יישוב עתיק מהאלף ה-5 לפנה"ס נחשף בבולגריה

חוקרים מעריכים כי בעיירה חיו 350 תושבים. באזור נמצא גם מפעל ייצור מלח עתיק שסיפק לאוכלוסייה עוצמה כלכלית אדירה

ארכיאולוגים בבולגריה חשפו שרידי יישוב עתיק צפון מזרחית למחוז ורנה. החוקרים מאמינים כי מדובר ביישוב הפרה-היסטורי העתיק ביותר באירופה ומעריכים כי העיירה היתה פעילה בין השנים 4200 ל-4700 לפני הספירה. ליד היישוב נמצא גם מפעל ייצור מלח עתיק. עד כה הממצאים אומתו על ידי מדענים בריטים, גרמנים ויפנים.

בחפירות באתר, שנמצא באזור העיירה פרובדיה, נמצאו עד כה שאריות של בתים בני שתי קומות, בורות ששימשו לטקסים דתיים, חלק משער ושלושה קירות גבוהים ששימשו ככל הנראה כקירות ביצורים, בתקופה מאוחרת יותר. אנשי המכון הבולגרי לארכיאולוגיה עבדו על החפירות באזור מאז שנת 2005. על פי הערכות היישוב היה מבוצר לעילא, כלל מרכז דתי ואיכלס כ-350 אנשים. בשטח נמצא גם אזור ששימש ככל הנראה כמתחם קבורה, אולם זה טרם נחקר ביסודיות על ידי הארכיאולוגים. במתחם התגלתה העמדה יוצאת דופן של הקברים ביחס לממצאים דומים שנתגלו עד כה באזור זה.

"איננו מדברים על עיירה בסגנון ערי המדינה היווניות, הרומאיות העתיקות או יישובים מתקופת ימי הביניים אלא על מה שארכיאולוגים מסכימים כי הוא יישוב מהאלף החמישי לפני הספירה", אמר ואסיל ניקולוב, חוקר מהמכון הבולגרי, לאחר שהוכרז על המציאות.

אי-אף-פי

לדברי ניקולוב, הסיבה לביצור המרשים של היישוב היתה שיושבי המקום החזיקו בו מלח. לאזור משאבים אדירים של מלח סלעים, אחד הגדולים ביותר בדרום מזרח אירופה, ומהיחידים שהתגלו בתקופה של האלף השישי לפני הספירה. גם היום מתקיימת חציבת מלח באזור.

"מלח היה מצרך מאוד משמעותי בעת העתיקה, כיוון שהוא היה הכרחי לחיי היום יום של בני האדם וכן כיוון שהוא שימש כחלק משיטת סחר החליפין", הוסיף ניקולוב שהשווה מאוחר יותר את חשיבותו של המלח באותה תקופה לזהב.

חציבת המלח באתר החלה בסביבות אמצע האלף השישי לפני הספירה, אז הרתיחו התושבים את מי המלח מהמעיינות המלוחים שבאזור. לאחר שהורתח, המלח נאפה בצורות של לבנים קטנות. המסחר במלח סיפק עוצמה כלכלית אדירה לאוכולוסייה המקומית, דבר שיכול להסביר את הזהב שנמצא בקברים עתיקים באזור ורנה.