תאי גזע אנושיים הצמיחו שיער בעכברים קירחים

לדברי מומחים, המחקר הוא צעד חשוב בדרך ליישום בבני אדם. השבוע דווח על שורה של מחקרים מתקדמים בתחום תאי הגזע

חוקרים מיפאן הצליחו לגרום לעכברים נטולי שיער להצמיח שיער באמצעות טיפול בתאי גזע אנושיים. במחקר, שממצאיו פורסמו בימים האחרונים בכתב העת Nature Communications, השיער צמח על גופם של העכברים בתוך שבועיים עד חמישה שבועות. החוקרים, בהובלת פרופ' טקשי טסוג'י מאוניברסיטת טוקיו למדעים ולטכנולוגיה, דיווחו כי לשיער שצמח היו תכונות של שיער רגיל לחלוטין.

תאי גזע הם תאים שעדיין לא עברו התמיינות והפכו לתאים בוגרים מסוג מסוים, כמו למשל תאי שריר או תאי שיער. "בשיטה שבה השתמשו במחקר, בודדו זקיקים של שיער, פירקו אותם, כנראה לתאים בודדים, והשתילו אותם בחזרה לאזור בלי שיער - מאדם לעכבר", מסביר ד"ר אבי טרבס מהמרכז הרפואי שיבא, העוסק במחקר ובפיתוח של תאי גזע וביישומים קליניים שלהם. "זו התקדמות יפה עם השלכה מאוד יישומית", אומר טרבס, "ייחוד המחקר הוא שיהיה אפשר לקחת מאדם תאים מאזור שבו יש שיערות, ומזקיק שערה אחת לפצל להרבה תאים שכל אחד מהם ייתן זקיק חדש".

אי-אף-פי

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות והעדכונים ישירות אליכם

במחקר אחר, שממצאיו פורסמו השבוע בכתב העת Nature, חוקרים טיפלו בעכברים שסובלים ממחלת עיוורון לילה שעוברת בתורשה ופוגעת ברשתית העין. במחקר, שנערך בקולג' האוניברסיטאי של לונדון, הושתלו כ-26,000 תאי רשתית שקולטים אור ומופעלים בראיית לילה בכל אחת מעיני העכברים. כעשירית מהתאים הללו השתלבו בהצלחה ברשתיות של העכברים. בצורה זו, שיפרו החוקרים את היכולת הפגומה של העכברים לראות בלילה. כך, למשל, העכברים עם התאים המושתלים הצליחו לסיים מבוך בזמן קצר יותר מעכברים אחרים שסובלים מראיית לילה, תוך ניצול רמזים חזותיים.

"במחקר של השתלת תאי הרשתית נראית התקדמות יפה למרות שיש עוד כמה קבוצות שעושות דברים דומים", אומר ד"ר טרבס, "במקרה הזה כבר ראו שיפור קליני בעכבר, וזה צעד חשוב ביישום של זה בבני אדם".

לדברי טרבס, כמה טיפולים "מאוד בשלים" באמצעות תאי גזע כבר נמצאים בשלב של ניסוי קליני. "התחום הכי מתקדם כיום זה התחום של מחלות לב, הבא אחריו זה התחום של טיפול בפצעים כרוניים ואי ספיקה של דם בגפיים, והבא אחריו זה טיפול במחלות עצביות נוירו-דגנרנטיביות כמו פרקינסון או מחלות עצביות שנגמרות כתוצאה מנזק בעמוד השדרה. התחום הבא זה טיפול בעצמות ובסחוס - שברים שקשה לרפא אותם. כמובן שיהיו עוד התפתחויות מדעיות חשובות בתחומים אחרים אבל השלב החשוב כרגע זה יישום הטכנולוגיות האלה מהמעבדה לקליניקה. אלה ניסויים ארוכים וממושכים שבסופו של דבר אמורים להביא לשימוש מאושר של הטיפולים בבני אדם".

לדברי ד"ר טרבס, "הסכנה להתפתחות סרטן מתאי גזע קיימת כשמשתמשים בתאי גזע שעברו שינויים גנטיים. אז מתגברים על החשש הזה על ידי כך שלא משתילים את התאים מיד אחרי הפיכתם לתאי גזע אלא קודם משרים אותם להתמיינות לתאים בוגרים, ורק אז משתילים אותם. ההתמיינות הזאת מורידה בהרבה את הסיכוי להתפתחות סרטנית".