חוקרים: סביר שיש קשר גנטי בין אוטיזם וסכיזופרניה

במחקר המבוסס על ממצאים משבדיה וישראל נאסף מידע גם ממתגייסים לצה"ל. בשנים האחרונות חלה עלייה תלולה בשכיחות האוטיזם במערב

מחקר המבוסס על ממצאים מישראל ומשבדיה מרמז על מקור משותף לאוטיזם ולהפרעות פסיכיאטריות מסוג סכיזופרניה והפרעה דו קוטבית, המכונה גם מאניה-דיפרסיה (הפרעה ביפולארית). מידע שנאסף בין השאר ממתגייסים לצה"ל מעלה כי קרובי משפחה הסובלים מסכיזופרניה או הפרעה דו קוטבית מגדילים את הסיכון לסבול מאוטיזם.

החוקרים מהמחלקה לגנטיקה באוניברסיטת צפון קרוליינה שבארה"ב, בשיתוף חוקרים מחיל הרפואה בצה"ל והמחלקה הפסיכיאטרית במרכז הרפואי שיבא, לצד חוקרים ממכון המחקר קרולינסקה בשבדיה ומהקינגס קולג' בלונדון, אספו נתונים על אודות הפרעות פסיכיאטריות ואוטיזם משלושה מדגמי אוכלוסין, שניים בשבדיה ואחד בישראל. בקבוצה הישראלית נכללו 386 מועמדים לגיוס הסובלים מאוטיזם, לצד 436,331 נבדקים נוספים המועמדים לגיוס בשנתון שנבדק, ששימשו קבוצת ביקורת. בהמשך נבדקו אבחנות פסיכיאטריות בקרב הורי המתגייסים.

נמצא כי קרובי משפחה מדרגה ראשונה הסובלים מהפרעות פסיכיאטריות העלו את הסיכון להתפתחות אוטיזם: הסיכון לפתח הפרעה בספקטרום האוטיזם בקרב אחים לחולי סכיזופרניה היה גבוה יותר פי 12.1 בהסתמך על הממצאים מישראל, וגבוה פי 2.6 בהסתמך על ממצאים משבדיה, ביחס לסיכון לאוטיזם באוכלוסייה הכללית. כמו כן, הסיכון לאוטיזם בקרב ילדים להורה סכיזופרן היה גבוה עד פי 2.9 בהשוואה לסיכון בציבור הרחב. הממצאים משבדיה העלו כי הסיכון לאוטיזם גבוה עד פי 2.5 בקרב מי שיש לו אח עם הפרעה דו קוטבית וגבוה עד 90% יותר בקרב מי שיש לו הורה עם הפרעה מסוג זה, בהשוואה לאוכלוסייה הכללית. הממצאים מתפרסמים השבוע בכתב העת הרפואי Archives of General Psychiatry.

אי-פי

החוקרים מציינים כי הממצאים מרמזים על מקור משותף לשלוש ההפרעות, כשסביר יותר להניח שמדובר במקור גנטי משותף, וקיים סיכון נמוך יותר שישנם גורמים סביבתיים משותפים הקשורים בסיכון לשלוש ההפרעות. באפריל כבר דיווחו חוקרים בשלושה מאמרים בכתב העת המדעי Nature כי זיהו מוטציות גנטיות המקושרות לספקטרום האוטיזם, לרבות מוטציות בגנים SCN2A, CHD8, NTNG1 ו-KATNAL2.

בשנים האחרונות מאובחנת בישראל, כמו בכל העולם המערבי, עלייה תלולה בשכיחות האוטיזם. כיום ההערכות במערב כי אחד מכל 250 ילדים מאובחן עם אוטיזם. לפי דיווחי המוסד לביטוח לאומי חיים כיום בארץ 7,500 עד 8,000 ילדים הסובלים מאוטיזם, מהם 1,500 המשולבים במעונות יום שיקומיים וגנים בחינוך המיוחד. חוקרים מהמרכז הרפואי שיבא פרסמו במאי 2011, כי החל משנת 1987 ועד 2005 הוכפל שיעור הילדים האוטיסטים בארץ. באחרונה מתפרסמים במדינות מערביות מחקרים המצביעים אף על שכיחות גבוהה יותר: בארה"ב העריך בשבוע שעבר המרכז האמריקאי לבקרת מחלות כי שיעור האוטיזם כבר עלה לאחד מכל 88 ילדים, ובדרום קוריאה אף דווח על שיעור אוטיזם של אחד מכל 38 ילדים, על סמך סקר שבוצע בקרב תלמידי בתי ספר.

קשר בין אוטיזם להפרעות פסיכיאטריות כבר תועד במחקרים בעבר, אם כי זו אחת העבודות הראשונות הבוחנת את טיב הקשר, ומעריכה קיומו של מקור משותף לשלוש ההפרעות. מחקר ישראלי מהמרכז הרפואי שיבא שממצאיו התפרסמו באפריל הצביע על הוצאה שנתית ממוצעת של 28,145 שקל לטיפול בילד אוטיסט, הכוללת הוצאה ממוצעת של 2,022 שקל לשנה על תרופות נוירו-פסיכיאטריות, המקלות על סימפטומים נפשיים הקיימים בקרב הסובלים מאוטיזם.