שרידי קרינה מאירוע קוסמי התגלו בגזעי עצי ארז עתיקים ביפאן

החוקרים גילו עלייה חדה בשיעור הפחמן שבשכבות התאית בגזעים בתוך כעשור. לטענתם, הזינוק לא נגרם מאירוע מקומי אלא מהתרחשות קוסמית

שרידי קרינה שנפלטה מאירוע קוסמי מסתורי התגלו בגזעי עצי ארז עתיקים ביפאן. חוקרים מאוניברסיטת נגויה תיארכו את התרחשות התופעה לשנים 774 או 775 לספירה, אך טרם הצליחו להסביר אותה.

תיארוך פחמן-14 הוא אחת השיטות המדויקות ביותר להערכת גילם של ממצאים גאולוגיים וארכיאולוגיים אורגניים. החוקרים גילו סימני עליה חדה ומהירה של 1.2% בשיעורי פחמן 14 בשכבת התאית של טבעות הגזע בין אותן שנים. במחקר, שתוצאותיו פורסמו שלשום (ראשון) בכתב העת המדעי Nature, מדגישים החוקרים כי העלייה בשיעור הפחמן גדולה פי 20 מזו המיוחסת לשינויים בפעילות השמש.

החוקרים הסבירו כי מקור התופעה העומדת מאחורי עליית השיא בשיעור של פחמן 14 בשנת 775 לא יכול היה להיווצר מאירוע מקומי, כיוון שהממצאים עולים בקנה אחד עם תופעה זהה, גם אם פחות מדוייקת מבחינת התארוך, שהתגלתה בעצים מצפון אמריקה ומאירופה.  פחמן 14 הוא יסוד רדיואקטיבי מתכלה, הנוצר כאשר קרניים קוסמיות(חלקיקים טעונים ואנרגטיים הנוצרים במקורות שונים מחוץ ומתוך הגלקסיה שלנו) חודרים לאטמוספרה ומתנגשים בשדה המגנטי של כדור הארץ.

ויקיפדיה

כמות הפחמן 14 שנמדדה בליבות הגזעים מצביעה על עלייה של 7.2% בפרק זמן של 10 שנים (מ-775 ל-785). החוקרים הסיקו כי כדי שתיווצר כמות כזאת של פחמן 14 באטמוספירה בשנת 775, עוצמת הקרניים הקוסמיות היתה אמורה לעלות בצורה ניכרת. עם זאת, לא ניתן עם זאת לקשור את מקור התופעה בשינויים שחלו במחזור הפעילות של השמש, שכן תהליכים אלה אורכים בממוצע כ-11 שנים ושיעור חלקיקי הפחמן 14 נמוך בהם משמעותית (בערך 0.3%) מזה שהתגלה בטבעות העצים.

עורכי המחקר מעריכים כי רק שתי תופעות המוכרות למדע היו יכולות לשנות את עוצמת הקרינה הקוסמית בשנה אחת: פיצוץ של סופר נובה או מה שהמדענים מכנים "סופת פרוטונים", הנוצרת כתוצאה מהתפרצות מאסיבית בשמש. מעולם לא תועדה השפעה של תופעות אלה בכדור הארץ,  ובהנחה שאחת מהן אכן התרחשה, נראה כי לא השאירה אף חותם ברור אחר.