סיוט הצרעה שלא נגמר מעולם

חוקרים אמריקאים איתרו בבורמה טיפת שרף שנפלה על עכביש בדיוק ברגע שתקף צרעה שנלכדה ברשתו - לפני 100 מיליון שנה

ענברים הם קפסולות זמן שמתגלגלות בעולם עשרות מיליוני שנים, נושאות דוגמאות עתיקות למיני חרקים שנקלעו אל שרף עצים דביק, שאחר כך התאבן. אבל גם מדענים שחקרו אין-ספור מאובני שרף לא ראו עדיין ענבר כמו זה שנמצא באחרונה בבורמה (מיאנמר). בתוכו נראה עכביש על קוריו שולח זרועות מאיימות אל צרעה שנקלעה ברשתו. עכביש נוסף, שלא שרד את המתקפה, השתמר בתמונה כגוויה; אבל את הצרעה לא הספיק העכביש התוקף לתפוס שכן חלקיק שנייה לפני שהתנפל עליה, נחתה על שניהם טיפת שרף והנציחה אותם יחדיו לעד.

המאובן הוא העדות היחידה שהתגלתה עד כה לעכביש טורף בעל חיים שניצוד ברשתו מאותה עת. החוקרים מאוניברסיטת אורגון סטייט, שמצאו אותו בעמק הווקוואנג בבורמה, מתארכים את הענבר לתקופת הקרטיקון, לפני כ-100 מיליון שנים.

"זו היתה צרעה ממין זכר שלפתע מצאה את עצמה לכודה ברשת עכביש", אמר הפרופ' ג'ורג' פוינר ג'וניור, זואולוג ומומחה לחקר ענברים, בהודעה שפרסמה האוניברסיטה. "זה היה הסיוט הגדול ביותר של הצרעה, והוא לא נגמר מעולם. הצרעה הביטה בעכביש רגע לפני שהתקיף אותה כאשר השרף שטף את שניהם". הממצאים התפרסמו בכתב העת Historical Biology.

אוניברסיטת אורגון סטייט