${m.global.stripData.hideElement}

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה

מדענים טוענים: גילינו תאים המייצרים ביציות אנושיות

עד כה האמינו רופאים כי נשים נולדות עם כמות סופית של תאי רבייה. המחקר החדש מעורר ביקורת, אבל גם תקווה שיסיע בעתיד בטיפולי פוריות

במשך עשרות שנים, האמינו רופאים כי נשים נולדות עם מספר סופי של ביציות. מדענים מאוניברסיטת הרווארד איתגרו השבוע את ההנחה המקובלת, ואמרו כי גילו תאי-גזע נדירים, המסוגלים לייצר תאי רבייה חדשים. אם אכן יתגלה שייצור ביציות נמשך לאורך החיים, בדומה לייצור תאי זרע, עשויות להיות לכך השלכות מרחיקות לכת על טיפולי פוריות, שכן ייתכנו שיטות נוספת להגברת הפוריות או להארכתה באמצעות תאי הגזע שהתגלו. גם אם טענות המדענים נכונות, האפשרויות הללו ניצבות בעתיד הרחוק.

"כל ההנחות שלנו בנוגע לאופן בו מתבגרת מערכת הרבייה הנשית אינן נכונות", אומר החוקר ג'ונתן טילי, שפרסם את המחקר השבוע עם עמיתיו מבית החולים הכללי של מסצ'וסטס בבוסטון בכתב העת Nature Medicine. טילי ניסה בעבר לאתר את התאים הללו במספר מחקרים שנויים במחלוקת. עבודותיו הקודמות עוררו תגובות מנוגדות, וחוקרים עצמאיים אומרים כי יש להזהר בקפיצה למסקנות מהירות גם בנוגע לממצאים הנוכחיים.

עשו לנו לייק לקבלת מיטב הכתבות והעדכונים ישירות לפייסבוק שלכם

הצעד הבא יהיה לבדוק אם חוקרים נוספים יצליחו לאמת את המחקר. אם כן, יקחו עוד שנים ללמוד כיצד להשתמש בתאים הללו, אומרת תרזה וודרוף, ממחלקת הפוריות בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת נורת'ווסטרן.

עם זאת, ישנם מומחים שמאמינים כי המחקר עשוי לעזור ולהפיג חלק מהתעלומה המתמשכת סביב היווצרותם והתבגרותם של תאי הרבייה הנשיים. "הממצאים עשויים לעורר עניין מחודש, ומעל להכל, לתת לנו כיוון לעבוד בו", אמר דיוויד אלברטיני, מנהל המרכז למדעי הרבייה באוניברסיטת קנזס.

עד כה האמינו מדענים שכל נקבות היונקים נולדות עם מספר סופי של תאי רבייה, שנעלמים לקראת גיל המעבר. טילי אתגר את הרעיון ב-2004, כשפרסם מאמר בו טען שיותר מדי ביציות מתות במחזור הווסת מכדי להסביר את אורך תקופת הפוריות אצל עכברות. הוא הסביר את הסתירה הזאת על ידי הנחת קיומם של תאי גזע היוצרים תאי ביציות חדשים במהלך החיים הבוגרים של עכברות. לאחר פרסום המאמר, חוקרים ביקרו את האופן שבו העריך את קצב האובדן של תאי הביציות, וטענו שהערכותיו היו מוגזמות.

ב-2009 נראה שתאי הגזע הללו התגלו לראשונה במחקר שנערך על ידי צוות חוקרים בהובלת הביולוג ג'י וו מאוניברסיטת שנגחאי ג'יאו טונג. החוקרים משנגחאי החדירו לתאים שהיו חשודים כתאי גזע גן שמייצר חלבון פלואורסנטי ירוק, ולאחר מכן החדירו את התאים לשחלות של עכברות. התוצאה היתה עכברים עם הגן הזה. גם המחקר הזה זכה לביקורת רבה, אולם לדברי טילי, המחקר החדש מבסס כעת את העבודות הקודמות בתחום.

המדענים כותבים כי בודדו את תאי הגזע מתוך רקמות שחלה שנתרמו על ידי שש נשים יפאניות בנות 22-33 שעברו ניתוח לשינוי מין. לאחר בידוד התאים, המדענים גידלו אותם במעבדה והם פיתחו מאפיינים של תאי ביציות. החוקרים גם הכניסו את תאי הגזע מתחת לעורם של עכברים לאחר שסימנו אותם בחלבון מיוחד, וכעבור כשבועיים התפתחו תאים שסומנו על ידי אותו החלבון, שלהם מאפיינים של ביציות.

אלברטיני אומר כי עדיין ישנה דרך לפני שניתן יהיה לראות אם ניתן כלל להשתמש בביציות שנוצרו במעבדה מהתאים שהתגלו, ולברר מה איכותן. קייל אורוויג, מהמרכז הרפואי באוניברסיטת פיסטבורג, אומר כי נדרשת עבודה נוספת לדעת בדיוק מה טיבן של התאים. וודרוף מוסיפה כי ממצא כל כך נדיר לא בהכרח יתרום הרבה להגברת הפוריות.

עם זאת, טילי טוען ששימוש בתאים לגדל ביציות במעבדה עשוי יום אחד לשמש לשימור פוריות בקרב נשים שמערכת הרבייה שלהן נפגעה כתוצאה מטיפולים רפואיים, ובהמשך גם בקרב נשים מבוגרות. המחקר החדש מומן ברובו על ידי המכונים הלאומיים לבריאות בארצות הברית, הסוכנות הממשלתית העיקרית האחראית למחקר ביו-רפואי. טילי הקים חברה חדשה, שתנסה לפתח את הממצאים לטיפולי פוריות רפואיים.