עוד מאות כוכבים שעשויים להתאים למחייה התגלו בשביל החלב

על סמך נתוני טלסקופ החלל קפלר, החוקרים מעריכים כי לפחות ב-17% ממערכות השמש בגלקסיה ישנם כוכבים דמויי כדור הארץ

טלסקופ החלל של נאס"א, קפלר, זיהה 461 כוכבי לכת פוטנציאליים חדשים, רובם בגודלו של כדור הארץ וחלקם גדולים ממנו פי כמה. בכך עולה מניין העולמות הפוטנציאליים שהתגלו על ידי קפלר בגלקסיית שביל החלב ל-2,740, מהם 105 שאושרו ככוכבי לכת.

עוד עולה כי ב-17% ממערכות השמש שבגלקסיה ישנם כוכבים דמויי כדור הארץ שמקיפים את השמש. יחד עם זאת, כוכבי הלכת שזוהו נמצאים במסלול הדומה לזה של כוכב חמה – מסלול קצר של כ-90 יום סביב השמש שלהם – ולפיכך פני השטח בהם חמים מכדי לאפשר קיום חיים. טלסקופ החלל קפלר מסוגל לזהות כיום בוודאות רק כוכבי לכת הנמצאים בטווח זה מהשמש שלהם.

"לפני שנתיים היו לנו בערך 1,200 גופים דמויי כוכב לכת. שנה לאחר מכן מצאנו עוד כמות ניכרת של גופים כאלו וראינו שרבים מהם הם כוכבים לכת קטנים - שגודלם פי שניים מכדור הארץ ופחות", כך אמר האסטרונום כריסטופר בורק שעובד בפרויקט קפלר.

AP אי–פי

התוספת החדשה של 461 הכוכבים הפוטנציאלים, שנצפו במשך 22 חודשים, היא חלק מהעלייה בגילוי כוכבי לכת קטנים. בין הגופים החדשים שהתגלו נמצא גם כוכב לכת הגדול ב-1.5 מכדור הארץ. הכוכב המדובר חג סביב שמש במסלול שנמשך 242 יום. על פי הערכות מדעיות, משך מסלול שכזה מאפשר קיום של מים נוזלים על פני הכוכב.

מטרתו של פרויקט קפלר, שהחל ב-2009, הוא לקבוע כמה כוכבים בגלקסיית שביל החלב הם בגודל דומה לזה של כדור הארץ, ובאילו מהם קיימים תנאים שעשויים להתאים לקיום חיים – כלומר שמים נמצאים על פני הכוכב.

"אתה זקוק לתנאים ספציפיים מאוד בשביל מים זורמים". אומר בורק. "אסור שהכוכב יהיה קרוב מדי לשמש שלו כי אז יהיה חם מדי. מצד שני, אסור שהכוכב יהיה רחוק מדי כיוון שאז יהיה קר מדי. אנחנו מנסים לאתר את הכוכבים עם התנאים האידיאליים", אומר החוקר ממאונטיין ויו קליפורניה.

טלסקופ קפלר עובד על ידי איתור תזוזות בכמות האור המגיעות מ-160,000 שמשות. השינויים בעוצמת האור נגרמים בעקבות כוכבי לכת שחגים סביב השמשות.

כוכבים דוגמת כדור הארץ זקוקים ל-365 יום כדי להקיף את השמש. אלו הממוקמים קרוב יותר, דוגמת כוכב חמה, מקיפים את השמש בזמן קצר יותר. המדענים זקוקים ללפחות שתי הקפות של כוכב דמוי שמש, ובעדיפות שלוש, כדי לדעת האם השינויים בכמות האור נובעים מכוכב שחג סביב השמש או מתופעה אחרת.