אחרי שנה של תצפיות: האם התגלו אלף כוכבי לכת חדשים?

נאס"א זיהתה 1,091 כוכבי לכת העשויים להתאים להגדרה; עד היום התגלו פחות מ-800 כוכבי לכת שכאלה, והמדענים מקווים שבאחד מהם יימצאו סימנים לחיים

ממצאים חדשים ומבטיחים מטלסקופ החלל קפלר: לאחר שצוות המחקר של הטלסקופ, מבית היוצר של נאס"א, דיווח לפני כשנה על זיהוי יותר מ-1,200 מועמדים לכוכבי לכת מחוץ למערכת השמש, דיווחו החוקרים בסוף השבוע על זיהוי 1,091 "חשודים" נוספים. כוכבי הלכת הם בגדר מועמדים בלבד כי יידרשו תצפיות נוספת כדי לאשש באופן ודאי את היותם כאלה. בנאס"א מעריכים שיותר מ-90% מהמועמדים הם אכן כוכבי לכת.

לשם השוואה, עד היום התגלו פחות מ-800 כוכבי לכת; עד מחצית שנות ה-90 כלל לא היה ברור למדענים שיש כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש שלנו. המדענים מקווים לגלות בשנים הקרובות כוכבי לכת דומים ככל האפשר לכדור הארץ, בתקווה למצוא בהם סימנים עקיפים לחיים.

1,091 התגליות הפוטנציאליות האחרונות שעליהן דיווחו מדעני נאס"א בסוף השבוע נאספו מתצפיות שהתקיימו לאורך 16 חודשים, ממאי 2009 ועד ספטמבר 2010. בהשוואה למאגר המועמדים הראשון שהתפרסם לפני כשנה, וכלל יותר מ-1,200 כוכבי לכת פוטנציאליים, הפעם התגלו יותר כוכבי לכת קטנים: ל-196 מה"חשודים" רדיוס שאינו גדול מפי 1.25 מרדיוס כדור הארץ, ול-416 מועמדים נוספים רדיוס בטווח של פי 1.25 עד פי שניים מרדיוס כדור הארץ.

נ.א.ס.א.

עשו לנו לייק וקבלו חדשות מעולם המדע ישירות לפייסבוק שלכם

בסך הכל התגלו 46 כוכבי לכת נוספים באזור הישיב (Habitable Zone): מרחק מכוכב האם שבו הטמפרטורה מאפשרת קיום מים במצב צבירה נוזלי. חשיבות הדבר היא שמים נוזליים נחשבים תנאי הכרחי לקיום חיים כפי שאנו מכירים אותם. מתוך אותם 46 מועמדים לכוכבי לכת, עשרה הם בגודל דומה לזה של כדור הארץ.

הטלסקופ קפלר שוגר ב-2009 ומאז הוא נחשב הכלי היעיל ביותר לחיפוש כוכבי לכת. הוא מכוון באופן רציף לנקודה אחת בשמים, ומחפש כוכבי לכת באמצעות מדידת תנודות בבהירותם של 155 אלף כוכבים שהוא עוקב אחריהם ללא הפסקה. כשנגלית תנודה בבהירות אחד מהכוכבים האלה, החוקרים נדרשים לבדוק באמצעות תצפיות נוספות מטלסקופים על פני כדור הארץ אם מדובר בכוכב לכת היוצר ליקוי במסלול ההקפה שלו סביב הכוכב, או בתופעה אחרת כמו כוכבים כפולים המקיפים זה את זה. לכך מתייחסים בנאס"א כשהם מדברים על "מועמדים".

בסך הכל, יש כיום 2,321 מועמדים להיקרא כוכבי לכת. ייתכן שהנתון אינו נשמע מרשים ביחס ל-155 אלף הכוכבים המנוטרים על ידי טלסקופ החלל, אך כדאי לזכור שקפלר מזהה רק כוכבי לכת שמסלול ההקפה שלהם הוא בזווית שיוצרת ליקויים בתצפית מכדור הארץ. אם כוכב לכת מקיף, למשל, כוכב במסלול המאונך לחלוטין לקו התצפית מכדור הארץ, הוא לעולם לא יזוהה על ידי קפלר. בנוסף לכך, הליקוי שנוצר על ידי מעבר כוכב לכת על פני כוכב האם צריך להיות משמעותי דיו ליצור תנודה בבהירות הכוכב; כיום מזהה קפלר תנודות בהירות הקטנות מ-1% מבהירות הכוכב.