בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

פשרה בסוגיית חישמול הרכבת באזור חוף חיפה

הרכבת תשוקע בתוך מנהרה מתחת לאדמה במקטע לאורך קילומטר וחצי בתוואי החוף בעיר. הפשרה הושגה לאחר מאבק של 5 שנים בין העירייה למשרד התחבורה

23תגובות

עיריית חיפה הגיעה לפשרה היום (שלישי) עם רכבת ישראל ומשרד התחבורה בנוגע לפרויקט חישמול הרכבת בעיר, בתום מאבק של חמש שנים. על פי ההסכם, מסילת הרכבת תשוקע בתוך מנהרה מתחת לאדמה במקטע לאורך קילומטר וחצי בתוואי החוף בעיר. יחד עם זאת, מדובר בהישג חלקי, שכן העירייה נלחמה על כך שהמסילה באזור רצועת החוף תשוקע במלואה, לאורך שבעת הקילומטרים שעוברים לאורך החוף.

בתחום השיפוט של חיפה ישנם כ–20 ק"מ מסילות ברזל כמחציתן בשטח אורבני ומחציתן בשטחים הפתוחים בצמוד לחוף הים. במסגרת פרויקט החישמול, הציעה העירייה כי לאורך שבעה ק"מ, בין תחנת חוף הכרמל לקרית הממשלה, תיבנה מנהרה בעומק של שישה מטרים מתחת לאדמה שתמנע את הפגיעה בחוף. רכבת ישראל ומשרד התחבורה התנגדו לפתרון זה, בטענה כי הוא ייקר את פרויקט החישמול בכשני מיליארד שקלים לפחות וכי יגרום לעיכוב בפרויקט.

אחרי מאבק ארוך, הוחלט בגישורה של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד שרית דנה, כי מקטע של קילומטר וחצי ישוקע במנהרה, וכי הסדר זה ייכלל כסעיף בלתי נפרד מתוכנית החישמול. כמו כן, הוחלט כי משרד התחבורה יתקצב את עלות הקמת המנהרה הנאמדת בחצי מיליארד שקל.

ירון קמינסקי

המאבק על חישמול הרכבת בחיפה החל לפני כחמש שנים. עיריית חיפה חששה שבמסגרת פרויקט חישמול הרכבת בחיפה, תציב רכבת ישראל מאות עמודי וכבלי חשמל לאורך מסילת הרכבת ששוכנת בחיפה לאורך רצועת החוף, ובכך תיגרם פגיעה נופית קשה לעיר. בעירייה הבהירו כי אינם מתנגדים לעקרון החישמול שנחשב לסביבתי יותר, אולם הציעו כי לאורך רצועת החוף, תעבור הרכבת במנהרה, על מנת שלא לכער את החוף עם עמודי חשמל בולטים. בעירייה ראו זאת הזדמנות לתקן את העוול ההיסטורי שנגרם עוד בתקופת המנדט הבריטי, כאשר הבריטים הניחו את מסילת הברזל לאורך חוף הים ובכך הביאו לניתוק של העיר מהים.

לפני כשנה הצטרפה למאבק של עיריית חיפה גם החברה להגנת הטבע. השתיים נלחמו בוועדות התכנון והצליחו לקבל את הסכמתה של הוועדה לשמירה על הסביבה החופית (הולחו"ף) לכך שתוכנית החישמול תפגע בחיפה. בערר שהוגש על ההחלטה למועצה הארצית, התקבלה תוכנית חישמול הרכבת ללא כל סייג. שישה חברי הועדה תמכו בבקשת העירייה, מול שישה שהתנגדו, יו"ר מינהל התכנון במשרד הפנים, בינת שוורץ, שנמנתה עם המתנגדים, השתמשה ביכולתה כיו"ר הוועדה להכפיל את קולה, ובכך הכריעה את הכף. על שוורץ נמתחה ביקורת והושמעו טענות על ניגוד עניינים, כיוון שהופיעה בעבר בפרוטוקולים שונים של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה כנציגת רכבת ישראל.

ראש העיר, יונה יהב, רואה בהסכם שיובא היום לאישור מועצת העיר חיפה, כהסכם היסטורי. "מדובר בהישג היסטורי לתושבי העיר ושוחרי איכות הסביבה ובצעד ראשון לקראת שיקוע המסילה לאורך התוואי בו עוברת המסילה בתחומי העיר חיפה", אמר. לעומתו, טוענים בסיעת הירוקים בעירייה כי הסכם לפיו רק 10% מהמסילה ישוקעו, איננו ניצחון.
התוכנית לחשמול הרכבת, שעלותה הכוללת ברחבי המדינה היא יותר מ-10 מיליארד שקל, מקודמת במסגרת הוועדה לתשתיות לאומיות ועל פי התוכנית ביצועה יחל כבר השנה.

יישום התוכנית יאפשר להניע כ- 90% ממסילות הרכבת (420 ק"מ) בחשמל במקום בדיזל. רכבות מונעות בחשמל נושאות מספר רב יותר של קרונות ונוסעות מהר יותר. הן פולטות פחות זיהום ויוצרות פחות רעש. עם זאת, כדי לאפשר את החשמול יש צורך במערכת של עמודים וכבלים היוצרים מפגע אסתטי וגם קרינה אלקטרומגנטית, המחייבת מרחק בטיחות מהרכבת ויוצרת מגבלות בשימושי הקרקע.

מסילת הרכבת הראשונה שתותאם להנעה חשמלית תהיה בקו המתוכנן בין עכו לכרמיאל, שאמור להיפתח ב-2015. הקו השני יהיה קו הרכבת המהיר לירושלים שאמור להיפתח ב-2017. את חשמול יתר הקווים מקווה הרכבת להשלים עד 2019.
 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו