25 שנה אחרי שנעלמה

צפרדע נדירה חזרה לבריכות במישור החוף

ראשנים של חפרית מצויה התגלו בבריכת מי גשמים סמוך לקיבוץ געש. ברשות הטבע והגנים אומרים כי זו הוכחה להתאוששות הבריכה מזיהומים

הצפרדעים הנדירות לא מפסיקות להפתיע את אנשי רשות הטבע והגנים, ולהופיע מחדש במקומות שמהם כבר נעלמו. שנה לאחר שאנשי הרשות גילו מחדש צפרדע נדירה בשמורת החולה, איתרו אתמול מין נדיר אחר - החפרית המצויה - בבריכת חורף ליד קיבוץ געש. בעל חיים זה לא נצפה באתר בגעש קרוב לעשרים וחמש שנה וחזרתו מיוחס, לשיפור אקולוגי במי הבריכה.

סמוך לקיבוץ געש, לא רחוק מכבישים ומרכזי קניות, נמצאת אחת מבריכות החורף הגדולות האחרונות ששרדו במישור החוף. לאחרונה בוצע במקום על ידי לירון גורן מהמחלקה לזואולוגיה באוניברסיטת תל אביב סקר של בעלי חיים, על פי הזמנת רשות הטבע והגנים. אתמול נתקל גורן, לראשונה זה 25 שנים בבריכה זו, בראשן של החפרית המצויה, אחד המינים הנדירים ביותר של דו-חיים הקיימים בישראל.

להערכת רשות הטבע והגנים, יש קשר בין מציאת החפרית לבין השינוי שהתחולל בבריכה בשנתיים האחרונות. "המקום נפגע בעבר מזיהומים ופעולות ניקוז שהביאו להתייבשותו", ציין אתמול אורי נאוה, סגן מנהל מחוז מרכז ברשות הטבע והגנים. "הודות לפרויקט הנקרא ‘זכות המים לטבע', הושג תקציב שאפשר לבצע פרויקט הנדסי המבטיח הגנה מפני חדירת מים מזוהמים ומאפשר לנקז את מי הגשמים לבריכה. בשלוש השנים האחרונות היא שוב מלאה במים בעונת החורף". "מציאת החפרית היא חדשה משמחת ביותר בגלל שמדובר במין נדיר ובהוכחה לכך שבריכת געש אכן נמצאת בתהליך של התאוששות", אמרה הד"ר דנה מילשטיין, אקולוגית מרשות הטבע והגנים המתמחה בבתי גידול של מקווי מים. "החפרית נוהגת לחזור לאתר שבו היא התפחתה כראשן. תהליך התפתחות זה לוקח קרוב לחצי שנה, ולכן היא זקוקה לבריכה שבה יש מים עד תחילת האביב. מצבה טוב יותר באזור הגולן והגליל אבל במישור החוף היא בסכנת הכחדה חמורה. בינתיים מצאנו רק ראשן אחד אבל זה סימן שיש עוד ואנחנו מקווים שבהמשך נוכל למצוא עוד מינים של בעלי חיים בבריכה".

לירון גורן

בשנה שעברה איתרו אנשי רשות הטבע והגנים בשמורת החולה, לראשונה זה 50 שנה, צפרדע מהמין הנדיר עגולשון שחור גחון - מין שנחשב כנכחד. גם במקרה הזה מייחסים את חזרת הצפרדע לשיפור שהיה לאחרונה באיכות המים בשמורת הטבע. הממצא הנדיר בגעש בא בעיתוי מוצלח במיוחד מבחינת רשות הטבע והגנים, המציינת בסוף השבוע הקרוב את היום הבינלאומי לשמירת בתי גידול לחים. ביום זה יוצגו בשמורות ובגנים לאומיים פעילויות שונות לשימור מיני הדו-חיים.