בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

תוואי קו הרכבת לאילת: אושרה החלופה שתגרום נזק רב יותר לטבע

התוכנית תעבור כעת לאישור המועצה הארצית לתכנון ובנייה. משרד הפנים מודה כי היא נבחרה למרות הפגיעה בנוף בשל עלותה הנמוכה

75תגובות

הוועדה לתכנון ובנייה של מחוז דרום אישרה אתמול (שני) את חלופת תוואי הרכבת לאילת, שלדעת הגופים לשמירת הטבע תגרום נזק כבד ביותר לנוף ולמערכת האקולוגית של הנגב באזור שבין דימונה וצפון הערבה. הוועדה דחתה חלופה אחרת שהציעה רשות הטבע והגנים שמטרתה לצמצם משמעותית את הפגיעה בסביבה.

ועדת התכנון נדרשה לבחון כמה חלופות לתוואי באזור הנמצא בין מישור ימין הסמוך לדימונה וצפון הערבה. היא החליטה לבחור בתוואי שהציעה חברת נתיבי ישראל (חברת תשתיות התחבורה הממשלתית), הכולל מעבר רכבת נוסעים בקטע קצר יחסית של מנהרה, ובמקביל אליו תעבור באזור מפעלי הפוספטים של אורון רכבת משא. סמוך לערבה, יתאחדו רכבות המשא והנוסעים למסילות הנמצאות בצמוד. לעומת זאת הציעה רשות הטבע והגנים להעביר את הרכבת בנקודה דרומית יותר, בקטע מנהרה ארוך שבו יוכלו לנוע רכבת נוסעים ורכבת משא.

על פי הודעת משרד הפנים, החלופה של חברת נתיבי ישראל נבחרה "בשל היות התוואי בעל התכנות הנדסית, עלות כספית נמוכה, נוחיות תפעולית של הרכבת המאפשרת נסיעת רכבות רבות לאורך התוואי, מיעוט סיכונים בטיחותיים וצמצום פגיעה בסביבה תוך הפיכת חוויית הנסיעה לחוויה נופית".

במשרד הפנים הודו שהחלופה של רשות הטבע והגנים מיטיבה יותר עם הסביבה, אולם הוסיפו כי "לדעת חברי הוועדה יש בחלופה זו חסרונות רבים. חלופה זו גורמת להקטנת יכולת התפעול של הרכבת ב-30% כך שפחות רכבות יוכלו לעבור בתוואי, תהיה תוספת עלות כספית עקב הוספת מנהרה באורך של למעלה מ-13 קילומטרים וייווצרו סיכונים בטיחותיים עקב המנהרות, ובהם בעיות אוורור, פתחי מילוט וסכנת חסימה או תאונה".

יש לציין שלקראת הדיון הכינה רשות הטבע והגנים חוות דעת של מומחה גרמני להנדסת רכבות, פרופ' אלפרד האק. הוא ציין שהצעת הרשות אכן יקרה יותר, אבל הוסיף שיש בה גם יתרונות כלכליים ובראשם היכולת להעביר שתי רכבות באותו נתיב ולחסוך את הפיצול בין רכבת משא ונוסעים הקיים בחלופת חברת נתיבי ישראל. "הממשלה תצטרך לקבל החלטה כיצד לאזן בין העדיפות שיש לתת לשימור הצומח והחי והנוף הייחודי של האזור ובין עלויות ההשקעה", כתב האק בדו"ח שהגיש לרשות הטבע והגנים.

הוועדה לתכנון ובנייה של מחוז דרום אמורה להעביר כעת את המלצותיה על תוואי הרכבת לאילת למועצה הארצית לתכנון ובנייה. לאחר שזו תבחן המלצות אלו, הן יועברו להחלטת הממשלה שהגדירה את פרויקט הרכבת כתוכנית תשתית לאומית.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו