בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מחלוקת בין רשויות מונעת הפחתת זיהום אוויר בתל אביב

בעירייה יזמו תוכנית שתאסור כניסת כלי רכב מזהמים למרכז העיר, אבל משרד התחבורה מתנגד וטוען שהיא תפגע בתחבורה הציבורית

15תגובות

איכות האוויר בתל אביב נמצאת במגמת שיפור משמעותי בשנים האחרונות, אולם שיפור נוסף נמנע כתוצאה ממחלוקת בין משרד התחבורה לעיריית תל אביב, בדבר התוכנית לאזור כניסת כלי רכב מזהמים למרכז העיר. לטענת הרשות לאיכות הסביבה, הפועלת מטעם עיריית תל אביב-יפו, יישום התוכנית נמנע לנוכח התנגדות משרד התחבורה. משרד התחבורה טוען לעומת זאת שתוכנית העירייה תפגע בתחבורה הציבורית.

על פי נתוני ניטור אוויר, ירד מספר הימים המוגדרים כמזוהמים בתל אביב (יום שבו היתה חריגה מהתקן של אחד המזהמים לפרק זמן של יותר מחצי שעה) מ-60 לפני שמונה שנים ל-19 ימים בשנת 2011. הזיהום נגרם בעיקר על ידי תחמוצות חנקן וחלקיקי זיהום זעירים החודרים למערכת הנשימה. מזהמים אלו יכולים לגרום לגירויים של מערכת הנשימה ולפגיעה בכלי הדם והלב, ולהעלות את שיעור התמותה המוקדמת.

על פי נתונים שאספה הרשות לאיכות הסביבה של העירייה, בשנת 2012 היו בסך הכל שבע שעות שבמהלכן היו חריגות מהתקן של תחמוצות החנקן. "90% מהזמן רמות תחמוצות החנקן בתל אביב נמוכות ב-50% מהתקן", ציין טמיר קובץ' מהרשות לאיכות הסביבה. בתל אביב גם היתה ירידה בריכוז החלקיקים המזהמים והעיר עומדת ביעד ריכוז הזיהום שקבע המשרד להגנת הסביבה לשנת 2015.

השיפור באיכות האוויר בתל אביב נובע משורה של פעולות, שרק חלקן באחריות העירייה. אחת הבולטות בהן היא המעבר של תחנת הכוח רדינג לשימוש בגז טבעי שמזהם פחות. העיריה פעלה להוצאת השוק הסיטונאי מהעיר, דבר שהפחית תנועת משאיות. היא גם העבירה מחצית ממשאיות העירייה לפעילות באמצעות התקנת אמצעים להפחתת זיהום וחייבה תחנות דלק לספק סולר פחות מזהם.

צעד נוסף שאותו תכננה העירייה, כבר לפני מספר שנים, הוא איסור כניסה למרכז העיר של כלי רכב שמונעים בדיזל ויוגדרו כמזהמים. "יישום תוכנית זו היה מביא להפחתת זיהום האוויר בשיעור של עוד 15%", אומר מנהל הרשות לאיכות הסביבה, משה בלסנהיים. "אבל משרד התחבורה לא מסכים לאשר את התוכנית בגלל החשש שחברות התחבורה הציבורית לא יוכלו לספק די אוטובוסים נקיים. אנחנו חושבים שהממשלה צריכה לתת לנו גיבוי ביישום התוכנית הזאת ואם יש צורך, להשקיע עוד כסף כדי להגדיל את מספר האוטובוסים הנקיים".

עיריית תל אביב הגישה באחרונה תוכנית להפחתת זיהום בתחבורה למשרד להגנת הסביבה. במסמך זה טוענת העיריה כי זיהום האוויר מהאוטובוסים דווקא גבר כתוצאה מארגון התחבורה הציבורית בעיר מחדש. זאת כיוון שהשינוי הגדיל את מספר הנסיעות והביא להחזרת השימוש באוטובוסים ישנים.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "המשרד אינו מתנגד לתוכנית להגביל כניסת כלי רכב מזהמים למרכז תל אביב. אלא שהתוכנית של עיריית תל אביב פוגעת בצורה קשה בתחבורה הציבורית ואינה מספקת פתרון הולם לכלי הרכב הציבוריים. יצוין כי משרד התחבורה משקיע מאמצים רבים בצמצום זיהום האוויר מכלי רכב והקצה מאות מיליוני שקלים לרכישת אוטובוסים חדשים בעלי תקן איכות אוויר המחמיר ביותר".

מחברת דן, המפעילה את מרבית האוטובוסים במרכז תל אביב, נמסר בתגובה כי "חברת דן מצטיידת כל הזמן באוטובוסים החדישים והנקיים ביותר והיא תפעל על פי התוכניות שיקבע משרד התחבורה".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו