${m.global.stripData.hideElement}

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה

חוקרים הצליחו לייצר חשמל מחלזונות

החוקרים, מישראל וארה"ב, מאמינים כי בעתיד ניתן יהיה להשתמש בחשמל שהופק מתהליכים טבעיים בגוף כדי להפעיל בו חיישנים ולחסוך בדיקות יקרות

חוקרים אמריקאים וישראלים הצליחו לייצר חשמל מחלזונות חיים. החוקרים הצליחו להפיק מגופם של החלזונות חשמל בהספק של 7.45 מיקרו-ואט למשך כמה דקות. כאשר הורידו את רמת ההספק לרמה של 0.16 מיקרו-ואט, ניתן היה להמשיך בכך לזמן רב. החלזונות המשיכו לחיות חודשים רבים לאחר הניסוי.

את החוקרים הוביל פרופסור יבגני כץ מאוניברסיטת קלרקסון בארה"ב, והוא נערך בהשתתפות ד"ר ליטל אלפונטה והדוקטורנט אלון שצ'ופק מאוניברסיטת בן גוריון, שעוסקים במחקר תאי דלק ביולוגיים במסגרת המחלקה להנדסת ביוטכנולוגיה. שצ'ופק סיפר להארץ כי מדובר בתחום שנחקר כבר יותר מ-20 שנה, אבל המחקר בנושא הספיציפי של סוללות ביולוגיות נמצא עדיין בחיתוליו. המחקר פורסם ב-Journal of the American Chemical Society.

היישומים למחקר עשויים להיות רבים. כאשר המוקד המרכזי בשעה זו, לדברי שצ'ופק, הוא בשימוש בתאי דלק שמנצלים אנרגיה של הגוף כדי להפעיל חיישנים, שיוכלו לנטר את מצבו של הגוף ולשדר את הנתונים לרופא בזמן אמת, ומרחוק מבלי הצורך להגיע לבדיקות.

לטכנולוגיה יש פוטנציאל גם בתחום הצבאי, במסגרת החזון של הפעלת בעלי חיים קטנים המצויידים בחיישנים כדי לשימושים שונים, ובהם גם ריגול וניטור אזורים שונים. בעבר כבר הצליחו חוקרים לשלוט בתנועת תיקנים באמצעות מחשבים זעירים שהושתלו בהם - מחשבים כאלה זקוקים כמובן לחשמל. מאוניברסיטת בן גוריון נמסר כי החוקרים מתכוונים להשתיל מערכת דומה בלובסטרים (סרטני ים). סרטני סייבורג כאלה יוכלו גם לבצע משימות צבאיות ימיות. אבל שצ'ופק מדגיש כי המטרה המרכזית של הטכנולוגיה היא "הכיוון דיאגנוסטי של הפעלה של כל מיני חיישנים כמו קוצבי לב, סוכר, שאולי בעתיד לא יצטרכו אותם.

American Chemical Society

החוקרים השתמשו בתהליכים הטבעיים של גוף החלזונות כדי לייצר את החשמל. במסגרת הניסוי הושתלו בחלזונות אלקטרודות, שניצלו את הסוכר ואת החמצן בדמם של החלזונות לצורך ייצור החשמל. את האלקטרודות חיברו החוקרים למעגל חשמלי כדי להפיק את החשמל, באופן שיאפשר בעתיד הפעלה של מכשירים אלקטרוניים.

שצ'ופק הסביר כי כדי לעשות זאת האלקטרודות עברו תהליך כימי כדי לקשור אליהן אנזימים המזרזים את הפעולה המכונה חמצון חיזור - זהו תהליך שבמסגרתו אלקטרונים עוברים מהדלק - הגלוקוז בדם החילזון - דרך מעגל חיצוני אל החמצן במקום שזה יעשה באופן ישיר בגוף כמו שזה קורה תמיד". מחקר דומה נעשה בעבר גם בתיקנים באוניברסיטת קייס ווסטרן ריזרב בקליוולנד, אוהיו.

"כל תהליך החיבור של החיה נמשך כשעה פחות או יותר", הסביר שצ'ופק, "ובזמן הזה אנחנו עוקבים אחרי הזרם ואחרי רמת הגלוקוז של החילזון. כשהוא שוחרר מהמעגל הסגור ראינו שהן חזרו לרמות הרגילות". הפעולה אמנם הורידה להם את רמות הסוכר, אבל לאחר שהחלזונות אכלו, רמת הסוכר עלתה שוב לרמות הרגילות. "בחיות גדולות יותר ההשפעות יהיו יותר נמוכות", הוסיף שצ'ופק.

הוא מסביר כי ההספקים הנוכחיים רחוקים מהרמות הדרושות להפעלת חיישנים. גם לשאלה אם ביום מן הימים אוכל להטעין את הסלולרי שלי בעצמי, הוא אומר שזה ייתכן, אבל מאוד תלוי בגודל האלקטרודות שייצטרכו להשתיל, וברמת היעילות אליה ניתן להגיע.

"אם מסתכלים על יישומים עתידיים - הרעיון הוא לנצל יותר מהדלק לטובת ייצור חשמל. זה יבוא על חשבון הגוף, ואנחנו צריכים למצוא את האיזון לספק את הכוח בלי שהגוף ייפגע מצריכה רציפה".