${m.global.stripData.hideElement}

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה

מדענים פיתחו "קרן גרירה" כמו ב"מסע בין כוכבים"

בניסוי השתמשו בקרן לייזר כדי למשוך עצמים במקום לדחוף אותם. הפיתוח לא יכול להניע עצמים גדולים אך עשוי לסייע לעולם הרפואה. צפו בניסוי המוצלח

חוקרים פיתחו גרסה מיקרוסקופית של קרן גרירה "tractor beam" המסוגלת למשוך לכיוונה חפצים מרחפים – בדומה ליכולותיהן של החלליות בסדרת המדע הבדיוני "מסע בין כוכבים" לגרור חלליות ועצמים גדולים אחרים יחד איתן בחלל.

את כוחן של קרני האור גילה יוהנס קפלר במאה ה-16, כשצפה בכוכבי שביט, והבחין כי זנבותיהם פונים לכיוון הפוך מהשמש. מכאן הבינו פיזיקאים כי חפץ שמואר בקרינה מהשמש או באמצעות קרן לייזר יאיץ בכיוון של זרם הפוטונים (חלקיקי האור) – כלומר הוא יידחף. אולם מחקרים תיאורטיים שנערכו לאחרונה הראו כי ניתן גם למשוך חלקיקים קטנים באמצעות זרם פוטונים.

הטכנולוגיה שמאפשרת לנצל קרני אור כמעין מלקחיים אופטיים קיימת כבר משנות ה-70 של המאה שעברה, אולם במאמר שפורסם במגזין Nature Photonics טוענים המדענים כי מדובר בפעם הראשונה שבה הקרן מסוגלת למשוך חפץ ללא סיוע ממחשב ש"ילכוד" אותו עבורה קודם לכן.

צפו  כיצד גוררים המדענים את החלקיקים עם לייזר

צוות המדענים מאוניברסיטת סנט אנדרוז בסקוטלנד והמכון הצ'כי למכשור מדעי (ISI) הדגים את פעולת המכשיר על חלקיק ברוחב 5 מיקרון (מיליונית מטר) שצף במים. המכשיר הצליח לגרור את החלקיק אליו באמצעות קרן אור בלבד.

קרן האור צריכה היתה לדחות את החלקיק, ולמעשה להרחיק אותו מהמכשיר, אולם המדענים הסבירו כי פיתחו שדה אופטי מיוחד שיכול להפוך את כיוון כוח הקרינה של האור, ובמקום "לדחוף" הוא מושך אליו. במסגרת הניסוי האירו המדענים קרן לייזר דרך עדשה על מראה, כך שתחזור ותחצה את עצמה בצורת איקס (X). בדרך זו הפוטונים בקרן המוחזרת יצרו הפרעה בקרן המקורית, וביטלו את הכוח ה"דוחף".

התקווה היא שהפיתוח החדש יוכל לסייע לבדיקות רפואיות יעילות יותר, כמו בדגימות דם, או בבניית מכשירים אלקטרוניים מיקרוסקופיים כיוון שהוא מאפשר לשלוט בתנועה דו מימדית של החלקיקים באמצעות שינוי הקיטוב של קרן הלייזר.

למרבה צערם של חובבי המדע הבדיוני, על פי הדיווח במגזין, לא ניתן להרחיב את השימוש במכשיר לעצמים גדולים כיוון שעוצמת קרן הליזר שתידרש לשם כך תהיה גדולה מדי, ותגרום נזק לעצם בו תפגע.

בשיחה עם "הטלגרף" הבריטי, הסביר ד"ר תומאס סיזמר מאוניברסיטת סנט. אנדרוז כי "הבעיה היא שזה לא מבוסס על העברת מומנטום בין הפוטונים לבין החפץ, ובאופן בלתי נמנע יש גם העברה של אנרגיה. אם נדמיין שנרצה למשוך כדורגל, כמות האנרגיה שהלייזר יעביר תהיה עצומה והכדור יישרף מיד".