שינויים בהרגלי התזונה

גם החגבים זוללים פחמימות במצבי חרדה

מחקר חדש מצא כי חגבים אדומי רגליים אוכלים מזון עתיר פחמימות כשהם מפחדים להיטרף. לשינוי בתזונתם ישנן השלכות על המערכת האקולוגית

מתברר שלא רק בני אדם מתמודדים עם מצבי חרדה באמצעות אכילת ממתקים וסוכרים. מחקר חדש מלמד כי תגובה דומה למדי מתעוררת גם אצל חרקים. כך, חגבים אדומי רגליים הופכים לזוללי פחמימות במצבי לחץ – כאשר הם פוחדים מטורפים. עוד עולה מהמחקר כי לשינוי בהרגלי התזונה עשויות להיות השלכות על המערכת האקולוגית גם לאחר מותו של החגב.

המחקר, שפורסם בכתב העת המדעי "סיינס" לפני מספר ימים, בחן את השפעת תגובת הפחד של החגבים אדומי הרגליים לסכנת טריפה מצד עכבישים. הוא נערך על ידי ד"ר דרור הבלנה מהמחלקה לאקולוגיה, אבולוציה והתנהגות במכון למדעי החיים של האוניברסיטה העברית, בשיתוף עם חוקרים מאוניברסיטת ייל בארצות הברית.

הבלנה והחוקרים האמריקאים ערכו השוואה בין קבוצת חגבים שנחשפו לעכביש טורף, לבין קבוצת ביקורת של חגבים שלא נחשפו לסכנת טריפה. החגבים שנחשפו לסכנת טריפה החלו לאכול מזון עתיר פחמימות (סוכרים) במקום מאכלים עתירי חנקן. כלומר, מתוך פחד, שינו החגבים את אופי תזונתם. לשינוי תזונתי זה היתה השפעה על היחס בין פחמן וחנקן בגופם של החגבים ורמות החנקן בגופם פחתו.

מבדיקת הקרקע בה הונחו החגבים המתים, התברר כי השינויים שהתחוללו בגוף החגב יצרו גם השפעות עקיפות משמעותיות על המערכת האקולוגית, דרך החיידקים והפטריות הנמצאים בקרקע. חיידקים ופטריות זקוקים לחומרי דשן כגון חנקן על מנת להתפתח, ואז גם גדלה יכולתם לפרק צמחים הנמצאים מעל פני הקרקע, ובכך לקיים תהליכים חיוניים של חילוף חומרים בתוך הקרקע. באמצעות ניסויי מעבדה ושדה, בדקו החוקרים את השפעת החגבים משתי הקבוצות על אוכלוסיות החיידקים.

החוקרים הוסיפו לקרקע "אבקת חגבים", שהכילה חגבים שיובשו ונטחנו. לאחר שהחיידקים עיכלו את החגבים, הוסיפו החוקרים לאדמה עלים. בקרקע שלה הוסיפו אבקת חגבים שלא נחשפו לטורפים, קצב פירוק העלים היה מהיר בשיעור של 62%-200% מאשר בקרקע שאליה נוספו חגבים שנחשפו לפחדי הטריפה. ההסבר לכך נעוץ בהימצאות כמויות גדולות יותר של חנקן בחלבונים הנמצאים בגופו של החגב. בניסוי נוסף הוסיפו החוקרים לקרקע "חגבים מלאכותיים", שאותם יצרו מתערובת של סוכר חלבונים וכיטין (חומר הנמצא בשלד החיצוני של החגב). גם כאן התגלה שדי בכמות קטנה של חנקן זמין בחלבון כדי להגדיל באופן משמעותי את פעילות החיידקים בפירוק עלים.

"הממצאים האלה מגלים מנגנון חדש שבאמצעותו יכולים טורפים לווסת את מחזור החומרים במערכת האקולוגית" אמר הבנלה בעקבות פרסום המחקר. "כך הם יכולים לשלוט למעשה בשירותים שמערכת זו נותנת לאדם, כגון פליטת גזי חממה לאטמוספירה. כל שינוי קטן בהרכב הכימי של בעלי החיים משפיע באופן מהותי על כמות הפחמן הדו חמצני (גז חממה) שחיידקים משחררים לאוויר בעת פירוק חומרים ולכך יש השפעות על המערכת האקולוגית העולמית". הבלנה הוסיף שממצאי המחקר מסייעים להבין את החשיבות של שימור כל שרשרת המזון בטבע, ובה גם הטורפים, שרבים מהם הולכים ונכחדים בטבע בגלל פעילות האדם.