בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מחקר: המכונית החשמלית מזיקה לסביבה לא פחות ממכוניות רגילות

בחינת הנזק שגורמת המכונית, משלבי הייצור הראשוניים ועד למגרש הגרוטאות, העלה מסקנות מדאיגות בנוגע להשפעתה על הסביבה והאדם

87תגובות

מכוניות חשמליות שאינן פולטות זיהום אוויר אמורות להצעיד את האנושות לעולם ירוק יותר ומזוהם פחות. אולם מחקר שהשלימו לאחרונה חוקרים בנורווגיה, שבחן את מחזור החיים של המכוניות החשמלית משלב הייצור ועד סוף השימוש, מצא שמכונית זו גורמת נזקים סביבתיים העולים בהיבטים רבים על אלו שגורמות מכוניות המונעות בדלק.

קבוצת חוקרים מהאוניברסיטה הנורווגית למדע וטכנולוגיה בעיר טרונדהיים פרסמו בשבוע שעבר ממצאי מחקר שבדק את ההשפעות הסביבתיות של מכוניות מונעות בדלק לעומת מכוניות חשמליות. המחקר, שהתפרסם בכתב העת JOURNAL OF INDUSTRIAL ECOLOGY , מתבסס על ניתוח "מחזור החיים" של המכונית – כלומר בדיקת השלכות סביבתיות של מוצר החל משלב חומרי הגלם והייצור הראשוני ועד לשלב שבו הוא הופך לפסולת. עד לאחרונה השוו רוב המחקרים בין דגמי מכוניות שונות בעיקר בשלב שבו הן כבר נוסעות על הכביש.

על פי המחקר, בכמה היבטים סביבתיים מרכזיים למכוניות החשמלית יש השלכות סביבתיות שליליות יותר מאלו של מכוניות מונעות בדלק. מדובר בין השאר ברעילות שמסכנת את האדם, דלדול מצבורים טבעיים של מתכות וזיהום מקורות מים.

בלומברג

מרבית הנזקים נגרמים דווקא בשלבי הייצור של המכוניות החשמליות, שכוללים בין השאר פיתוח סוללות והתקנת המנועים החשמליים. כדי לייצר מכונית חשמלית יש צורך במתכות כמו ניקל ונחושת. הסיכויים של פליטת מתכות אלו לסביבה בשלבי האספקה והייצור, ברמות שרעילות עבור האדם, גבוהים בשיעור של 180 עד 290 אחוז מאלו של מכוניות מונעות בדלק.

עיקר פליטת החומרים הרעילים מתרחשת בשלב שבו כורים את המתכות כדי לספקן לתעשיית המכוניות החשמליות. בנוסף, דלדול מצבורים טבעיים של מתכות שבהם משתמשים בתעשייה מהיר פי שלושה מהדלדול שנגרם בייצור מכוניות מונעות בדלק.

היתרון הגדול והמכריע של מכוניות חשמליות מבחינה סביבתית אמור להיות הפחתת פליטת זיהום אוויר וגזי חממה. ואכן, על פי המחקר החדש פוטנציאל פליטת גז החממה של מכוניות חשמליות נמוך בשיעור של 29 אחוז לעומת מכוניות מונעות בבנזין ובשיעור של 20 אחוז לעומת מכוניות מונעות בדיזל.

אולם יתרונות אלו של המכונית החשמלית תלויים במידה רבה במקור ייצור החשמל. ככל שמקור זה מזוהם יותר - כמו במקרה של פחם - היתרונות הסביבתיים של המכונית החשמלית הולכים ומתבטלים. עם זאת, עדיין יש לה יתרון מעצם העובדה שהיא מונעת זיהום ישיר בתוך ריכוזי אוכלוסייה בזמן נסיעתה על הכביש. כמו כן התברר שבשלב הייצור פוטנציאל פליטת גזי החממה של המכונית החשמלית גדול פי שניים ממכוניות מונעות בדלק בגלל פעולות הייצור של הסוללות.

החוקרים מציינים ששימוש בגז טבעי לייצור חשמל והטענת המכונית מעניק יתרון סביבתי מובהק למכונית החשמלית כיוון שהוא פחות מזהם. בישראל יש לממצא זה חשיבות רבה מאחר שחלק גדול מהחשמל בארץ אמור להתבסס על גז טבעי – לאור גילוי מאגרי הגז. הדבר יגביר את הכדאיות הסביבתית של שימוש במכונית חשמלית.

עורכי המחקר הדגישו כי כבר בשנים הקרובות עשוי תהליך הייצור של המכוניות החשמליות לעבור שינויים רבים שיביאו לשיפור תהליך ייצור הסוללות. לדבריהם, הדבר עשוי לשפר את הביצועים הסביבתיים של מכוניות אלו. אולם לאור הממצאים הנוכחיים הם מדגישים כי "יהיה זה מוטעה לקדם שימוש במכוניות חשמליות באזורים שבהם מייצרים חשמל באמצעות נפט או פחם".

תעשיית המכוניות החשמלית בעולם עדיין לא השיגה פריצת דרך משמעותית בשנים האחרונות, וזאת על אף שחברות ענק כמו ניסן, פורד, מיצובישי ורנו מפתחות גם כלי רכב חשמליים. עיקר הקשיים בהתפתחות התעשייה קשורים לתשתית טעינת המכוניות ומחירן. על רקע הקושי בפיתוח אסטרטגיית שיווק מתאימה סיים לאחרונה איש העסקים שי אגסי את תפקידו כמנכ"ל חברת בטר פלייס, שמפתחת תשתית למכוניות חשמליות בישראל.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו