${m.global.stripData.hideElement}

לשבוע בלבד - מינוי לאתר ב-50% הנחה

בתוך עשור ניתן יהיה למצוא חיים בחלל בשיטה חדשה

מדענים ישראלים קבעו שאחת התעלומות הגדולות של האסטרונומיה תיפתר בקרוב בזכות טלסקופ חדש שיאפשר לזהות שרידי כוכבים הדומים לשמש

אחת התעלומות הגדולות של האסטרונומיה היא שאלת קיומם של חיים על כוכבי לכת אחרים. עד כה, ההנחה המקובלת היתה כי עדות כלשהי לקיומם של חיים מחוץ לכדור הארץ תוכל להתגלות רק עוד עשרות שנים, בגלל הקושי הרב לזהות אות חיים בכוכב לכת אחר בעזרת המכשירים הקיימים המשמשים לצפייה בחלל.

אולם, במחקר חדש של שני מדענים ישראלים, הפרופ’ דן מעוז מהחוג לאסטרופיזיקה באוניברסיטת תל אביב, המנהל את מצפה הכוכבים במצפה רמון, והפרופ’ אבי לייב, ראש החוג לאסטרופיזיקה באוניברסיטת הרווארד, החבר גם בסגל אוניברסיטת תל אביב, נקבע שיש שיטה שתאפשר כבר בעשור הקרוב לבצע חיפוש יעיל לאיתור אותות חיים מחוץ לכדור הארץ.

התגלית מבוססת על קיומם של ננסים לבנים (white dwarf stars), שהם שרידי כוכבים הדומים לשמש, שנותרים ללא מקור לאנרגיה פנימית, אולם עדיין חמים ומתקררים לאטם. ב-2011 הועלתה בספרות המדעית הסברה כי בכוכבי לכת המצויים סביב ננס לבן, עשויים להתפתח חיים, זאת אם הם מספיק קרובים אליו וסופגים את חומו.

במאמר שיתפרסם בחודש הבא בכתב העת של החברה המלכותית לאסטרונומיה בבריטניה (RAS), טוענים המדענים הישראלים כי בכוכבי לכת אלה, הסמוכים לננס לבן, ניתן יהיה לאתר אותות חיים באמצעים הטכנולוגיים שיאפשר “ ג’יימס ווב”, טלסקופ החלל הבא של סוכנות החלל האמריקאית (נאס”א), הצפוי להיות משוגר לחלל בשנת 2018.

לדברי מעוז, “אפילו בטלסקופים הקיימים החזקים ביותר זיהוי חמצן באטמוספרה של כוכב לכת מרוחק בלתי אפשרי בשל חולשת האות. הדבר משול לצפייה בסך האור מגוש דן ממרחק של מיליארד קילומטרים, וזיהוי כיבויו של פנס רחוב אחד. כשהכוכב הוא ננס לבן, הקושי קטן בהרבה, ומשול לזיהוי כיבוי של פנס רחוב אחד בשכונת מגורים”.

עד כה טרם התגלו ננסים לבנים המוקפים בכוכבי לכת שעשויים להפוך יעד פוטנציאלי לניסיונות איתור של חיים אחרים. אולם, לדברי מעוז, “ניתן כיום לבצע חיפוש של כוכבים מהסוג הזה באמצעות טלסקופים המוצבים על פני כדור הארץ. כוכבים שכאלה נמצאים בסביבה הקרובה לכדור הארץ ובמרחק קטן יחסית של מאה שנות אור מאתנו בלבד”.

נאס"א

מעוז מוסיף כי “רוב הסיכויים שאם יש חיים על כוכב אחר, אלה חיים פשוטים כגון צמחים ואצות, ואין טעם לנסות ולתקשר אתם, אבל יש לגילוי כזה חשיבות עצומה כדי להבין כיצד נוצרו החיים על כדור הארץ. עדיין לא ידוע אם חיים נפוצים ביקום, או שהיווצרות החיים על פני כדור הארץ היתה צירוף מקרים מיוחד”.