${m.global.stripData.hideElement}

חוקרים פיענחו את חידת העיניים הגדולות של הדיונון

מחקר שבו השתתפו ישראלים מציע תשובה לתעלומה מדוע עיני הדיונון גדולות כל כך, למרות שלכאורה אין בכך כל יתרון במעמקי האוקיינוס החשוך

תוואי תנועתם של לווייתנים באוקיינוסים מואר על ידי אינספור יצורים זעירים, דינופלגלטים חד-תאיים, הפולטים קרינה כשבאים עמם במגע. התופעה הזו זוהתה על ידי הצי האמריקאי במהלך מחקרים לזיהוי צוללות, אולם כעת מתברר כי היא שופכת אור גם על אחת השאלות הבלתי פתורות הנוגעות ליצור גדול ממדים אחר השוהה במעמקים - הדיונון הענק.

דיונוני הענק הם יצורים חייזריים, המגיעים לגודל של 12 מטרים ואפילו 18 מטרים. כמעט בלתי אפשרי לראות אותם בחיים, ומסיבה זו גם קשה לחקור אותם. אחת השאלות המעניינות ביחס לדיונוני הענק היא מדוע עיניהם גדולות כל כך - קוטרן גדול יותר מזו של פומלה והן נחשבות לעיניים הגדולות ביותר בטבע.

השבוע התפרסם בכתב העת Current Biology מאמר שמנסה לענות על השאלה הזאת.
חוקרים משוודיה, ארה"ב וישראל ניתחו עיני דיונון בקוטר של כ-25 סנטימטר, שהגיעו אליהם מדייגים ביפאן ובניו זילאנד, וניסו להבין את מה שנראה בעיניהם כמו הפרזה ביולוגית חסרת פשר. “חוק התפוקה השולית הפוחתת קובע שבשלב מסוים ככל שאתה מגדיל משהו הרווח שלך מההגדלה הולך וקטן", מסביר ד”ר נדב ששר מהתוכנית לביולוגיה וביוטכנולוגיה ימית של אוניברסיטת בן-גוריון בקמפוס אילת, שהיה מעורכי המחקר; “לעין גדולה יש גרר גדול שיכול רק לפגוע בדיונון, והיא יותר חשופה לפגיעות. ניסינו להבין האם יש איזשהו מצב שבו הדיונון מרוויח מהעין הגדולה כך שהיא שווה את המאמץ".

American Museum of Natural History

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות והעדכונים ישירות אליכם

בתחילה התברר לחוקרים שעין גדולה היא בעיה גדולה יותר משחשבו. “המים ממסכים
כמו אובך או ערפל. אם נסתכל דרך ערפל ונדליק הפנס, הפנס יגרום לי לראות פחות
טוב. זה אותו העקרון בעין הדיונון", אומר ששר.

אך אז התגלה היתרון של העין הגדולה: היא מאפשרת לדיונוני הענק לזהות מרחוק גופים שפולטים קרינה בשל תופעת הביולומינסנציה - הנהורנות הביולוגית (פליטת אור מגופם של יצורים חיים), כמו הדינופלגליטים הזעירים. אך לא היה בכך פתרון מספק, כיוון שהיה ברור שהדיונונים אינם ניזונים מיצורים חד-תאיים כמו הדינופלגליטים.

כשהחוקרים מצאו מאמרים שעוסקים בתופעת ההארה של הלווייתנים ויצורים גדולים אחרים במעמקים, הם הבינו שכאן טמונה התשובה: דיונוני ענק הם הרי טרף אהוב על לווייתנים. כאמור, כשהלוויתנים באים במגע עם הדינופלגליטים הם מאירים, וכך יכולה עין הדיונון - שרואה למרחק של 170 מטרים - לזהות את הלוויתן מבעוד מועד.

הדבר מעניק לדיונונים יתרון במלחמת ההישרדות, שכן הלווייתנים משתמשים בסונאר כדי לגשש אחר מזון ממרחק רב יחסית. "במאבק הזה", אומר ששר, "הטורף והנטרף בחרו ערוצים חישה שונים לחלוטין".