בלי צביטות

גם סרטנים חשים כאב

חוקרים מבלפסט מצאו סבירות גבוהה לכך שסרטנים חשים בכאב. ממציאהם קוראים לשקול מחדש את היחס אל בעלי החיים בתעשיית המזון

סרטנים ולובסטרים נחשבים למעדן במסעדות ברחבי העולם, אך דרך הכנתם שנויה במחלוקת: השפים נוהגים להשליך אותם אל המים הרותחים בעודם בחיים. עד היום, גדולי המטבח דחו את הביקורת על אופן הבישול בטענה שהסרטנים, בניגוד לבני האדם, אינם מסוגלים לחוש כאב. אולם מחקר שנערך באירלנד ופורסם בשבוע שעבר פוסל את הנחה זו.

החוקרים מאוניברסיטת קווינס בעיר בלפסט, בראשות הפרופ' בוב אלווד, מצאו סבירות גבוהה לכך שסרטנים חשים בכאב. בשל כך, הם אומרים, יש לשקול מחדש את היחס אל בעלי החיים בתעשיית המזון, תוך התחשבות ברווחתם.

בעת המחקר, ערכו החוקרים ניסוי שבו בחנו את תגובותיהם של סרטני חוף למכות חשמל בעוצמה נמוכה. ממצאיהם התפרסמו בשבוע שעבר בכתב העת Journal of Experimental Biology. החוקרים ביקשו להבחין בין תגובה הנקראת נוסיספציה, לבין תחושת כאב המוכרת אצל בני האדם ובעלי חוליות.

בלומברג

נוסיספציה היא תגובה רפלקסיבית לתחושת גירוי חיצוני לא נעימה, הגורמת לבעלי חיים לנקוט פעולת הגנה או בריחה. היא קיימת גם אצל חסרי חוליות. בשונה ממנה, תחושת כאב מתאפיינת בלמידה ארוכת טווח הגורמת לבעל החיים להימנע מאיומים.

כדי לבחון את התנהגות הסרטנים הכניסו אותם החוקרים למכל מים שבו היו שני תאי מסתור אפלוליים, בדומה למקומות שבהם מסתתרים בעלי חיים אלו גם בים. באחד מהתאים ספגו הסרטנים מכות חשמל בעוצמה נמוכה ואילו בתא השני הם לא ספגו מכות חשמל. לאחר מכן הוצאו הסרטנים מהמכל ושוב הוכנסו אליו ונחשפו מחדש למכות החשמל.

החוקרים גילו שלאחר שני סיבובים של מכות חשמל, החלו הסרטנים לוותר על מקום המסתור שבו הם היו חשופים לחוויה הבלתי נעימה. חלק מהם בחרו, בצעד מסוכן מאד מבחינתם, לצאת ממקום המסתור לאזור המואר של המכל, בו הם חשופים.

אחרי חמש או שש פעמים בתוך המכל, קרוב לתשעים אחוזים מהסרטנים שנחשפו למכות חשמל למדו לוותר על מקום המסתור הבעייתי. החוקרים בדקו אם היו גירויים אחרים שהשפיעו עליהם לשנות את בחירתם. מסקנתם הסופית היתה שהסרטנים הצליחו לפתח תהליך למידה של הירתעות ממה שגורם להם נזק, וזהו מדד חשוב העונה להגדרה של תחושת כאב.

לדעת אלווד ,יש לבחון מחדש את אופי הטיפול וההכנה של סרטנים ממינים שונים ולובסטרים (המשתייכים גם הם לאותה משפחה). "מיליארדי סרטנים מגיעים לתעשיית המזון, אך בניגוד ליונקים, אין שום חוק המגן עליהם על סמך ההנחה שהם לא יכולים לחוות כאב", אמר אלווד, "מהמחקר שלנו ניתן להסיק שזה לא כך, ולכן צריך להפנות תשומת לב רבה יותר ליחס לבעלי חיים אלו".