מחקר: תרבות קלוביס לא היתה הראשונה בצפון אמריקה

תגלית ארכיאולוגית של ממצאים בני כ-14 אלף שנה מטילה ספק בסברה שתרבות קלוביס בת 12 אלף השנים, היתה הראשונה והיחידה ביבשת

מי היו תושביה הראשונים של צפון אמריקה? במשך עשורים רבים, חוקרים הניחו כי תרבות קלוביס (Clovis) היתה התרבות הראשונה והיחידה ביבשת החל מלפני כ-12,000 שנה. שממנה התפתחו התרבויות המאוחרות יותר. מחקר בינלאומי חדש, שממצאיו התפרסמו בסוף השבוע בכתב העת Science, מראה כי לצד תרבות קלוביס התקיימה תרבות נוספת, נפרדת, אולי אף קדומה יותר. המחקר מתבסס על תיארוך ממצאים שנחשפו במערת פייזלי (Paisley) במדינת אורגון שבצפון-מערב ארה"ב.

בשנים האחרונות ארכיאולוגים אתגרו את התפישה ההיסטורית הפשוטה שלפיה רק תרבות קלוביס התפשטה בצפון אמריקה, לאחר שחשפו ממצאים של אוכלוסיות בצפון-מערב היבשת הצפון אמריקאית, שקדמו לתרבות זאת. עם זאת, לא היה ברור אילו מין תרבויות היו, ואם מדובר באוכלוסיות שמהן התפתחה תרבות הקלוביס.

ממצאי המחקר החדש מיוחסים לתרבות נפרדת לחלוטין, הקרויה Western Stemmed Tradition, שהטכנולוגיה שלה התפתחה בנפרד ובמקביל לתרבות קלוביס. החוקרים, מ-13 מוסדות שונים בעולם, ערכו כמעט מאתיים תיארוכים של להבים וצואה אנושית, וגילו שהם שייכים לתקופה מלפני כ-13,200 שנה. תיארוך הצואה מצביע על נוכחות בני אדם לפני למעלה מ-14,000 שנה. הכלים שתיארכו החוקרים שונים מאוד מהטכנולוגיה של תרבות קלוביס, וסגנונם שונה באופן מובהק. ההבדלים בין הלהבים של שתי התרבויות ניכרים בטכניקת הליטוש שלהם ובאופן חיבורם לחניתות. לדברי מוביל המחקר, דניס ג'נקינס, מאוניברסיטת אורגון, בהתחשב בתיארוך החדש, נראה שהלהבים הקדומים לא התפתחו מאותה המסורת התרבותית והטכנולוגית שממנה התפתחה תרבות קלוביס. "ייתכן שיש במערב ארה"ב מסורת שהיא קדומה לפחות כמו קלוביס ואולי אפילו יותר ממנה. נראה שיש כאן שתי מסורות נפרדות שהתקיימו זו לצד זו בארצות הברית ושלא התמזגו במשך מאות שנים".

ג'נקינס הוסיף כי ייתכן שתרבות קלוביס התפתחה בדרום-מזרח ארצות הברית והתפשטה מערבה, בעוד המסורת הנפרדת, הקרויה Western Stemmed Tradition - התפתחה במערב והתפשטה מזרחה. במקביל לממצאים הארכיאולוגים, מחקר גנטי שהתפרסם באחרונה בכתב העת Nature הראה כי צפון אמריקה אוכלסה על ידי גלי הגירה נפרדים שהגיעו מסיבריה. המחקר הזה מחזק ממצאים מהעשורים האחרונים לפיהם ישנם מספר מקורות שונים לשפות של קבוצות הילידים בצפון אמריקה.

כעת יצטרכו החוקרים לפתח מודלים המסבירים את הנוכחות של שתי תרבויות נפרדות עם כלים טכנולוגיים שונים זה מזה, שהתקיימו זו לצד זו.

אי-פי