${m.global.stripData.hideElement}

חוקרים: כוכבי לכת בהם ייתכנו חיים נפוצים משחשבנו

אסטרונומים מעריכים שכוכבי לכת עם טמפ' המאפשרת קיום מים במצב נוזלי שכיחים יחסית מחוץ למערכת השמש: "אנחנו מאבדים מהייחודיות שלנו"

אחד התנאים לקיום חיים על פני כוכבי לכת, מחוץ למערכת השמש, כנראה נפוץ בהרבה מכפי שחשבו מדענים עד כה. בהתבסס על תצפיות שנערכו במשך שש שנים, מעריכים אסטרונומים שכוכבי לכת עם טמפרטורות המאפשרות קיום של מים במצב צבירה נוזלי הינם שכיחים מחוץ למערכת השמש. "זה מחקר מאוד משמעותי", אומר האסטרונום, הפרופ' צבי מזא"ה מאוניברסיטת תל אביב. "לא היו הוכחות לזה קודם".

החוקרים שפרסמו את ממצאיהם בכתב העת Astronomy & Astrophysics, משערים שבגלקסיה שלנו, גלקסיית שביל החלב, יש עשרות מיליארדי כוכבי לכת סלעיים שאינם גדולים בהרבה מכדור הארץ, שנמצאים במה שמוכר כ"אזור הישיב". זהו מרחק מוגדר מכוכב האם, שאותו מקיפים כוכבי הלכת, בו הטמפרטורות אינן גבוהות מדי, עד כדי התאדות מים, או נמוכות מדי, עד כדי קפיאתם.

"אזור ישיב" הוא מונח שעשוי לבלבל, שכן הימצאותו של כוכב לכת באזור זה אינה תנאי מספק לקיום חיים. ישנם תנאים נוספים שצריכים להתממש. גם אם הטמפרטורות בכוכב הלכת הנתון הן בטווח שמאפשר קיום של מים נוזליים, ייתכן שעל כוכב לכת כזה כלל לא יימצאו מים, או שלא תהיה בו אטמוספרה שמתאימה לקיום חיים.

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות מעולם המדע ישירות לפייסבוק שלכם

ההערכות החדשות של החוקרים, המשתייכים למצפה האירופי הדרומי (ESO) בצ'ילה, מבוססות על שש שנות תצפיות של 102 כוכבים מהסוג ננס אדום, שהוא סוג הכוכב הנפוץ ביותר ביקום; 80% מהכוכבים בגלקסיית שביל החלב הם מסוג זה. האסטרונומים חיפשו כוכבי לכת סביב כוכבים אלה באמצעות אחד הטלסקופים הגדולים של המצפה, שעליו הורכב מכשיר ספקטוגרף מתקדם הקרוי HARPS.

החוקרים זיהו 14 כוכבי לכת שהמסה שלהם אינה גדולה בהרבה מזו של כדור הארץ, חלקם באזור הישיב. אך נתונים אלה אינם מציגים את התמונה המלאה. החוקרים ידעו שהיכולת שלהם לגלות את כל כוכבי הלכת סביב הכוכבים שבהם צפו היא מוגבלת. הסיבה לכך היא שכוכבי לכת רבים מקיפים את כוכב האם שלהם בזוויות מסוימות, ביחס לקו הראייה שלנו על פני כדור הארץ - באופן שהופך אותם בלתי נראים למכשירי המדידה.

"החוקרים יודעים שהם יכולים לגלות רק אחד מתוך מספר מסוים של כוכבי לכת שמקיפים את הכוכבים", מסביר הפרופ' מזא"ה. בהתאם ליחס הידוע להם בין הגלוי למצוי, החוקרים ערכו אקסטרפולציה לממצאים, והם הגיעו להערכה ש-40% מהכוכבים מוקפים על ידי כוכבי לכת שאינם גדולים בהרבה מכדור הארץ, ושנמצאים באזור הישיב. למרות טווח השגיאה הרחב - 28% עד 95% - עדיין ברור שחלק משמעותי מהכוכבים מסוג ננס אדום מוקפים על ידי כוכבי לכת באזור הישיב.

הפרופ' מזא"ה מבקש לתת פרספקטיבה היסטורית: "עד 1543, חשבנו שכדור הארץ עומד במרכז היקום. בא קופרניקוס ואמר - השמש היא העומדת במרכז העולם ומסביבה חגים כוכבי הלכת. אחר כך אמרו שהשמש היא לא משהו מיוחד, ושיש 100 מיליארד כאלה בגלקסיה, אבל מערכת כוכבי לכת היא משהו מיוחד. אחר כך אמרו - יש גם כוכבי לכת אחרים. עכשיו אנחנו מבינים שיש אינספור כוכבי לכת באזור הישיב". לדבריו, "לאט לאט אנחנו מאבדים עוד ועוד מהייחודיות שלנו, והקבורה הזאת של העיקרון הגיאוצנטרי הופכת מואצת יותר ויותר".

עוד דווח השבוע על מחקר נוסף הנוגע לכוכבי לכת מחוץ למערכת השמש: אסטרונומים אירופים גילו מערכת פלנטרית עתיקת יומין, בת כמעט 13 מיליארד שנה. לשם השוואה, גיל היקום, על פי הערכות קוסמולוגים, הוא 13.7 מיליארד שנה. המדענים לא ציפו לגלות כוכבי לכת עתיקים כל כך, אך אין זו הפעם הראשונה שהדבר קורה: לפני שנתיים התגלה כוכב לכת מתקופה מוקדמת בהתפתחות היקום.