מדענים: כוכבי לכת שבהם ייתכנו חיים - שכיחים משחשבנו

האסטרונומים בצוות המדעי של טלסקופ החלל קפלר בחנו כוכבים סלעיים קטנים הדומים לכדור הארץ בגודלם ובמסה שלהם

מחקר חדש שערך הצוות המדעי של טלסקופ החלל קפלר, המנסה בין היתר להעריך את הסיכויים להיווצרות חיים ברחבי היקום, מספק מידע חדש ומבטיח בעניין שכיחותם של כוכבי לכת קטנים וסלעיים מחוץ לכדור הארץ. לדברי החוקרים, כוכבי לכת כאלה יכולים לספק את חלק מהתנאים הדרושים להתפתחות חיים בחלל.

עד כה הניחו אסטרונומים רבים כי יש פחות סיכוי להופעת כוכבי לכת קטנים וסלעיים סביב כוכבים המורכבים מפחות יסודות כבדים - יסודות שאינם הליום או מימן, המהווים את רוב החומר בכוכבים.

ואולם, מחקר חדש בראשות האסטרופיזיקאי לארס בוצ'הייב ממכון נילס בוהר, והמרכז להיווצרות כוכבים וכוכבי לכת באוניברסיטת קופנהאגן, סותר את הקביעה הזאת. החוקרים בחנו 226 כוכבי לכת קטנים יותר מכוכב הלכת נפטון (רהב), שהתגלו על ידי טלסקופ החלל קפלר, הנמצאים ב-150 מערכות כוכבים שונות. מהסקר עלה ששכיחות הופעת כוכבי לכת קטנים אינה תלויה בריכוז היסודות הכבדים בכוכבי האם שאותם הם מקיפים.

רויטרס

משמעות הדבר היא שכוכבי לכת הדומים לכדור הארץ בגודלם, במסה שלהם, ובהיותם סלעיים, שכיחים יותר משאסטרונומים העריכו עד כה, והם יכולים להופיע גם סביב כוכבים עם כמויות קטנות יותר של יסודות כבדים.

טלסקופ החלל קפלר ששיגרה נאס"א במארס 2009 מהווה את חיל החלוץ של הניסיונות לענות על הקושיות הראשונות בסדרת השאלות הזאת.

עד שחוקרים ימצאו עדות ישירה לקיום חיים מחוץ לכדור הארץ, הם יכולים לפחות לנסות להעריך את הסיכויים להיווצרות חיים ברחבי היקום, או במלים אחרות - להעריך את שכיחות התנאים המאפשרים קיום של חיים בכוכבי לכת. הערכה זאת הינה בעייתית, ולא רק בגלל השגיאה הסטטיסטית הכרוכה בחישובים המתבססים על כמות קטנה יחסית של תצפיות. כדי לענות על שאלת הסבירות לקיום חיים ביקום, אסטרונומים נדרשים לקבוע מהם התנאים שבהם ייווצרו חיים, תוך התבססות על דגם אחד בלבד: כדור הארץ.

ובכל זאת, מדובר בנקודת המוצא המתבקשת לדיון ולמחקר. מכאן ניתן להעלות שאלות רבות נוספות, שהתשובות אליהן דווקא עשויות להיות בהישג יד בשנים הקרובות: מהו שיעור הכוכבים שיש להם כוכבי לכת? מהו שיעור כוכבי הלכת שהינם סלעיים ובגודל ובמסה דומים יחסית לכדור הארץ? מתוך קבוצה זו של כוכבי לכת, מהו שיעור כוכבי הלכת עם טמפרטורות שמתאימות לקיום של מים במצב צבירה נוזלי? ומתוך כוכבי לכת אלה, בכמה ישנם מים ואטמוספרה? ככל שיטיבו החוקרים לענות על שאלות אלה, כך תתקבל הערכה טובה יותר לגבי הסיכויים להיווצרות חיים בתנאים הדומים לאלו ששוררים על פני כדור הארץ.

"זה גילוי מעודד", אומר ד"ר אבי שפורר, אסטרונום ישראלי מאוניברסיטת קליפורניה בסנטה ברברה, שהינו שותף בצוות המדעי של טלסקופ החלל קפלר ושותף במחקר הנוכחי. “ידענו שעבור כוכבי לכת גדולים, גזיים, יש קשר בין הריכוז של יסודות גדולים לבין הסיכוי שייווצר כוכב הלכת, ולא ידענו אם הקשר הזה קיים עבור כוכבי לכת קטנים. עכשיו ברור שאין. באופן כללי אנחנו יודעים שיש הרבה יותר כוכבי לכת קטנים מאשר גדולים, ועכשיו המחקר הזה נותן עוד מוטיווציה לחפש כוכבי לכת גם סביב כוכבים עם פחות יסודות כבדים".