בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הממשלה תדון היום בהחלפת הנפט לתחבורה בגז טבעי

מטרת תוכנית הפעולה שתובא לאישור, להקטין את התלות האסטרטגית של ישראל בייבוא נפט ולהקטין את זיהום האוויר ופליטת גזי החממה

תגובות

הממשלה אמורה להחליט היום (ראשון) על תוכנית פעולה לקידום השימוש בתחליפי נפט לתחבורה. על פי הצעת ההחלטה שהוגשה מטעם ראש הממשלה, יש לפעול לכך שבתוך שני עשורים תהיה הפחתה של 60% בכמות הנפט המשמש דלק לתחבורה, כשהתחליפים העיקריים לו יהיו גז טבעי, מתנול ודלקים ביולוגיים. לפי ההערכות, מימוש התוכנית יחסוך למשק הישראלי לפחות ארבעה מיליארד שקלים בשנה.

על פי הצעת ההחלטה, יגבש משרד התחבורה כבר בחודשים הקרובים תוכנית פעולה שבה יוגדרו הדרישות הבטיחותיות והביטחוניות לשימוש בגז טבעי דחוס באוטובוסים. מלבד זאת, תקבע התקינה לשימוש במקורות אנרגיה חלופיים לנפט באמצעי תחבורה שונים, ובכלל זה בגזים ובדלקים ביולוגיים.

משרדי התחבורה והאנרגיה והמים יידרשו גם לגבש הליכי תקינה שיאפשרו שימוש בתערובת של בנזין (דלק על בסיס נפט) ומתנול (דלק על בסיס גז טבעי), כך שריכוז המתנול יהיה ברמות של 15%- 85%. במספר מדינות כבר משתמשים כיום בתערובת של בנזין ודלקים חלופיים. על המשרד להגנת הסביבה, מטילה הממשלה את האחריות לערוך בדיקת היתכנות כלכלית לניצול פסולת לייצור דלק לתחבורה.

אלבטרוס

כדי לעודד את הרחבת השימוש בדלקים החלופיים תבחן הממשלה אפשרות להעניק הטבות במיסוי לכלי רכב שיהיו מונעים בדלקים אלה. מלבד זאת, ייבחנו חסמים אפשריים המעכבים כיום התפתחות תעשייה מקומית לייצור דלקים המבוססים על גז טבעי.

את הצעת ההחלטה גיבשה מינהלת תחליפי נפט, הפועלת במשרד ראש הממשלה זה שנתיים. המינהלת הוקמה לאחר שהממשלה הגיעה למסקנה שיש אינטרס אסטרטגי בהקטנת התלות של ישראל בייבוא נפט. לדבר יש גם יתרון סביבתי מובהק, משום שהרחבת השימוש בתחליפי נפט תביא לירידה בזיהום אוויר ובפליטת גזי חממה.

אחד הגורמים שהאיצו את ההחלטה הוא איתור מרבצי הגז הטבעי הגדולים ליד חופי ישראל. לאחרונה דרש המשרד להגנת הסביבה להגביל את האפשרות לייצא גז זה מישראל. הנימוק העיקרי של המשרד היה שבעתיד יהיה צורך בגז זה לכלי רכב.

לאחרונה פרסמה האגודה לצדק סביבתי בישראל דו"ח העוסק בהיבטים החברתיים של מדיניות הפחתת פליטת גזי חממה בישראל, ובו ביקרה את אופן יישום החלטות הממשלה להפחתת התלות בנפט. הדו"ח קבע שעד עתה עיקר תקציב התוכנית התמקד בעידוד יזמים ובעלים של חברות פרטיות לצורכי מחקר, ולא קידם שוויון חברתי או סיוע לשכבות חלשות.

הצעת ההחלטה שגובשה כעת מציגה תמונה שונה, ועל פיה יישום התוכנית יביא, בין השאר, לירידה במחירי הדלק (נפט הוא יקר יותר) ויצמיח תעסוקה במגזרים שיעסקו בייצור ובשיווק תחליפי הדלק. על פי הערכת מינהלת תחליפי הנפט, יישום התוכנית יביא לכך שבסוף העשור הנוכחי תהיה הפחתה של 30% בכמות הדלקים מבוססי הנפט בתחבורה, וחמש שנים מאוחר יותר תהיה הפחתה של 60%. ההערכה היא שההפחתה תהיה בעיקר בכלי רכב כבדים כמו משאיות ואוטובוסים, הצורכים כמות גדולה של דלק. בכלי רכב פרטיים, לעומת זאת, יהיה יתרון לשימוש בדלק שיכלול תמהיל של בנזין ומתנול והוא יהיה זול יותר מדלק על בסיס בנזין בלבד.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו