בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

המאבק החדש של פעילי הסביבה: כביש הגישה החוצה את יער ירושלים

כביש 16 יחבר בין הכניסה לעיר לשכונות דרום-מערב העיר ברצף של מנהרות וגשרים, ועלול לפגוע בטבע

24תגובות

סלילתו של כביש חדש בכניסה לירושלים עומדת במרכז מאבק בין פעילי הסביבה לבין החברה הלאומית לדרכים. כביש 16 צפוי לחבר בין הכניסה לעיר מכיוון תל אביב ובין שכונות דרום-מערב העיר ואזור התעשייה בגבעת שאול. ואולם בעוד שהמתכננים משוכנעים כי יקל על עומס התחבורה וכמעט שלא ייפגע ביער - התושבים ופעילי הסביבה חוששים כי סלילתו תנחית על היער מכה שממנה יתקשה להתאושש.

בשנים האחרונות הלך והצטמק יער ירושלים כתוצאה מהתפשטות שכונות, כבישים ומבני תעשייה בסביבתו. עם זאת, הוא עדיין משמש ריאה ירוקה המאפשרת לנופשים בו תחושת הקלה מהמולת העיר. ב"פורום הארגונים למען יער ירושלים", שבו שותפים פעילי סביבה וארגונים עירוניים ובעמותת "אדם טבע ודין" הגישו השגה על התוכנית להקמת הכביש בטענה כי יפר איזון זה. ביום שלישי האחרון החלה הוועדה לתשתיות לאומיות במשרד הפנים לדון בהשגות לתוכנית - בהן זו שהגישו הארגונים. עם זאת הוועדה צפויה ככל הנראה לאשר את התוכנית.

הכביש יתפצל מכביש 1 באזור מוצא, ימשיך בגשר לכיוון יער ירושלים, ויעבור מתחת ליער ולשכונת הר נוף במנהרה. לאחר מכן יעבור בגשר נוסף מעל נחל רבידה, בתוך תחומי היער, וימשיך במנהרה נוספת מתחת לשכונת יפה נוף עד לחיבורו לדרך בגין ככביש עילי רגיל. סלילתו צפויה להימשך כ-4 שנים, מרגע שיינתנו האישורים, ועלות הקמתו מוערכת בכ-1.5 מיליארד שקלים.

לדברי מנהל פרויקט הבנייה מטעם החברה הלאומית לדרכים, אלי כהנא, הכביש הכרחי להקלה על העומסים בכניסה לירושלים וכן על התנועה בתוך העיר, משכונות דרום מערב ירושלים אל מרכז העיר ואזור גבעת שאול, שצפוי להפוך לאחד מאזורי התעסוקה החשובים בבירה. הוא ציין כי בשנים הקרובות צפוי העומס בכניסה לעיר רק לגדול, בין היתר בשל הארכת נתיב התחבורה הציבורית, שיפחית את מספר הנתיבים למכוניות הפרטיות. "ההצדקה התחבורתית התחזקה עוד יותר לאחר שכביש אחר ומערבי יותר שאמור היה לסייע בכניסה לעיר, בוטל ביחד עם תוכנית ספדיה לבנייה ממערב לעיר", הוסיף.

עשו לנו לייק וקבלו חדשות ופרשנויות ישירות לפייסבוק שלכם

ואולם הפעילים הסביבתיים טוענים כי הכביש יהפוך את יער ירושלים ל"חורשה" - בעיקר במוצא ובאזור נחל רבידה, בשל הקמת הגשרים. בפאתי נחל רבידה יש כיום כבר שכונת מגורים, מתקן לאחסון גז ועמודי חשמל. עם זאת, בשטח שבו מתוכננים לקום מחלף וגשרים, עדיין נשמר הנוף האופייני ליער. "המחלף יגרום לביתור שטח היער ולמפגעי נוף, רעש וזיהום אוויר שלא ישאירו זכר לפסטורליות הקיימת כיום", ציינו הארגונים בהשגה שהגישו.

ואולם בחברה הלאומית לדרכים דחו את הדברים ואמרו כי הכביש תוכנן על פי עקרונות של שימור רצף פתוח באמצעות גישור והתאמת מעברים למטיילים ובעלי חיים. "חלק משמעותי מהעלות הוא לטובת הקמת המנהרה שמטרתה למנוע פגיעה ביער ומפגעים לתושבים", אמר כהנא וציין בנוסף כי גשרי הכביש יתוכננו תוך התחשבות מרבית בנוף. לדבריו ההשפעה של מחלף רבידה תהיה נקודתית בלבד ולבטח לא תפגע בשטחים אחרים של היער. הוא הוסיף כמו כן כי סלילתו תצריך כריתת מספר קטן של עצים.

עם זאת, לדברי המתכננת יעל דורי מ"אדם טבע ודין", הכביש החדש מייצג כשל מערכתי וחשיבתי במערכת התחבורה. "כל הזמן מתבססים על עוד ועוד כבישים, שאמורים לספק קיבולת לעוד לכלי רכב", היא אמרה. "כאשר מקדמים תוכניות כמו הכביש הזה עם כל כך הרבה משאבים, זה בא על חשבון התחבורה הציבורית ופוגע במגזרים חלשים שבהם לרבים אין כלי רכב".

פורום הארגונים למען היער טוען שיש לבדוק חלופות נוספות, בהם הקמת נתיב מהיר בכניסה לעיר וחניוני חנה וסע, כפי שנעשה בתל אביב. לחלופין הם מציעים לסלול את כביש 16 כולו במנהרה אחת רציפה. אולם מבחינת החברה הלאומית לדרכים משמעות הדבר היא ויתור על אפשרויות גישה לחלקים נרחבים בעיר ישירות מהכביש.

מי שקולם לא נשמע בוויכוח סביב הכביש הם עיריית ירושלים והקרן הקיימת לישראל, שאחראית על היער. לדברי גורם בכיר בקרן קיימת, בשל שותפותם בהליך תכנון הכביש, במסגרתו קיבלה החברה הלאומית לדרכים את הצעתם להעביר חלק גדול מהכביש במנהרה, אין ביכולתם כעת להגיש התנגדות לתוכנית. גם בחברה להגנת הטבע אימצו גישה זו, בעיקר לאחר שהצליחו להביא לביטול הכביש המערבי יותר, ולכן הסתפק הארגון בדרישה לבצע תיקונים נקודתיים בלבד בכביש 16.

לדברי נעמי צור, סגן ראש עיריית ירושלים, "לאחר שכביש הטבעת המערבית בוטל, העמדה שלנו היא לא להתנגד לכביש 16 שהנזק הסביבתי שלו פחות, בעיקר לאחר שהוא הוכנס למנהרה".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו