בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

רק המאסטרו הדומיננטי משפיע

בדיקה בקרניים אינפרה-אדומות מנסה לענות על שאלה עתיקה: האם יש למנצח השפעה על ביצוע מוסיקלי. התשובה: לפעמים כן ולפעמים לא

31תגובות

האם יש למנצח על תזמורת משקל אמיתי בביצוע יצירה מוזיקלית? ד"ר אלסנדרו ד'אוסיליו ועמיתיו במכון הטכנולוגי האיטלקי בגנואה ניסו לענות על השאלה הנצחית הזאת במחקר שהתפרסם ב-Public Library of Science.

קשה לאמוד את מידת ההשפעה של מנצח על התזמורת. האם מנצח "טוב" מוציא מהנגנים ביצוע מזהיר, או שתפקידו מסתכם בניצוח על אנסמבל וירטואוזי המתארגן מאליו? כדי לתת מענה לשאלה הזאת, צפה ד"ר ד'אוסיליו בשני מנצחים מובילים ביצוע מוסיקלי של חמישה קטעים מהסימפוניה מספר 40 של מוצרט, בנגינתם של חמישה כנרים מתזמורת "צ'יטה די פררה".

הצוות התקין מחזירי אור אינפרה-אדום בקצות הקשתות של הכנרים, ורפלקטורים זהים בקצות שרביטי הניצוח. בדרך זו יכלו החוקרים להתחקות אחר תנועות הקשתות והשרביטים כששטפו את התזמורת באור אינפרה-אדום, החורג מתחום הראייה האנושית אך ניתן לזיהוי במצלמה מיוחדת. לאחר מכן נותחה תנועת מחזירי האור כדי לקבוע מי משפיע על מי, המנצח על הנגנים או להפך, הנגנים על המנצח.

לצורך חישוב התנועות, התבסס ד'אוסיליו על מבחן גריינג'ר – שיטה המאפשרת לקבוע כיצד משפיע רצף נקודות מידע אחד על רצף נקודות מידע אחר. לכידת עקבות האור של תנועות הקשת והשרביט תורגמה לרישום סטטיסטי של רצף נקודות מידע.

שי סקיף

עשרה מוסיקאים קלאסיים מנוסים בחנו כל ביצוע מוסיקלי של היצירה לפי שמונה מדדים, שכללו מלודיה (מנגינה), טמפו ותוכן רגשי, בסולם שנע מ-0 עד 100. הפאנל קבע כי ביצועי שני המנצחים לשלושה קטעים מהסימפוניה היו פחות או יותר שווים באיכותם. המומחים גם התרשמו ששני המנצחים הפגינו מידה דומה של אסרטיביות (שנמדדה במיתאם שבין האצת תנועות שרביט המנצח לקשתות הכנרים) והסימון ההדדי של הנגנים (כפי שנמדד מהמיתאמים בין הקשתות).

הדברים נעשו מעניינים יותר כשנבחנו שני הקטעים הנותרים. הפעם העדיף פאנל המומחים ביצוע של מנצח אחד על פני האחר. בביצוע המוסיקלי הראשון הצליח המנצח להשפיע על הנגנים, ובהתאם לכך ירדה מידת ההסתמכות של הכנרים זה על זה. בקטע אחר, המנצח השני היה מתון יותר ולכן גברה תלותם של הנגנים בסימון הדדי. נראה כי המנצח הראשון הצליח להכתיב לנגנים את רצונו, ואילו השני לא.

בביצוע הקטע הראשון, פאנל המומחים נטה באופן מכריע לטובת הניצוח העריץ יותר. בביצוע הקטע השני, ניצח המנצח העריץ באופן לא פחות אסרטיבי, אבל הפעם היתה השפעתו על הנגנים פחותה ותשומת לבם ניתנה האחד לשני ולא אליו. במקרה זה, המומחים אהבו יותר את הביצוע שתחת שרביט המנצח המתון, שלא כפה את השפעתו על הנגנים.

הממצאים תאמו את מה שמנצחים ידעו מזמן: לנפנוף שרביט המנצחים יש ערך מוסף, אבל רק אם הנגנים סרים למרותו.

 

תרגם: יותם מורציאנו



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו