${m.global.stripData.hideElement}

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה

התקדמות בחיפוש אחר החומר האפל

לאחר שנתיים של תצפיות על עשר גלקסיות ננסיות, חוקרים יכולים לפסול טווח מסוים של מסות שבו חלקיק החומר האפל היה יכול להתגלות

עבור מרבית האסטרונומים, החומר האפל הוא נקודת מוצא בלתי מעורערת למחקר. החוקרים מעולם לא צפו בו ישירות והם אינם יודעים מהו החלקיק שמרכיב אותו, אבל יש להם סיבות רבות להאמין שהוא קיים.

על פי התיאוריות המקובלות, החומר ה"רגיל", ממנו מורכבים הכוכבים ואנחנו, מרכיב 4% מתכולת היקום. אנרגיה אפלה, שמדענים מניחים את קיומה כדי להסביר את התפשטות היקום במהירות גוברת, מהווה 72% נוספים מסך כל המסה והאנרגיה ביקום. החומר האפל מרכיב את 24% הנותרים.

מדוע מניחים אסטרופיזיקאים שרבע מתכולת היקום מורכב מחומר בלתי נראה? בסוף שנות ה-70 התגלה שכוכבים שנמצאים בשולי גלקסיות נעים במהירויות גבוהות מדי, שאותן ניתן להסביר על ידי קיומו של חומר נוסף בסביבתן. זאת היתה העדות הראשונה לקיומו של החומר האפל, ומאז הצטברו עדויות רבות נוספות, המצביעות על נוכחותו הכבידתית, באופן שביסס קונצנזוס רחב סביב עצם קיומו.

דיגיטל סקיי סרביי

עשו לנו לייק לקבלת מיטב הכתבות והעדכונים ישירות לפייסבוק שלכם

ברחבי העולם מתקיימים ניסויים לזיהוי החלקיקים שמרכיבים את החומר האפל. טלסקופ החלל "פרמי" מבית היוצר של סוכנות החלל האמריקאית נאס"א, הוא אחד המכשירים שנועדו בין היתר למטרה זאת.

בשנתיים האחרונות עקב הטלסקופ אחר עשר גלקסיות ננסיות שבהן חוקרים מעריכים שיש ריכוז גבוה של חומר אפל, בתקווה לזהות פליטה של קרינת גמא. "כאשר חלקיקי חומר אפל מתנגשים, הם נעלמים", מסביר האסטרופיזיקאי פרופ' אבישי דקל מהאוניברסיטה העברית; "במקומם נוצרים חלקיקים שונים קלים יותר, ונפלטת קרינת גמא אנרגתית, אותה ניתן למדוד בטלסקופ חלל של גמא, כמו פרמי".

אלא שצוות המחקר של הטלסקופ מדווח כעת שלאחר שנתיים של תצפיות, לא התקבל כל סימן לקרינת גמא מכיוונן של הגלקסיות. בהתחשב בכך שרגישות המדידה של הטלסקופ מוגבלת, הממצאים הללו פוסלים רק מועמדים מסוימים לחלקיק: "בפרט לא נפסל המועמד הפופולרי 'נויטרלינו', שמוצע על ידי תאוריה פיזיקלית פופולרית שנקראת סופר-סימטריה”, אומר פרופ' דקל.

כיוון שלא נתגלתה כל קרינה בסף הרגישות של הטלסקופ, החוקרים מבינים מכך שסיכוי ההתנגשות בין חלקיקי החומר האפל ועוצמת התגובה שלהם אינם גבוהים. על בסיס מידע זה, החוקרים יכולים לפסול טווח מסוים של מסות שבו חלקיק החומר האפל היה יכול להתגלות – בעיקר בטווח המסות הנמוכות. “יש עוד הרבה אפשרויות למועמדים לחלקיק במסות גדולות יותר”, אומר דקל.

לדבריו, עצם צמצום טווח מסה שבו החלקיק עשוי היה להתגלות מהווה "צעד קדימה במאמץ המתמשך לזהות את טיבו של חלקיק החומר האפל באמצעים שונים. הניסויים ימשיכו, ואף יועצמו, ברגישויות גדלות והולכות”.