מומיה מהמאה ה-16 סייעה לשחזר קוד גנטי של דלקת כבד

דגימה שנלקחה מהמומיה שאותרה בדרום קוריאה, שימשה חוקרים מהמדינה האסיאתית ומישראל במעקב אחר התפתחות הרצף הגנטי של הנגיף

חוקרים מישראל ומדרום קוריאה הצליחו לשחזר את הקוד הגנטי של נגיף הפטיטיס B בעזרת מומיה מהמאה ה-16. במחקר שמתפרסם החודש דיווחו חוקרים מהאוניברסיטה העברית, בית החולים הדסה ובית הספר לרפואה של אוניברסיטת סיאול שבדרום קוריאה, כי הצליחו לשחזר את הקוד הגנטי של נגיף דלקת כבד (הפטיטיס) מסוג B באמצעות דגימה שנלקחה ממומיה מהמאה ה-16 שהתגלתה בדרום קוריאה.

מדובר במומיה של ילד קוריאני מהמאה ה-16 משושלת ג'וזאון (Joseon), שנמצאה שמורה ושלמה, ורוב איבריה הפנימיים נשתמרו במצב טוב. בדיקה מיקרוסקופית שנאספה בביופסיה מאזור הכבד נבדקה לנוכחות הקוד הגנטי של נגיף דלקת הכבד מסוג B. החוקרים, שנעזרו בשיטות מולקולריות לבדיקת די.אן.איי קדום הצליחו בשלוש השנים האחרונות לשחזר את הרצף הגנטי השלם של הנגיף, ולהשוות אותו לרצפים גנטיים של הנגיף שנאספו מאנשים במערב ב-60 השנים האחרונות.

השוני בין הרצפים, וההערכות לגבי קצב השינויים שעבר הנגיף, אפשרו לחוקרים לקבוע שהגנום של הנגיף שבודד מהמומיה מייצג אב קדום של נגיף ההפטיטיס B שהתפתח לפני 3,000 עד 100,000 שנה. החוקרים מעריכים כי חדירתו של הנגיף לדרום קוריאה התאפשרה עם הגעתם של מהגרים מסין ויפאן.

Seok Ju Seon Memorial Museum

לדברי פרופ' דניאל שובל, מנהל היחידה למחלות כבד בבית החולים הדסה, "מקורו של הנגיף ככל הנראה באפריקה, וקיים ויכוח האם מקורו בקופים, ומהם עבר הנגיף לבני האדם, או האם הנגיף התפתח בקופים ובני אדם במקביל. הקוד הגנטי של נגיף דלקת כבד B עתיק יאפשר להתחקות אחר האבולוציה של הנגיף בקרב האוכלוסייה האנושית, ונדידתה מאפריקה למזרח הרחוק, ובהמשך לאזורים נוספים באסיה ובאוסטרליה". לדבריו, "ממצאי המחקר יאפשרו לקבוע את קצב המוטציות של הנגיף לעתיד".

במחקר, שממצאיו מופיעים בכתב העת Hepatology, שיתפו פעולה ד"ר גילה כחילה בר-גל מבית הספר לרפואה וטרינרית באוניברסיטה העברית, פרופ' שובל מהדסה, ד"ר מיונג ז'ו קים וד"ר דונג-הון שין מקוריאה, פרופ' מרק שפיגלמן מהמחלקה לפרזיטולוגיה באוניברסיטה העברית וד"ר פול רוברט גרנט מהיוניברסיטי קולג' בלונדון.