${m.global.stripData.hideElement}

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה

חיפושית זבל מדרום אפריקה נעזרת בשביל החלב כדי למצוא את דרכה

זכר החיפושית משתמש בכדור זבל לחיזור ורבייה. חוקרים גילו כי במאמציו לשמור על שללו הוא מנווט הרחק מחבריו בעזרת השמש, הירח, וגם הכוכבים

זה שנים רבות ידוע שחיפושיות הזבל משתמשות בשמש ובירח כנקודות קבועות לניווט, ואולם חוקרים גילו לאחרונה מין של חיפושית זבל בדרום אפריקה שלא הסתפקה בכך. חיפושית זו, כך מסתבר, משתמשת בגלקסית שביל החלב כדי למצוא את דרכה.

בעולם לא פחות מ-6,000 מינים ידועים של חיפושית זבל. כולן ניזונות מגללי בעלי חיים. המוני חיפושיות נוהגות להידחק בהמולה קדחתנית על ערימות הגללים, כל אחת בוצעת לעצמה נתח מהעוגה המשותפת, ופותחת במשימה הקשה של שמירת הנתח לעצמה. חלקן טומנות את שללן באדמה מיד, ואילו אחרות פותחות במסע של גלגול, שבו הן מנווטות את דרכן בעזרת גרמי השמיים.

רויטרס

מסע הגלגול נועד גם לצרכי רבייה. הזכר נעמד על כדורון הזבל בעזרת רגליו האחוריות ודוחף את עצמו באמצעות הרגליים הקדמיות - כשהכדור משמש אותו בניסיונו למשוך בת זוג. משהצליח בכך, תטיל הנקבה ביצה אחת בכדורו. הזחל שיתפתח שם יכרסם את דרכו החוצה, וייצא לחפש ערימת גללים משלו.

במאמציו אלו מנסה הזכר להתקדם בקו ישר ככל האפשר, שכן שוטטות במעגלים עלולה למשוך זכרים אחרים, שינסו לשדוד את הכדור. לצורך כך הוא משתמש בשמש ובירח. כך, בשעות היום, קולטני אור מיוחדים מסייעים לחיפושית לזהות את קרני השמש. כאשר החיפושית נתקלת במהמורות וצונחת מהכדור, או במקרים שבהם הכדור מתגלגל הצדה, היא מטפסת עליו וחגה סביב עצמה, כדי לנסות לקרוא שוב את אור השמש ולהתמצא בשטח. "ניתן להשוות זאת לאדם שמנסה לקרוא מפה והרוח מעיפה אותה מידיו. יש לסובב את המפה ולאחוז בה בכיוון הנכון, כדי להתמצא שוב", הסביר החוקר אריק וורנט מאוניברסיטת לונד בשוודיה למגזין ניו יורקר.

בשנת 2003 גילו וורנט ושותפיו למחקר כי החיפושית יכולה לנווט בדרך דומה גם בעזרת אור הירח - ואולם תעלומה אחת נותרה בפניהם. הם גילו כי גם בלילות נטולי ירח, או בכאלה שבהם הוא זרח רק בשעה מאוחרת, המשיכו החיפושיות לגלגל את כדוריהן בקו ישר. בשיתוף חוקרים מאוניברסיטת ויטס ביוהנסבורג הם העלו השערה לפיה החיפושיות מנווטות את דרכן בעזרת שביל החלב. לשם כך ערכו ניסוי בפלנטריום, שהציג את שביל החלב כולו, ועקבו אחר התנהלות החיפושיות, הן במקרים שתמונת השמיים היתה מלאה, והן תחת שמיים נטולי שביל החלב.

כאשר כיבו את פנסי שביל החלב, החיפושיות איבדו את דרכן. "לחיפושיות הזבל לא משנה באיזה כיוון הן נעות. הן רק מעוניינות להתרחק מהחינגה ההמונית על ערימת הגללים", מסביר החוקר מרקוס ברן. מה קורה בלילות מעוננים, שבהם לא רואים את הירח ואת הכוכבים? "נראה שהן פשוט נשארות בבית", ענה.