${m.global.stripData.hideElement}

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה

מדענים אמריקאים מדווחים על עדויות לחלקיק היגס

חוקרים ממאיץ החלקיקים ה-2 בגודלו בעולם מדווחים על תצפיות דומות לאלו שנראו במאיץ האירופי. התצפיות עדיין לא מוכיחות קיום "החלקיק האלוהי"

באוקטובר האחרון נסגר מאיץ החלקיקים האמריקאי טווטרון (Tevatron) ואף הוכרז כמפסיד בתחרות הטרנס-אטלנטית מול המאיץ האירופי הגדול, על מציאת חלקיק ההיגס. אלא שהיום (רביעי) הודיעו במפתיע מדעני המאיץ כי מצאו עדויות ראשוניות לקיומו של חלקיק בוזון ההיגס החמקמק - מרכיב מרכזי במודל הסטנדרטי של פיזיקת החלקיקים שמעניק את תכונת המסה לכל שאר חלקיקי היסוד.

העדויות אינן חזקות מספיק כדי לעמוד בזכות עצמן, אבל הן מתווספות לממצאים שפרסמו מדענים מהמאיץ הגדול בשווייץ בדצמבר האחרון, לפיהם התגלו סימנים ראשוניים לחלקיק בשני הגלאים הגדולים של המאיץ שבקרבת ז'נווה – ATLAS ו-CMS.

בסוף השנה שעברה, הודיעו נציגי החוקרים משני הגלאים הגדולים של המאיץ האירופי כי הם צמצמו את טווח המסה שבו החלקיק יכול להופיע וגם העריכו - לראשונה בהיסטוריה של החיפושים אחר החלקיק החמקמק - מה עשויה להיות מסתו המדויקת. החוקרים הוסיפו שבשנת 2012 יוכלו להכריע אם ההיגס אכן קיים – ואם כן, מהי מסתו.

ריידר האן

המעניין הוא שטווח המסה שבו ההיגס יכול להופיע על פי הממצאים החדשים של מדעני טווטרון, חופף את טווח המסה שעליו דיווחו מדעני המאיץ האירופי בדצמבר. עם זאת, טווח המסה של טווטרון היה רחב יותר מזה של המאיץ הגדול בשווייץ, כלומר רמת הדיוק בחיזוי המסה הינה נמוכה יותר במאיץ האמריקאי.

בכל מקרה, הן המדידות האירופיות והן הממצאים החדשים מהמאיץ האמריקאי, שממוקם במרכז המחקר הגדול "פרמילאב" במדינת אילינוי, אינן מספקות הוכחה מובהקת לקיומו של חלקיק ההיגס.

פרופ' אהוד דוכובני ממכון ויצמן למדע, ששותף בניסוי ATLAS במאיץ החלקיקים הגדול בשווייץ (CERN), אומר שהוא אינו מתרגש מהממצאים החדשים: "הם שיפרו את יכולת האנליזה שלהם בצורה מדהימה ובזכות זה הם מתקרבים לרגישות מספקת – מתקרבים אבל לא מגיעים. הסיגנל שהם מקבלים חלש ולא משכנע. לא נראה לי שחיבור בין הסיגנל שלהם ושלנו ב-CERN יגדיל באופן משמעותי את הוודאות שיש היגס".

לדבריו, "למרות שאני מאמין שההיגס קיים ומסתו כ-125 GeV – אני לא חושב שמה שיש בידנו מספיק כדי לקבוע שהחלקיקי הזה התגלה. יותר גרוע – לדעתי אין לנו מספיק מידע כדי שנוכל לומר שיש סימנים להמצאותו של ההיגס. ברור שמאחר ואני חושב שהוא שם, הטענה שלי שאין מספיק נתונים כדי לומר שיש סימנים תוכח בעתיד כלא נכונה. אז מה? אסור לערבב 'אמונה' עם עובדות. אני מניח שביולי-אוגוסט נוכל לטעון שגילינו את ההיגס. עד אז צריך לשתוק ולעבוד".

"בסך הכל מדעני פרמילב השקיעו מאמץ אדיר כדי לחפש את ההיגס ומבחינה טכנולוגית המדענים התגברו על קשיים גדולים", אומר הפיזיקאי התיאורטי פרופ' אליעזר רבינוביץ מהאוניברסיטה העברית; "לכן ברור הרצון בכל זאת להגיד שגם העקבות שלהם הן בקרקע החיפוש. זה מאוד טבעי ומאוד אנושי".

לדברי רבינוביץ, "עד סוף השנה אנחנו אמורים לדעת מה קורה עם ההיגס. בינתיים כל אינפורמציה שמצטברת היא חשובה מאוד. אבל כשמדובר על סטטיסטיקות כאלה נמוכות צריך להיזהר מאפקטים פסיכולוגיים, כיוון שבטווחי המסה שעליהם מדברים הממצאים, מצפים מלכתחילה למצוא את החלקיקים. זו בהחלט אינפורמציה שמעוררת ריגוש מסוים אבל צריך לחכות עד שיצטברו יותר נתונים במשך השנה”.

סרטון הסבר על בוזון היגס של "פרמילאב"

טווטרון הושבת בתחילת אוקטובר 2011 אחרי 26 שנות פעילות. עד להקמת מאיץ החלקיקים הגדול בשווייץ, היה זה המתקן רב העוצמה בעולם, ונוצרו בו ההתנגשויות האנרגטיות ביותר בין חלקיקים תת-אטומיים. אחת הסיבות המרכזיות להחלטה שלא להמשיך את הפעלתו היתה הקמתו של מאיץ החלקיקים הגדול במרכז האירופי לחקר הגרעין, CERN.

טווטרון האיץ חלקיקים באנרגיה של 1.96 טריליון אלקטרון-וולט, ושמר על שיא עולמי זה במשך תקופה ארוכה, אולם בנובמבר 2009 עקף המאיץ האירופי את רמת האנרגיה הזו ולפיכך גנב את הבכורה. מאז כבר הכפיל המתקן בשווייץ את יכולתו כמה פעמים, ועד כה נוצרו במנהרות המאיץ בקרבת ז'נווה התנגשויות של חלקיקים באנרגיות של שבעה טריליון אלקטרון-וולט. באחרונה הוחלט להעלות את האנרגיה לשמונה טריליון אלקטרון-וולט.

האנרגיות הגבוהות מגבירות את הסיכוי לגילויו של הבוזון היגס, אותו חלקיק שאמור להעניק לשאר החלקיקים את המסה שלהם. על פי המודל הסטנדרטי, חלקיק ההיגס הינו מרכיב הבסיסי של שדה הידוע כשדה היגס, שעמו כל החלקיקים מקיימים יחסי גומלין. כיוון שהאינטראקציה עם שדה היגס משתנה מחלקיק לחלקיק, היא מעניקה לכל אחד מהם מסה אחרת.

מטה הוסט