מין חדש של קוף התגלה באפריקה

זן הלזולה התגלה ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו. זו הפעם השנייה ב-28 השנים האחרונות שחוקרים מגלים מין של קוף

בפעם השנייה בלבד ב-28 השנים האחרונות, התגלה באפריקה מין חדש של קוף. זיהויו של הקוף ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו חשובה במיוחד, כי זיהוים של יונקים שאינם ידועים למדע היא עניין נדיר.

לקוף הלזולה פנים חסרי שיער ורעמה ארוכה של שיער בלונדיני, והחוקרים שזיהו אותו מתארים אותו כביישן ושקט. הוא חי הן על הארץ והן על העצים בשטח של 16,835 קמ"ר, ובית הגידול שלו הוא יערות הגשם המישוריים במרכז קונגו, בין אמצע הנהר לומאמי (ההשראה לשמו של המין) ובין חלקו הצפוני של הנהר טשואפה. הוא ניזון בעיקר מפירות ומעלים.

ג'ון וטרז הארט ממוזיאון הטבע פיבודי באוניברסיטת ייל ראו פרט של המין הזה בפעם הראשונה בביתו של מנהל בית ספר יסודי, שגידל נקבה צעירה בעיר אופאלה. מאוחר יותר באותה שנה מצא הצוות את המין בטבע. הוא דומה במראהו לקוף "בעל פני הינשוף" (Cercopithecus hamlyni), אולם צבעיו שונים. בדיקות גנטיות אישרו שאכן מדובר במין חדש.

אי–פי

"זה היה ממצא לא צפוי. כשראינו את בעל החיים בפעם הראשונה, ידענו שיש לנו משהו יוצא דופן וכנראה לא ידוע, אבל רק אחרי שקיבלנו את הניתוחים הגנטיים שערכו השותפים שלנו למחקר ידענו בוודאות שגילינו מין חדש", אמרו בני הזוג הארט, ביולוגים המתמחים בשימור, העובדים גם ב"לוקורו", פרויקט מחקר של חיות בר.

הקוף חי בעיקר בקבוצות קטנות של שניים עד חמישה פרטים, ובשמונה הפעמים שנתקלו בו החוקרים, רק פעם אחת הוא נראה לבדו. באחת התצפיות שהחוקרים כינו "יוצאת מגדר הרגיל", הם ראו עיט כותרתי (Stephanoaetus coronatus) תוקף והורג נקבה.

כבר עתה יש חשש לגורלו של המין שהתגלה מכיוון שצדים אותו למאכל, אם כי בית הגידול שלו מצוי באזור מרוחק ולא מיושב יחסית. המנהל שגידל את הקופה השבויה אמר שקיבל אחרי אחרי שאחד מבני משפחתו הרג את אמה ביער. החוקרים כבר קטלגו את המין באופן זמני כ"פגיע" ברשימה האדומה והמוסמכת של האיגוד הבינלאומי לשימור הטבע ומשאבי הטבע (IUCN) למינים המצויים בסכנת הכחדה.

"עכשיו האתגר הוא להפוך את הלזולה למין סמלי שנושא בחובו את המסר כי יש לשמר את כל החי המצוי בסכנת הכחדה בקונגו" אומר ג'ון הארט. "מינים שבית הגידול שלהם קטן, כמו הלזולה, הם פגיעים היום, אבל עלולים למצוא את עצמם בסכנה חמורה בתוך שנים ספורות."

הקוף האחרון שהתגלה באפריקה היה הקימפונז'י (Rungwecebus kipunji) שנמצא בטנזניה ב-2003, כעשרים שנה אחרי התגלית האחרונה, קוף זנב השמש (Rercopithecus solatus) שהתגלה בגאבון ב-1984.

המאמר שכתבו החוקרים על הלזולה התפרסם השבוע בכתב העת PLoS ONE.