת התגלה ב-2009 בידי טלסקופים קרקעיים. קוטרו גדול פי 2.7 מזה של כדור הארץ, אולם הוא שוקל פי שבעה יותר ממנו. הוא נע במסלול מסביב לכוכב ננס-אדום במרחק של שני מיליון קילומטרים, ולכן הטמפרטורה בו עשויה להגיע ליותר מ-200 מעלות צלזיוס.

"GJ 1214b לא דומה לשום כוכב לכת אחר שמוכר לנו", אמר החוקר הראשי, זכרי ברטה מהמרכז האסטרופיזי בהרווארד. "הטמפרטורות הגבוהות והלחצים יביאו ליצירת חומרים אקזוטיים כמו ‘קרח חם' או ‘נוזל על' נעדר צמיגות - חומרים שהם זרים לחלוטין לניסיון היומיומי שלנו".

עשו לנו לייק וקבלו חדשות ועדכונים ישירות לפייסבוק שלכם

אי-אף-פי

תצפיות באמצעות טלסקופ החלל האבל מאשרות עתה כי חלק ניכר מהמסה של כוכב הלכת מורכב ממים. באשר לאטמוספירה, מדידות שפורסמו ב-2010 העידו על כך שהיא עשויה ממים, ואולם, היתה אפשרות נוספת, שלפיה הפלנטה היתה מכוסה באובך, מהסוג שעוטף את טיטאן, ירחו של כוכב הלכת שבתאי. לדברי ברטה ועמיתיו, התצפיות שערכו כעת תאמו יותר את האפשרות של אטמוספירה ספוגת אדים.

העובדה שהמרחק בין כוכב הלכת לכדור הארץ אינו גדול באופן יחסי הופכת אותו למועמד צפוי לתצפיות נוספות בעתיד באמצעות טלסקופ החלל ג'יימס וב, שיושק בסוף העשור.