${m.global.stripData.hideElement}

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה

המסתורין סביב החומר האפל הולך וגובר

תצפית חדשה של הטלסקופ האבל עומדת בניגוד לאופן בו החומר האפל אמור להתנהג

זה שנים מניחים המדענים שכרבע מתכולת היקום מורכב מחומר אפל ובלתי נראה, שכמעט ואינו מקיים יחסי גומלין עם החומר הרגיל אותו אנו רואים. עד כה לא התגלה החלקיק המרכיב את החומר האפל, אך למדענים יש סיבות טובות להניח שהוא קיים. מדידות שונות הראו שכוכבים שנמצאים בשולי גלקסיות נעים במהירויות גבוהות למדי, שאותן ניתן להסביר על ידי קיומו של חומר נוסף בסביבתן. זו היתה העדות הראשונה לקיומו של החומר הבלתי נראה, ומאז הצטברו עדויות רבות נוספות שביססו קונסנזוס סביב עצם קיומו של החומר האפל. תצפית חדשה של טלסקופ החלל האבל מעוררת תמיהה בקהילה המדעית, כאשר במבט ראשון נראה שהיא אינה מתיישבת עם האופן שבו חומר אפל אמור להתנהג.

התצפית החדשה של האבל, שמתפרסמת בכתב העת The Astrophysical Journal, אינה מתיישבת לכאורה עם ההנחה הבסיסית שלפיה השפעת החומר האפל על חומרים רגילים ועל עצמו קשורה רק לכבידה. תצפית זו נוגעת לאירוע קוסמי דרמטי ונדיר למדי: התנגשות של צבירי גלקסיות זה בזה.

הדוגמה המובהקת ביותר להתנגשות צבירי גלקסיות היא צביר הקליע (Bullet Cluster), בו נראה שהחומר האפל מתנהג כפי שהוא אמור להתנהג. המדענים מניחים שלפני ההתנגשות כל צביר מורכב מכדור של חומר אפל, ובמרכזו חומר רגיל צפוף ומרוכז יותר, שעשוי מגז וגלקסיות. בעת ההתנגשות, גושי הגז משני הצבירים מתלכדים לגוש צפוף עוד יותר, בעוד שהחומר האפל שבכל אחד מהצבירים חולף דרך הצביר השני, כרוח רפאים דרך קיר. כך קורה שלאחר ההתנגשות החומר האפל עדיין חובק את הגז והגלקסיות משני הצדדים.

הסיבה לכך היא שהחומר האפל אינו פועל באמצעות כוח חשמלי-מגנטי עם חומר אפל אחר או עם חומר רגיל.

נאסא

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות והפרשנויות היישר לפייסבוק

בתצפית של טלסקופ החלל האבל, התוצאה הסופית של ההתנגשות נראית שונה לחלוטין. הטלסקופ צילם צביר גלקסיות הידוע כ-520 Abell במרחק 2.4 מיליארד שנות אור מכדור הארץ. בגוף זה נראית התנגשות שבה החומר האפל אינו נמצא מצדי גוש הגז אלא מרוכז בגוש צפוף במרכז.

"מעולם לא ראינו דוגמה כזאת, וגם בסימולציות איש לא ניסה לחפש דברים כאלה", אמר פרופ' אבישי דקל, אסטרונום מהאוניברסיטה העברית החוקר את החומר האפל, "סביר להניח שמדובר בצביר שנצפה ברגע מיוחד בהתפתחותו ואינו מעיד על מצבו לאורך זמן. לחילופין, ייתכן שאנו מסתכלים על החומר האפל לאורך קו תצפיתי שיוצר אשליה של גוש אחד של החומר האפל".

פרשנות אחרת לתופעה היא שמדובר בחומר אפל מסוג לא מוכר. במקרה כזה, החומר האפל של כל אחד מהצבירים אינו חולף דרכם אלא מתנגש בחומר האפל של הצביר השני.

פרשנות זו אינה מתיישבת עם ההנחה הבסיסית ביותר לגבי החומר האפל כפי שהמדענים מכירים אותו, אשר לפיה החומר האפל כמעט ואינו מקיים יחסי גומלין עם עצמו או עם חומר רגיל.

דקל התנגד לפרשנות זו. "הייתי משאיר אותה אחרונה ברשימת האפשרויות כי היא מסבכת את המודל", אמר, "אבל אני לא מסוגל לומר לך שביכולתי לפסול אותה לחלוטין".