${m.global.stripData.hideElement}

חוקרים גילו דינוזאור ענק - בעל הנוצות הגדול ביותר שחי אי פעם

חוקרים מקנדה וסין גילו שלושה מאובנים של הדינוזאור שנקרא יוטיראנוס אוהלי ושחי 60 מיליון שנים לפני הטירנוזאורוס רקס, קרוב משפחה רחוק שלו

מאובנים שהתגלו לאחרונה בצפון סין חשפו את קיומו של דינוזאור ענק בעל נוצות, שלא היה מוכר עד כה למדע. הדינוזאור, שקיבל את השם יוטיראנוס אוהלי, הפך עם גילויו לבעל החיים בעל הנוצות הגדול ביותר שאי פעם, כך דיווחו חוקרים.

למרות שכמה זנים של דינוזאורים עם נוצות כבר התגלו בעבר, באזור העשיר במאובנים במחוז ליונינג שבסין, שלושת המאובנים האחרונים שמתוארכים כבני 125 מיליון שנה הם בלי ספק הגדולים ביותר. אורכו של הדינוזאור הבוגר היה לפחות 9 מטרים והוא שקל כטון וחצי - פי 40 ממשקלו של הדינוזאור בייפיאזורוס, שהחזיק עד עתה בתואר בעל הנוצות הגדול ביותר. שני המאובנים הנוספים היו של דינוזאורים צעירים שמשקלם היה כחצי טון.

הזן החדש הוא קרוב משפחה רחוק של טירנוזאורוס רקס, הטורף האימתני שחי 60 מיליון שנה מאוחר יותר, בסוף עידן הדינוזאורים.  במאמר שפורסם אתמול באתר האינטרנט של המגזין נייצ'ר, טענו פלאונטולוגים קנדיים וסיניים שהתגלית מספקת את "הראיה הממשית הראשונה לנוכחותם הנרחבת של דינוזאורים ענקיים בעלי נוצות" והעריכו כי הדבר יספק "תובנות חדשות לגבי אבולוציה המוקדמת של הנוצות".

אי–פי

שינג שו, מהמוסד לפלאונטולוגיה ופליאואנתרופולוגיה של בעלי חוליות בבייג'ינג, הכותב המרכזי של המאמר, אמר בהצהרה שפרסם "ייתכן שנוצות היו הרבה יותר נפוצות, לפחות בקרב דינוזאורים אוכלי בשר, ממה שהניחו עד לפני שנים ספורות רוב המדענים".

לדבריו, הנוצות היו עשויות מסיבים פשוטים, דומות יותר לפלומה של אפרוח מודרני מאשר לפלומה הנוקשה של ציפור בוגרת. נוצות אלו, מבלי להזכיר את הגודל העצום של בעל החיים, הפכו את המעוף לבלתי אפשרי. מכך הסיק החוקר כי התפקיד החשוב ביותר שמילאו הנוצות היה קרוב לוודאי של חימום. לזן החדש ניתן השם יוטיראנוס אוהלי, שמשמעותו בשילוב בין אנגלית למנדרינית הוא "רודן יפה עם נוצות".

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות ישירות לפייסבוק שלכם

מארק א. נורל, אוצר פלאונטולוגיה במוזיאון להיסטוריה של הטבע במנהטן, שלא נטל חלק במחקר, אמר כי הממצאים משמעותיים מכיוון שהם דחקו הצידה טיעון רב שנים לפיו ייתכן שלדינוזאורים היו נוצות רק שהם היו קטנים, והם השילו אותם בשנות בגרותם.

אי-אף-פי

קורווין סליבאן, אחד מכותבי המאמר, הוסיף כי הרעיון של נוצות פרימיטיביות לחימום אינו חדש. "עם זאת, בעלי חיים בעלי גוף גדול יכולים בדרך כלל לשמר חום די בקלות, ולמעשה יש להן בעיה פוטנציאלית גדולה יותר של חימום יתר", אמר. לדבריו, "זה הופך את יוטיראנוס, שהוא גדול ובעל נוצות, להפתעה מסוימת".

החוקרים העריכו כי ייתכן שההסבר נעוץ בכך שהאקלים בשנות נוכחותו של הענק עם הנוצות היה קר יותר מאשר כשהטי-רקס נדד ברחבי היבשות. עם זאת, ד"ר נורל הצביע על כך שיונקים גדולים ושעירים כמו ג'ירפות וגנו, שאולי דומים לדינוזאור עם הנוצות, חיים היום באזורים חמים.

הסבר נוסף שהוצע על ידי כותבי המאמר הוא שהנוצות לא היו פרוסות באופן נרחב על גוף הדינוזאור, ולכן ייתכן שתפקידן היה לחיזור. אולם החוקרים הבחינו שהנוצות  דומות לכמה תגליות אחרונות של מאובני ציפורים "שבלי ספק היתה להם פלומה שכיסתה את רוב גופן".

"זו תקופה נהדרת להיות פליאונטולוג של דינוזאורים", אמר ד"ר נורל שמחקריו מתרכזים במאובנים מסין ומדבר גובי במונגוליה. "הדינוזאורים עם הנוצות מראים כיצד כל התפישה של דינוזאורים השתנתה ב-15 השנים האחרונות".