בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

גן העדן של רוכבי הטרקטורונים ייסגר לנסיעת כלי רכב

נחל דישון פופולארי במיוחד לטיולים רכובים בשל הנוף הייחודי והרכיבה האתגרית, אך כדי לשקם את החי והצומח תיאסר כניסת כלים ממונעים אליו

50תגובות

תמיר כהן ממושב דישון שבגליל העליון מגדיר את נחל דישון שזורם מתחת למושב שבו נולד ושבו הוא גר כ"נוף ותבנית חייו". "הנחל הוא חלק מהחיים שלי", הוא אומר, "בנחל גדלתי, בנחל העברתי את כל ילדותי ובאחת מבריכות הנחל אף למדתי לשחות". לפני 15 שנים הקים כהן עסק לטיולי טרקטורונים. הללו נערכים ברחבי הגליל והגולן, אולם לדבריו, "הדובדבן שבטיולים הוא הטיול בנחל דישון, בקטע היפהפה שעובר מתחת למושב דישון, המושב שלי". אלא שהחל מיום שישי הקרוב עומד להיסגר אותו קטע נחל בפני תנועת כלי רכב, וגזירה זו עלולה, לפי כהן, לפגוע קשות בפרנסתו.

מדובר בקטע בן חמישה קילומטרים, המתחילים במעבר הנחל מתחת לכביש 899 (העולה לקיבוץ יראון) ומסתיימים במעבר הנחל מזרחה משם, מתחת לכביש מספר 886 (גשר עלמה). אלה הם אמנם רק חמישה קילומטרים מהמסלול הכולל העובר לצד גדות הנחל, הנמתח לאורך 33 קילומטרים - מהר מירון ועד לנהר הירדן; ואולם עבור המטיילים הרכובים על מכוניות בעלות הנעה קדמית, טרקטורונים ואופנועים, זהו הקטע האטרקטיבי והמאתגר ביותר.

ההחלטה על סגירת הערוץ בפני רכבים התקבלה על ידי מספר גופים: רשות הטבע והגנים, קק"ל, רשות המים ורשות ניקוז ונחלים כנרת. מדובר בחלק מתוכנית כוללת, שראשיתה בהחלטה להשיב לנחל את מי המעיינות השייכים לו, ושעם השנים נשאבו לצרכי יישובי הסביבה.

טרקטורוני הדישון

"פעם הנחל זרם לאורך כל השנה", מבהיר נתן באינוסוביץ', פקח רשות הטבע והגנים בגליל העליון המזרחי. לדבריו, "עיקר המים פעפעו במעיינות עין דישון ועין איברהים ואף הפעילו שלוש תחנות קמח שנבנו לאורך הערוץ. אולם לאחר הקמת המדינה, המים החלו להישאב והנחל הפך לנחל אכזב, שהמים זורמים בו רק במשך מספר חודשים בשנה". כתוצאה מכך נפגעו בתי הגידול בנחל; צמחים נאבקים על קיומם ובעלי חיים מתקשים לשרוד. לדברי דותן רותם, אקולוג שטחים פתוחים ברשות הטבע והגנים, "כל בית הגידול שמתקיים במים כמעט נכחד. חלק מהצמחייה שם נעלם לגמרי".

חודשי החורף הגשומים מחזירים את החיים לנחל. לדברי באינוסוביץ', "בחורף בתי הגידול שנאבקים על הישרדותם חוזרים לחיים". בין השאר, הוא מונה סלמנדרות וראשנים, כמו גם צמחים כגרגר הנחלים ונענע משובלת – ככאלה שניתן למצוא כיום בסביבת הנחל, אך ורק בעונה הגשומה.

אלא שחודשי החורף בהם משגשג הנחל, הם גם החודשים המתויירים ביותר בצפון, והעת האהובה ביותר על נהגי הג'יפים, הטרקטורונים והאופנועים לטיול באזור. המראה המרהיב של הנחל השוצף בין ההרים, של הגבעות המוריקות ושל הפריחה מסביב, מושכים אליהם אלפי בעלי רכבים. זאת ועוד, גם האתגר שבנסיעה בתוך זרם המים, חציית הנחל מגדה לגדה ובחינת יכולת הרכב וכישורי נהיגת השטח ממגנטים למקום רבים.

בארגונים שקיבלו את ההחלטה על השבת המים גורסים כי אין טעם בהחייאת הנחל, כל עוד בתי הגידול לא יזכו להקלה נוכח העומס הכבד שמטילים עליהם כלי הרכב. לדברי באינוסוביץ', "הנסיעה בנחל היא פעילות שאיננה רצויה. בעקבות חודשי החורף מתפתחים בנחל חיים שלמים של סלמנדרות, צפרדעים ועוד. שחרור המים יאפשר גם היווצרות בית גידול לח לכל אורך הערוץ - עלינו להגן על כך".

ברשות הטבע והגנים גם טוענים כי "מסת הרכבים פוגעת אנושות בבתי הגידול בנחל, שכן בשל העומס והצפיפות נוצרים 'פקקים' המביאים את הנהגים לחפש שבילים חלופיים וכך נוצרים 'קוליס' (סימני הגלגלים החורצים באדמה, לאחר מעבר רכב). כלי הרכב והטרקטורונים פוגעים בצומח הגדות, מעוותים את משטר הזרימה, רומסים את מצע האבנים בערוץ, המהווה מקום מסתור ומשכן לבעלי חיים חובבי לחות, כמו דו-חיים ועוד". "יש בנחל עולם שלם שנפגע", מוסיף רותם, "אם נאפשר רצף זרימה ונרגיע את השטח מבחינת הלחץ שהאדם מפעיל עליו, ניתן לנחל להשתקם".

ברשות הטבע והגנים ציינו כי פגיעה נוספת הנגרמת בשל נסיעת כלי רכב בערוץ הנחל היא העלאת רחף מקרקעית הנחל וזיהומו בשמנים. לדברי באינוסוביץ', "ההחלטה על סגירת הנחל לנסיעת כלי רכב התקבלה לאחר תהליך של חשיבה מעמיקה שבסופו הוחלט על סגירת קטע קטן בלבד. שמרנו על איזון ואנחנו נמשיך לאפשר נסיעה בחלק התחתון שיישאר פתוח".

ההחלטה על סגירת הנחל מותירה את כהן "חצוי", כהגדרתו. "אני שמח שלא ייראו פה יותר משחיתי הנחל", הוא אומר, "אבל מצד שני מפעל חיים שבנינו כאן, במושב דישון, עלול להיפגע". לדבריו, "טרקטורוני דישון" הפך להיות עסק משגשג המפרנס עשרות מתושבי המושב והסביבה.

"אנחנו מחוברים לטבע, אוהבים אותו, שומרים עליו וגם מתפרנסים ממנו", אומר כהן. "אני נושם לרווחה עם הידיעה שכל מי שמזיק ופוגע לא ייכנס יותר לנחל ומתקשה לחשוב שדוווקא בפנינו, תושבי המקום, הקטע הזה ייסגר". כהן מדגיש כל העת את שיתוף הפעולה עם רשות הטבע והגנים, ומאמין שתימצא נקודת איזון שתיקח בחשבון גם את טובת התושבים המקומיים. "אחרי הכל", הוא אומר, "גם אני אוהב את האירוס הנצרתי שפורח כאן, את קינון הנשרים, את הסלמנדרות, את הצבאים ואת חזירי הבר".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו