${m.global.stripData.hideElement}

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה

האיום החדש של ההתחממות הגלובלית

ניו יורק טיימס

ההתחממות הגלובלית גורמת להאצת מחזור המים (תהליכי ההתאיידות והיווצרות המשקעים בעולם) בקצב מהיר יותר מכפי שנצפה עד כה, דבר שעלול לגרום להתפתחות תנאי אקלים קיצוניים בעשורים הבאים - כך עולה ממחקר שפורסם בסוף השבוע בכתב העת המדעי Science.

באמצעות בדיקת השינויים ברמת המליחות על קרקע האוקיינוסים, הסיקו החוקרים שמהירות מחזור המים עלתה ב-4% בחמישים השנים האחרונות. לכאורה לא מדובר במספר גדול, אולם לדברי אוקיינוגרפים מדובר בנתון דרמטי, המכפיל למעשה את ההערכות שהתבססו עד כה על מודלים ממוחשבים. אם תימשך ההאצה הנוכחית היא עלולה להגיע ל-20% בהמשך המאה, דבר שיתבטא בבצורות מצד אחד ובהצפות מצד שני.

"תוצאות המחקר היא הוכחה עצמאית נוספת לכך שאנו חייבים להתחיל להתייחס לבעיית ההתחממות הגלובלית ברצינות", אומר ד"ר פול דיוראק, חוקר במעבדת "לורנס ליוורמור" שבקליפורניה. מהמחקר התברר כי מאז 1950 נעשו אזורים מלוחים באוקיינוס מלוחים יותר, ואילו אזורי מים מתוקים נעשו מתוקים יותר.

על פי הפיזיקה הבסיסית, התחממות כדור הארץ חייבת להאיץ את מחזור הגשמים וההתאיידות, אולם עד כה היה קשה לנבא מה מידת ההאצה שכבר התרחשה וכפועל יוצא מכך את השינויים שעוד יתרחשו. הבעיה העיקרית היא שמדידת ההתאיידות וירידת הגשמים באוקיינוסים איננה אחידה. כדי להתגבר על כך, מנסים המדענים להשתמש במליחות כמדד. זאת על בסיס הידיעה שכשהמשקעים עולים על ההתאיידות - המים הופכים מתוקים יותר, ואילו באזורים שבהם ההתאיידות עולה על המשקעים - המים נעשים מלוחים יותר.

שינויי המליחות באוקיינוסים גדולים וניתנים להבחנה מהחלל. לכן, שיגרה באחרונה סוכנות החלל האמריקאית (נאס"א) לוויין מחקר בשם "אקוואריוס" שיעקוב אחרי התופעה. כך או כך, לדברי דיוראק לשינויים במהירות מחזור המים יש השפעות דומות גם על כמות המשקעים ביבשה: אזורים רטובים יהפכו בעשורים הקרובים לרטובים יותר, ואילו אזורים יבשים ליבשים יותר.

אי-אף-פי