טלסקופ האבל גילה ירח חמישי לכוכב פלוטו

כשהגשושית הרובוטית שנשלחה לכוכב הלכת פלוטו תגיע לסביבתו ב-2015, תהיה לה משימה נוספת שלא תוכננה לראש: לבחון ירח זעיר שלא היה מוכר עד כה לאסטרונומים, אך התגלה לפני כשבוע על ידי טלסקופ החלל האבל. הלוויין הטבעי החמישי של פלוטו, המכונה בינתיים P5, התגלה בסדרת צילומים שביצע הטלסקופ כחלק מניסיונותיו לאתר סכנות פוטנציאליות לגשושית "ניו הורייזונס".

טבעות אבק או ירחים זעירים המקיפים את פלוטו והחומרים שמושלכים מהם לחלל עלולים לסכן את הגשושית, שמחירה נאמד בכ-700 מיליון דולר. עד כה לא זוהו רצועות אבק מסוכנות מסביב לפלוטו, אך בחיפושים התגלו שני ירחים חדשים: בתחילה P4 וכעת P5.

עוצמת אורו של P5 היא כמחצית מזו של P4 וכ‑1/100,000 מזו של פלוטו. הוא קרוב מאוד יחסית לכוכב האם שלו, ומאורו העמום ניתן להסיק שקוטרו רק 10‑25 ק"מ. הירח החדש מצטרף אל כארון, ירחו הגדול של פלוטו אשר התגלה לפני 34 שנים בדיוק ואל ניקס והידרה, שהתגלו ב-2005 גם כן על ידי האבל.

ייתכן שכל הלוויינים של פלוטו הם שרידים של התנגשות קוסמית אדירה שהתרחשה בתחילת ימיה של מערכת השמש. "המערכת של פלוטו נוצרה כשגוף גדול פגע בפלוטו לפני מיליארדי שנים", מסביר האסטרונום מארק שוואלטר ממכון סט"י שבמאונטיין וויו, קליפורניה. "ההתנגשות יצרה ענק אבק גדול, שחלקו הגדול התגבש והפך לכארון. שאר החומר המשיך לחוג במסלולים יציבים רחוק יותר מפלוטו, ועם הזמן התאחדו חלקים נוספים והפכו לירחים קטנים יותר. עקרונית, אנחנו רואים את השרידים".

המדענים סבורים שיש "סיכויים טובים מאוד" שיימצאו לוויינים נוספים מסביב לפלוטו. לדבריהם, בכל פעם שנערכות תצפיות לעבר פלוטו מתגלים עוד ועוד גופים וירחים. "הגשושית ניו הורייזונס אמורה להשלים את מה שהאבל אינו מצליח לראות", אומר אדם סטרן, ממכון המחקר בבולדר, קולורדו, שהשתתף במחקר שבו התגלה P5.

האפשרות שיתגלו ירחים נוספים סביב פלוטו היא אחת הסיבות לך שהאסטרונומים עדיין לא נתנו שמות ל‑P4 ול‑P5. בהתאם למנהג, ירחים נקראים על שם דמויות מהמיתולוגיה היוונית, והפעם, יילקחו השמות מסיפורים המתייחסים לפלוטו, אל השאול. ואולם, בחירת הסיפור המתאים תלויה במספר השמות הנחוצים. אם יתברר ש‑P4 ו‑P5 הם הירחים האחרונים, יספיק סיפור עם שתי דמויות, ובמקרה כזה יתכן שהירחים ייקראו "אורפיאוס" ו"אוורידיקה". אבל אם יתגלה ירח נוסף, יהיה צורך לבחור בסיפור אחר.