המדענים צפויים להודיע מחר: מצאנו הוכחות לקיום "החלקיק האלוהי"

לדברי חוקרי המרכז למחקר גרעיני CERN, נאספו עדויות חזקות לקיומו של חלקיק ה"בוזון היגס", שיסייע בהסברת בסיס היקום

מדענים שעובדים במאיץ החלקיקים הגדול ביותר בעולם, מתכננים להודיע מחר שאספו די ראיות המוכיחות ש"חלקיק האלוהי", שיכול לענות על שאלות בסיסיות על היקום ושאותו הם מחפשים זמן רב, קיים כמעט בוודאות.

אבל אחרי עשרות שנות עבודה והוצאת מיליארדי דולרים, החוקרים במרכז האירופי למחקר גרעיני CERN עדיין אינם מוכנים לומר ש"גילו" את החלקיק. תחת זאת אומרים מומחים, המכירים את המחקר שנערך במתחם CERN הגדול, השוכן על גבול צרפת ושווייץ, שהנתונים הרבים שאספו יראו עקרונית "טביעות רגליים" של החלקיק המרכזי המכונה "בוזון היגס" ולמעשה יוכיחו את קיומו, אם כי אין הם מאפשרים לומר שהוא נראה ממש. יש בכך הבדל משמעותי.

מדענים בכירים ב‑CERN אומרים ששני צוותים עצמאיים של פיזיקאים, המתכננים להציג את עבודתם ב‑4 ביולי, התקרבו לתגלית במידה המרבית האפשרית, אם כי אינם יכולים להכריז שזו אכן תגלית. "אני מסכים שמשקיף מבחוץ עלול לומר: 'זה נראה כמו תגלית'", אמר הפיזיקאי התיאורטיקן הבריטי ג'ון אליס, פרופסור בקינגס קולג' הלונדוני, שעובד בסרן מאז שנות ה‑70. "גילינו משהו שמתאים להיות היגס".

בלומברג

מוחץ האטומים בסרן, מאיץ החלקיקים הגדול "הדרון", שעלותו 10 מיליארד דולר, יוצר התנגשויות פרוטונים עתירות אנרגיה, כדי לסייע למדענים להבין את מהותן של תופעות חדשות כגון חומר אפל, אנטי-חומר ובסופו של דבר את יצירת היקום לפני מיליארדי שנים, שלדעת רבים התרחשה בהתנפצות האדירה הידועה בכינוי "המפץ הגדול".

גילוי בוזון היגס לא ישנה את חיי בני האדם, אך יסייע בהסברת בסיס היקום. הוא יאשר את מודל הפיזיקה הרגיל, המסביר מדוע לחלקיקים בסיסיים יש מסה. חלקיקים אלה הם אבני הבניין של היקום. מסה היא תכונה המשתלבת בכוח משיכה ויוצרת משקל של גוף.

רוב רוסר, העומד בראש החיפושים אחר בוזון היגס ב"פרמילאב" בשיקגו, אמר: "לפיזיקאים העוסקים בחלקיקים יש סטנדרטים גבוהים מאוד בכל הקשור בתגליות". לדבריו, הוא חושב שהם במרחק של חוט השערה מהתגלית.

רוסר השווה את התוצאות שהמדענים מתכננים להודיע מחר למציאת טביעות רגליים מאובנות של דינוזאור: "אתם רואים את טביעות הרגליים והצל של האובייקט, אבל לא ממש רואים אותו".

בוזון היגס היה עד כה מושג מופשט ובלתי מובן לרבים, שנועד להסביר כיצד נוצרו תת-חלקיקים כמו אלקטרונים, פרוטונים ונויטרונים, ומה נותן להם את המסה שלהם. בתיאוריה שהוצעה בשנות ה‑60 על ידי הפיזיקאי פיטר היגס ופיזיקאים נוספים, הם העלו בדמיונם שדה אנרגיה, שבו יש השפעה הדדית בין חלקיקים לבין חלקיק מרכזי, שנקרא בוזון היגס.

הרעיון הוא שהחלקיקים האחרים מושכים את חלקיקי היגס, וככל שהם מושכים אותם יותר, המסה שלהם גדלה. יש מדענים המשווים את אפקט היגס לשדה קרח המושך חלקיקים אחרים שעפים בתוכו, ואם מדברים בצורה מטאפורית, תלוי אם הם "נועלים" נעליים, מגלשי סקי, נעלי שלג או נעליים פשוטות.