אסטרואיד ענק מלמד על התפתחות כדוה"א

לאחר שנה שבה מקיפה חללית של נאס"א את וסטה, אחד הגופים הגדולים ביותר בחגורת האסטרואידים של מערכת השמש, מגלות התצפיות עדות מאובנת לתהליכים שעבר

זה שנה מקיפה החללית Dawn של נאס"א את וסטה (Vesta), אחד הגופים הגדולים ביותר בחגורת האסטרואידים של מערכת השמש. ועתה, בסוף השבוע האחרון, פרסם כתב העת Science שורה של מאמרים המבוססים על תצפיות של החללית, שחושפים מידע רב על המבנה, המרכיבים וההיסטוריה של האסטרואיד הגדול.

התצפיות איששו, בין היתר, תיאוריות של מדענים שלפיהן וסטה משלב מאפיינים של אסטרואידים וכוכבי לכת סלעיים כמו כדור הארץ. "וסטה מהווה שלב מעבר בין הגופים הראשוניים במערכת השמש לבין היווצרות כוכבי הלכת, שלב המכונה 'פרוטו-כוכב לכת' (planet-Proto)", מסביר האסטרונום אילן מנוליס, שמנהל את מצפה הכוכבים במכון ויצמן למדע.

"הביקור של Dawn בווסטה אישש את התיאוריות המקיפות שלנו על ההיסטוריה של האסטרואיד הענק הזה, תוך מילוי הפרטים החסרים שלא ניתן לגלות מרחוק", אמרה בהודעה לעיתונות קרול ריימונד, סגנית מנהל המחקר הראשי במעבדה להנעה סילונית של נאס"א (JPL). כיוון שווסטה נוצר כמה מיליוני שנים אחרי היווצרות מערכת השמש, הוא גם מהווה מעין עדות מאובנת מלפני יותר מ-4.5 מיליארד שנה, ומאפשר לשפוך אור על אופן היווצרות כוכבי הלכת.

אחרי ניתוח הממצאים שהתקבלו מהחללית, החוקרים ראו כי לווסטה ליבת ברזל ברדיוס של כ-110 קילומטר, ומעליה מעטפת וקרום. "התהליך שהוא עבר, שבו היסודות הכבדים שקעו למטה והחומרים הקלים עלו למעלה, היה דומה למה שקרה בכדור הארץ", אומר פרופ' עקיבא בר-נון מהחוג לגיאופיזיקה ומדעים פלנטריים באוניבריסטת תל אביב. "לווסטה מבנה שדומה בעצם לכדור הארץ, כיוון שהוא נוצר מהר מאוד, ועוד היו עליו חומרי רדיואקטיביים קצרי חיים שקרנו וחיממו אותו, כך שמרכיביו הותכו ונוצרה הדיפרנציאציה בין השכבות".

החללית Dawn גם איששה תיאוריה לפי סוג מסוים של מטאוריטים שנמצאו על פני כדור הארץ הגיע מווסטה. החוקרים ציינו שזאת הפעם הראשונה שבה חללית חקרה מקור של מטאוריטים שנפלו אל כדור הארץ.

אלפי תצלומים שתיעדו את פני השטח של וסטה גם חשפו כי שתי התנגשויות אדירות שהתרחשו בחלק הדרומי של האסטרואיד הן יחסית חדשות, בהשוואה למכתשים שנוצרו בירח. ההתנגשות הגדולה ביותר באסטרואיד התרחשה לפני מיליארד שנה. בגופים אחרים במערכת השמש ההתנגשויות בקנה המידה הזה עתיקות בהרבה.

המשימה המוצלחת של Dawn בווסטה צפויה להסתיים הקיץ. ב-26 באוגוסט תעזוב החללית את האסטרואיד השני בגודלו במערכת השמש ותמשיך לקרס (- (Ceres האסטרואיד הגדול ביותר, שאף נחשב לכוכב לכת ננסי.

NASA / JPL