אהבת צבים: נמצאו זוגות מאובנים בני 47 מיליון שנה בתנוחת הזדווגות

זוגות הצבים מזן נכחד הוצאו בגרמניה מסלע. להערכת החוקרים, הם החלו להזדווג במים רדודים באגם, ובהמשך שקעו לקרקעיתו ונחשפו לרעלים

חוקרים מגרמניה חשפו מאובנים של תשעה זוגות צבים בני 47 מיליון שנה, שנמצאו כשהם בתנוחת הזדווגות. להערכת החוקרים, בתהליך ההזדווגות שקעו הצבים במי אגם שבקרקעיתו ריכוז גבוה של רעלים שגרמו למותם, אך גם שימרו אותם לאורך מיליוני שנים במצב טוב. מדובר בשריד הקדום ביותר של הזדווגות בין בעלי חוליות שהתגלה עד היום.

המאובנים, ממין נכחד של צבים רכים בשם Allaeochelys crassesculpta, הוצאו מתוך סלע משקע עתיר בחומר אורגני באתר המאובנים מסל הסמוך לעיר פרנקפורט שבגרמניה. התגלית מאששת את הסברה שלפיה מרבץ המאובנים באזור, שכבר נמצאו בו מאובנים בעלי ערך מחקרי רב, היה בעבר אגם געשי שהמים בו היו רעילים רק בעומק רב.

"אנו משערים כי הזדווגות הצבים החלה במים רדודים וכי הם מתו במשגל הקטלני", אמר אחד החוקרים באוניברסיטת טובינגן, וולטר ג'ויס, "ככל הנראה עורם ספח בשלב מסוים חומרים רעילים מקרקעית האגם בשל פעילות וולקנית תת-מימית או מבוצה רקובה של שיירים אורגניים".

National News and Pictures

צוות החוקרים אומר כי התגלית מספקת מידע רב על זן נכחד זה של צב מים מתוקים ועל התנאים ששררו בסביבת מסל לפני כ-50-40 מיליון שנה. הממצאים מתפרסמים בכתב העת Biology Letters .

מלימוד דפוס חילוף החומרים במין עכשווי של צבים שנחשבים לבני משפחה של ה-Allaeochelys, מעריכים כי עורם של הצבים ספח חמצן מהמים, מה שאפשר להם לשהות בעומק מים לזמן ממושך וגם יכול להסביר את גורלם המר. "מרגע שהזכר הצליח לטפס על גב הנקבה צמד הצבים נשאר קפוא בתנוחה זו לזמן ממושך, גם במחיר של שקיעה בעומק רב", אמר ג'ויס.

"מיליוני בעלי חיים נולדים ומתים מדי שנה. מטבע הדברים חלק אקראי מהם מתאבן, אבל באמת נדיר שזה יקרה בזמן התרבות", הוסיף ג'ויס, "הסיכוי למציאת בני זוג שמתו בדיוק באותו הזמן נמוך למדי ותהליך התאבנות משותף נדיר עוד יותר. מובן שההסתברות למצוא מספר זוגות כאלה באותה הנקודה נמוכה מאוד".