בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אושרה תוכנית להרחבת נמל חיפה שעשויה לשנות את פני המפרץ

על פי התכנון, יועברו מסופי המטענים והכימיקלים מצפון לנמל הקיים, ויתאפשר פיתוח מתחם תיירות ובילויים. חשש לפגיעה בחופים בקריות

27תגובות

העיר חיפה והמפרץ עליו היא משקיפה עשויים לעבור בשנים הקרובות שינוי דרמטי בעקבות הרחבתו המתוכננת של הנמל. בשבועות האחרונים אישרו שני מוסדות תכנון ארציים, המועצה הארצית לתכנון ובנייה והוועדה לשמירת הסביבה החופית, את החלופה של חברת נמלי ישראל לפיתוח מבנים ימיים בנמל. הממשלה תצטרך להחליט בשנה הקרובה האם לפתח קודם את נמל חיפה או את נמל אשדוד, שתוכניות להרחבתו נמצאות גם הן בשלבי אישור.

על פי התכנון של חברת נמלי ישראל, יפונה נמל המטענים בחיפה ממיקומו הנוכחי, ובשטח הנמצא צפונית לנמל הקיים, יוקם מסוף מכולות גדול, ובעורפו מסוף לקליטת כימיקלים ודלקים. בעתיד אמור גם הנמל הצבאי (שהוא חלק מהנמל הנוכחי) לעבור בסמוך למסוף החדש. בנוסף יוקם שובר גלים בסמוך למסוף החדש ויוארך שובר הגלים הקיים.

לחברת נמלי ישראל יש תוכניות גם להקים שטחים גדולים לאחסון מכולות בצמוד לנמל, שטחים שחלקם ריקים ומוזנחים כיום. “אנחנו חייבים את השטחים האלה כדי לספק שירות ברמה הנדרשת, אבל כבר עתה יש לנו תחרות עם גורמים אחרים המקימים כאן מבנים לאחסון ושירותים, למרות שזה השטח היחידי העומד לרשותנו”, ציין מנכ”ל חברת נמלי ישראל, שלמה ברימן.

אלבטרוס צילומי אוויר

מבחינה אורבנית וכלכלית, לתוכניות פיתוח הנמל עשויה להיות חשיבות מכרעת בניסיונות של עיריית חיפה להחיות את העיר התחתית. הן יאפשרו לראשונה גישה אל הנמל שאותו ניתן יהיה לפתח כמתחם תיירות ובילויים. ראש העיר, יונה יהב, הוא תומך מובהק של תוכניות פיתוח הנמל. "אישור התוכנית מהווה צעד חשוב להבטחת המרכזיות של נמל חיפה ותהיה לכך השפעה דרמטית על צפון המדינה בכלל ועל העיר בפרט”, אמר יהב בשבוע שעבר, בעקבות אישור התוכנית בוועדה לשמירת הסביבה החופית.   

ואולם, לתוכניות הפיתוח עשויות להיות השלכות מרחיקות לכת גם על החופים ועל עולם החי והצומח באזור מפרץ חיפה, שכבר ספגו בעבר פגיעות קשות מזיהום ומתוכניות בנייה שונות. בעיקר, עלה החשש כי הקמת שוברי גלים תחסום זרימת חול טבעי בים וכי הדבר יפגע קשות בחופים של הקריות. בעקבות זאת הוטל על חברת נמלי ישראל לבצע תסקיר השפעה על הסביבה, שבחן את ההשלכות שיהיו לתוכניות הפיתוח. מדובר באחת מבדיקות ההשפעה על הסביבה המקיפות ביותר שנערכו בשנים האחרונות.

אחד הממצאים המרכזיים של התסקיר שהושלם לאחרונה, הוא שכבר כיום חוסם שובר הגלים שהוקם לצרכים בטחוניים בצמוד לנמל הקיים, את רוב החול הזורם עם הים. הארכת שוברי הגלים בחלק החדש של הנמל תחסום את החול שעדיין עובר ותחמיר את המצב בחופים של הקריות שעלולים להתכווץ ללא אספקת החול.

“כדי להתמודד עם בעיה זו המסקנה שלנו היא שיהיה צורך להעביר באופן מלאכותי חול שנחסם והצטבר מדרום לשוברי הגלים, ולשפוך אותו על החופים של הקריות”, מציינת ורדה שפיר, עורכת תסקיר ההשפעה על הסביבה. “מדובר בכמות של 35 אלף מטרים מעוקבים שתועבר כל שנה ותושלך ממש על החוף, כך שהיא לא תיסחף חזרה לעומק הים”.

הקמת הנמל עשויה להיות בעלת השלכות גם על עתיד רכסי הכורכר התת-ימיים הקיימים במפרץ חיפה ונחשבים לבעלי חשיבות אקולוגית רבה. תסקיר ההשפעה על הסביבה גילה שרכסים אלו עברו שינוי דמוגרפי משמעותי ביותר. בבדיקות שערכה חברת נמלי ישראל באמצעות ד”ר גיל רילוב מהמכון לחקר ימים ואגמים, התברר כי רוב מיני בעלי החיים הנמצאים ברכסים אלה הם מינים פולשים מים סוף שהגיעו דרך תעלת סואץ לים התיכון. הם התרבו ודחקו את המינים המקומיים. לדברי שפיר, הקמת הנמל לא תשפיע על המצב האקולוגי של רכסי הכורכר. פגיעה ישירה ברכסי הכורכר כתוצאה מעבודות בנייה תהיה רק באזור שבו תועמק תעלת הכניסה לנמל.

על פי תסקיר ההשפעה על הסביבה, הקמת הנמל לא תגרום לשינוי משמעותי באיכות המים במפרץ חיפה ולא תפגע בנחל הקישון שהשפך שלו מצוי בתוך מתחם הנמל. רשות הנחל אינה משוכנעת שכך המצב וביקשה לערוך בדיקות נוספות. גם המשרד להגנת הסביבה קבע שלהקמת הנמל עשויות להיות השלכות מרחיקות לכת על המערכת האקולוגית של הנחל והוא דרש לבחון שוב השלכות אלו.

חברת נמלי ישראל מודה כי הקמת המבנים הימיים החדשים תשפיע באופן כללי על הנוף הנשקף במפרץ חיפה. "הנוף הצפוני של המפרץ נחשב לאחד המיוחדים והאטרקטיביים בארץ", נכתב בתסקיר ההשפעה על הסביבה. “ייבוש נתח משמעותי על פני המים והפרת הרצף הוויזואלי שלהם, מהווים פגיעה חזותית משמעותית והיא תורגש בעיקר מרכס הכרמל ומחופי קרית חיים”.

בארגונים לשמירת הסביבה חוששים מההשלכות של הרחבת נמל חיפה. בין השאר הם חוששים מהפיכת שטחים נרחבים בעורף הנמל לשטחי אחסון מכולות - דבר העומד לדבריהם בסתירה לפיתוח השטח למגוון של צרכים עירוניים וליצירת קשר בין חיפה והערים הסמוכות לה.

במסמך עמדה שהכינה החברה להגנת הטבע לקראת הדיונים בתוכנית הנמל, היא ציינה כי ההשלכות הסביבתיות והנופיות של הרחבת הנמל מחייבות את חברת נמלי ישראל לתת פיצוי סביבתי הולם לעיר חיפה. “הפיצוי הזה צריך להיות בדמות פיתוח פארק ליד הקישון”, נכתב במסמך העמדה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו