מחקר אמריקאי: מזון אורגני אינו בהכרח בריא יותר

מדענים מצאו כי הירקות והפירות האורגניים מועדים לא פחות לזיהום בחיידקים מסוכנים, כמו אי-קולי. גם לא נמצא שבשר אורגני בריא יותר

האם תות אורגני מכיל יותר ויטמין C מאשר תות רגיל? מדענים מאוניברסיטת סטאנפורד בארה”ב בחנו את השאלה בפרויקט שקיבץ מחקרים שנעשו במשך ארבעה עשורים, והשוו בין מזונות אורגניים למזונות שאינם אורגניים. הם הסיקו כי הפירות והירקות האורגניים אינם מזינים יותר ממזונות רגילים.
הירקות והפירות האורגניים מועדים לא פחות מירקות ופירות אחרים לזיהום בחיידקים מסוכנים, דוגמת אי קולי. גם לא התגלה יתרון בריאותי למוצרי בשר מבית גידול אורגני, לעומת בשר רגיל.

בפירות ובירקות הרגילים נמצאה כמות יותר גדולה של שרידי חומרי הדברה, אבל שיעור חומרי ההדברה היה כמעט תמיד בתחום המותר על ידי הסוכנות להגנה על הסביבה בארה”ב. “כשהתחלנו את המחקר, חשבנו שהממצאים יתמכו בתיאוריה שמזון אורגני עדיף על מזון רגיל”, אמרה ד”ר דנה ברוואטה, חוקרת בכירה במרכז למדיניות הבריאות בסטאנפורד והכותבת הראשית של המחקר. “לדעתי, הממצאים מפתיעים”.

מסקנות המחקר יעוררו מחדש את הדיון בשאלה, האם מזון אורגני הוא הדרך הנכונה לניהול חיים בריאים, או שהוא כלי שיווקי, שנועד לשכנע את הציבור להוציא יותר כסף. גידול מזונות אורגניים בארצות הברית נמצא בפיקוח מחמיר, המגביל את השימוש בחומרי הדברה סינתטיים, בהורמונים ובתוספים שונים. מנתוני התאחדות הסחר האורגני עולה ששוק התוצרת האורגנית בארצות הברית גדל בשנה שחלפה ב-12%, וגלגל 12.4 מיליארדי דולר. חלקו של הבשר האורגני בשוק האמריקאי קטן יותר, כ-538 מיליון דולר בשנה.

למרות התוצאות המפתיעות יחסית, ההסתברות שמזון אורגני יכיל שרידים של חומרי הדברה נמוכה בהרבה מהסיכוי למצוא חומרים אלה במזון רגיל. נוסף לזה, בשר עוף ובשר חזיר אורגניים מועדים פחות לזיהום בחיידקים עמידים לאנטיביוטיקה. “זה המניע העיקרי לצריכת מזון אורגני”, אמרה כריסטיין בושווי, מנהלת ההתאחדות.

במחקר התגלה כי חלב אורגני מכיל יותר חומצות שומניות מסוג אומגה 3, הנחשבות מועילות לבריאות הלב. “לדעתנו, המזון האורגני בהחלט עומד בציפיות”, אמרה סוניה לונדר, חוקרת בכירה בארגון Environmental Working Group. הארגון מפרסם רשימות ובהן כמויות שרידי חומרי ההדברה שנמצאו בירקות ובפירות השונים.

המחקר באוניברסיטת סטאנפורד הסתמך על מחקרים שנעשו בעבר. לא נעשו בו בדיקות מעבדה חדשות. החוקרים שילבו מסקנות מ-237 מחקרים שבדקו מגוון רחב של פירות, ירקות ובשרים, ובמשך ארבע שנים ניסו לאתר, באמצעות ניתוחים סטטיסטיים, יתרונות בריאותיים להוספת מזונות אורגניים לתזונה היומיומית.

מבקרי המחקר טוענים, ביחס לוויטמין C, כי קיבוץ כל המזונות האורגניים במחקר אחד מוביל להתעלמות מיתרונותיהם של מזונות מסוימים. למשל, במחקר שעשו מדענים באוניברסיטת וושינגטון נמצא כי תותים אורגניים מכילים כמות גדולה יותר של ויטמין C.

ד”ר קריסטל סמית־ספנגלר, מצוות המחקר של אוניברסיטת סטאנפורד, מסרה כי מסקנות המחקר ההוא אכן נשמטו בטעות, אבל ספק אם היו משנות את התוצאה לאחר שילובן במסקנותיהם של מחקרים רבים אחרים.