חוקרים מצאו מוטציות בפרפרים מאזור הכור הגרעיני בפוקושימה

פרפרים שנחשפו לקרינה רדיואקטיבית פיתחו בין השאר חיישנים עקומים ועיניים חריגות. בקרב צאצאיהם הפגמים היו חמורים עוד יותר

במאי אשתקד, כחודשיים לאחר האסון בכור הגרעיני דאי-צ'י בפוקושימה, אסף צוות חוקרים יפאני 144 פרפרים בוגרים ממשפחת הכחליליים מעשרה מקומות במדינה, בהם אזור הכור. תוצאות המחקר המתפרסמות החודש בסיינטיפיק ריפורטס מגלות כי הפרפרים שנחשפו לחומרים רדיואקטיביים פיתחו מוטציות באיבריהם: חיישנים עקומים, כנפיים מקומטות וקטנות יותר, עיניים בצורה חריגה, שינויים בפלטת הצבעים.

החוקרים קשרו בין הדליפה הרדיואקטיבית למוטציות, שהתגלו בשיעורים גבוהים בהרבה מאשר בקרב הפרפרים שנאספו ממקומות מרוחקים מהכור. הם מאמינים שהשינויים בפרפרים הם אינדיקציה אמינה להשפעת החשיפה על בני אדם: "נהוג להאמין שחרקים עמידים מאוד בפני קרינה", אמר לבי-בי-סי החוקר הראשי, ג'וגי אוטקי מאוניברסיטת ריוקיוס באוקינוואה. "מהבחינה הזו, התוצאות הן בלתי צפויות".

תחילה נראו הפרפרים נורמליים, ואולם בבדיקה מדוקדקת יותר התגלו הפגמים. בצאצאים שלהם, שגדלו במעבדה הרחק מהמקור הרדיואקטיבי, הפגמים היו חמורים הרבה יותר, ונראים לעין. בספטמבר 2011, הצוות חזר לעשרת האתרים ואסף מהם עוד פרפרים בוגרים. הפרפרים מפוקושימה, שניזונו מצמחייה ספוגה בחומר, סבלו מפגמים חמורים יותר מהדור הראשון, שנדגם במאי 2011. "מסקנתנו היא שהדליפה הרדיואקטיבית מהכור הגרעיני של פוקושימה גרמה לפרפרים האלו לנזק פיסיולוגי וגנטי".

אי–פי

ההשפעה ארוכת הטווח של חשיפה למנות רדיואקטיביות קטנות עדיין נתונה במחלוקת. ב-2005, דו"ח של פורום צ'רנוביל קבע שלמעט עלייה במקרים של סרטן בלוטת התריס, לא נצפו השפעות מיוחדות של החשיפה בבני אדם.