עדויות למים בכוכב הלכת הקרוב ביותר לשמש

תצפיות שביצעה החללית מסנג'ר של נאס"א הראו כי יש מי קרח בקטבים של כוכב חמה, למרות שהטמפרטורות בו מגיעות למאות מעלות

לאחר שהות של שנה במסלול הקפה סביב כוכב חמה, החללית מסנג'ר (MESSENGER) של נאס"א משנה ומעמיקה את הידע של האסטרונומים על כוכב הלכת הקרוב ביותר לשמש.

תצפיות של החללית מעידות על האפשרות שמי קרח קיימים בקטבים של כוכב הלכת - שהטמפרטורות בו מגיעות למאות מעלות. בעבר זיהו טלסקופי רדיו קרקעיים עדויות דומות לשטחים בהירים וחלקים, שרמזו על אפשרות זאת, אך כעת מתווספות לכך ראיות נוספות, לפיהן השטחים הבהירים תחומים בדיוק לגבולות של מכתשים שנמצאים באזורים חשוכים תמידית. המכתשים כנראה משמשים מעין "קערות" האוגרות את המים הקפואים. עם זאת, החוקרים נזהרים ואומרים שבשלב זה מדובר בפרשנות שדורשת אישוש נוסף.

"זו לא הפתעה שהגיעו מים לחמה. המים מגיעים עם שביטים שמתנגשים”, מבהיר פרופ' עקיבא בר-נון מהחוג לגיאופיזיקה ומדעים פלנטריים באוניברסיטת תל אביב, “הנקודה היא שכוכב הלכת קרוב לשמש אז המים מתאדים, והמים לא נותרים שם. אבל כנראה שבקטבים הקרח מצליח לשרוד".

נאס"א

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות ישירות לפייסבוק שלכם

החללית מסנג'ר היא השנייה שהגיעה אי פעם לכוכב הלכת. בשנות ה-70 ביקרה בחמה החללית Mariner 10, אך עוד בואה של החללית הנוכחית, אזורים נרחבים על פני כוכב הלכת לא היו ממופים.

אתמול (רביעי) התפרסמו בכתב העת Science שני מאמרים המסכמים תצפיות של מסנג'ר מהשנה האחרונה, שמשליכים אור על מבנהו הפנימי של חמה. מתברר שהגלעין הפנימי של חמה הוא גדול מאוד ביחס לכוכב הלכת: הרדיוס שלו בגודל של 85% מרדיוס כוכב הלכת; בכדור הארץ, לשם השוואה, רדיוס הגלעין הוא פחות ממחצית רדיוס כל כוכב הלכת. חוקרים טוענים כעת שגילו באזורים שונים של כוכב הלכת תצורות ייחודיות המעידות על כך שהוא כנראה היה פעיל גיאולוגית גם לאחר סוף תהליך היווצרותו. כך למשל, הם מצאו שבלב מכתשים מסוימים פני הקרקע התרוממו אל מעבר לגובה צוקי המכתשים.

"זה אומר שאחרי שהמכתשים נוצרו בפגיעות של מטאוריטים גדולים, היתה פעילות גיאולוגית ששינתה את הצורה שלהם, וזה מעניין”, אומר פרופ' בן-נון. "זה מספר לנו על המבנה וההרכב הפנימי של כוכב הלכת, שאנחנו לא יודעים עליו הרבה. עכשיו כשיש שם חללית חדשה, אנחנו מתחילים להבין יותר טוב מה קורה שם, מה קרה שם, איך כוכב הלכת נוצר ומה היתה האבולוציה שלו”.

נאס"א